* جوادی حصار: صداو سیما جانب حاکمیت را می‌گیرد نه مطالبات مردم/ مردم با صدا و سیما برخورد گزینشی می‌کنند/ صدا وسیما کسانی که مطالبات مردم را به سطح آورند حذف می‌کند
پ
کد خبر : ۱۲۴۲۹
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۰ -13 October 2019

همه لنزها مستطیل سبز را رها کرده و بر جایگاه زنان زوم کرده بودند غیر از لنز دوربین رسانه به اصطلاح ملی. سهم زنان از پخش تصویری مسابقه فوتبال ایران- کامبوج تنها چند تصویر بسته و از دور بود و همین هم موجب انتقاد گسترده از رویکرد این رسانه شد.

به گزارش «آزادی»، مثلا پروانه سلحشوری نماینده تهران در مجلس، در واکنش به عدم پخش تصاویر زنان از صدا و سیما در صفحه توییتر خود نوشت: «تیم ملی فوتبال ایران در حضور دختران و زنان پیروزی دلنشینی بدست آورد. زنان در استادیوم آزادی هستند چه صدا و سیما بخواهد چه نخواهد، حضور آنان انکار‌نشدنی است. ای مگس عرصه سیمرغ نه جولانگه توست/عرض خود می‌بری و زحمت ما می‌داری».


حضور زنان در ورزشگاه انکار شدنی نبود و تلاش برای کاهش محدودیت‌ها و تحقق تمام و کمال این مطالبه ادامه خواهد یافت؛ چه صدا و سیما بخواهد و چه نخواهد. اما نقش صدا و سیما به عنوان رسانه ملی در تحقق این مطالبه و دیگر مطالبات مردمی چیست؟ آیا پای زنان زودتر از این‌ها به ورزشگاه نمی‌رسید اگر این رسانه صدای مردم می‌شد؟ آیا مسیر تحقق مطالبات سنگلاخی نمی‌ماند اگر این سازمان همچنان جانب مخالفان را بگیرد؟


محمدصادق جوادی‌حصار، فعال سیاسی اصلاح‌طلب پاسخ به این سوالات را روشن می‌داند و معتقد است که صداوسیما انتخاب خود را کرده است. او در گفت‌و‌گویی با «آزادی» در این باره گفت: «شیوه نگاه صدا وسیما به مقولاتی که به نوعی بیانگر تعارض یا اختلاف‌نظر میان مردم و حاکمیت باشد ، روشن است. این سازمان همواره در اینگونه موارد خود را سخنگوی حاکمیت دانسته و نگاه آن را ترویج می‌کند.»


وی تصریح کرد: «منظور از حاکمیت منظومه‌ای از مراکز تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی است که یک راهبردی مشخص را تعریف کرده و ترویج می‌کنند . در این مورد خاص هم شاهد بودیم که پیشاپیش از سوی همان مراکز اعتراضاتی نسبت به حضور زنان در استادیوم‌های ورزشی از جمله استادیوم آزادی تحت عنوان فتوا، درخواست تجمع و یا صدور بیانیه و امثال آن مطرح شد».


مدیرمسئول روزنامه توقیف‌شده توس افزود:« همه اینها بخشی از کوه یخی بود که در دریای تمایلات حاکمیتی شناور است لذا به نظر من صدا وسیما به عنوان یک دستگاه حاکمیتی نه اراده و نه اختیار آن را داشته که بخواهد در تعارضات فی‌مابین بخش‌هایی از مردم و بخش‌هایی از حاکمیت طرف مطالبات مردم را بگیرد. این یک امر بدیهی بود که صداوسیما در این مقوله هم جانب دیدگاه حاکمیتی را بگیرد و به مردم روی خوشی نشان ندهد».


عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در پاسخ به اینکه آیا می‌توان در یک نگاه خوشبینانه این انتظار را داشت که رسانه ملی اگر جانب مطالبات مردم را نمی‌گیرد حداقل در مقابل آنها هم نایستد؟ گفت:«نه ، این مجموعه به گونه‌ای طراحی و تعریف شده است که او مامور و مکلف است به تبلیغ و ترویج یک نگاه خاص و حراست از یک شیوه مدیریت ویژه ، به نظر من اطلاق عنوان رسانه ملی به آن ، محل خدشه است. صدا و سیمای جمهوری اسلامی بهترین تعریفی است که می‌توان از این رسانه ارائه کرد».


جوادی حصار ادامه داد:«در خیلی از موارد که بین نگاه مردم و نگاه نظام یا حداقل بخشی از زمامداران نظام جمهوری اسلامی اختلافات جدی ایجاد شده ؛ صدا و سیما طرف اکثریت مردم را نگرفته است ».


این فعال رسانه‌ای با اشاره به اینکه «مردم در موضوع رسانه صدا و سیما انتخاب خود را کرده‌، گزینشی عمل می‌کنند» گفت: «مردم یک سری سریال‌های خاص یا برنامه‌های ویژه مثل گزارشات ورزشی و امثال آن را می‌بینند. در مقوله اخبار و اظهار نظرهای سیاسی و اجتماعی هم به صدا و سیما اکتفا نمی‌کنند .بلکه اخبار و اطلاعات را از چند رسانه دیگر هم دنبال می‌کنند. گمان من این است که این رسانه از ملی بودن خیلی بهرمند نیست ».


وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا صداوسیما را باید یک سد جدی در برابر مطالبات مردمی دانست؟ گفت:«حداقل این است که می‌تواند بازدارندگی داشته باشد، تردید افکنی و مانع تراشی کند و افکار عمومی را نسبت به ‌پاره‌ای از اتفاقات دچار شک و تردید کند . ضمن اینکه این رسانه در مواردی چون ۱۸ تیر ، اتفاقات سال ۹۶، خرداد ۸۸ و حتی در انعکاس مذاکرات هسته‌ای که یک اتفاق ملی بود هم در برابر مطالبات مردم ایستاد و بیشتر منعکس کننده آرا و نظرات مخالفان و منتقدان برجام بود».


جوادی حصار در عین حال تاکید کرد که « می‌توان بر رویکرد این رسانه تاثیر گذاشت. به عنوان نمونه وقتی صدا و سیما دید که در بعد جذب مخاطب از رسانه‌های برون مرزی عقب مانده است مقداری در شیوه خبررسانی و انعکاس مطالب و حتی نوع استفاده از کارشناسان و مجریان تجدیدنظر کرد. این به معنی آن نیست که مسیر خود را عوض کرده باشد اما سعی کرد خود را به روز کندکند تا همان اهداف قبلی را با شیوه‌های جذاب‌تری دنبال کند. از همین رو هر بار افرادی آمدند که مطالبات مردم را بیشتر موردتوجه قرار دادند، حذف شدند. از فردسی‌پور بگیرید تا رشیدپور و .... . در واقع هربار اراده حاکم بر صدا و سیما با اراده مردم در تعارض قرار بگیرد قطعا صداوسیما جانب اراده حاکم را خواهد گرفت».

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: