* سالانه ۱۰۰ هزار نفر به آمار سرطان در ایران اضافه می شود
پ
کد خبر : ۱۲۳۹۸
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۵ -12 October 2019
رئیس انجمن رادیوتراپی انکولوژی ایران، گفت: هر سال حدود ۱۰۰ هزار نفر به آمار مبتلایان به سرطان در ایران اضافه می شود.
به گزارش «آزادی» ، محمدرضا قوام نصیری در خصوص بحث سرطان در کشور، اظهار داشت: سرطان در همه جای دنیا رو به افزایش است مثلاً در کشورهای پیشرفته و صنعتی ما شاهد افزایش سرطان در آمریکا و کانادا هستیم و یا همچنین افزایش سرطان را در کشورهای درحال‌توسعه مانند ایران مشاهده می‌کنیم و حتی سرطان در کشورهای عقب‌مانده نیز افزایش‌یافته است.

وی اضافه کرد: هرسال ۱۰۰ هزار مورد جدید ابتلا به انواع سرطان‌ها در کشور مشاهده می‌شود که ۵۰ درصد آنها سبب مرگ بیمار می‌شود که این عدد بالایی به شمار می‌رود.

قوام نصیری ادامه داد: در شیوع سرطان عوامل مختلفی دخالت دارد زیرا عامل اصلی هنوز ناشناخته است ولی بیشترین دلایل آن زندگی شهری و فعالیت خانم‌ها در خارج از منزل است که باعث می‌شود ایجاد ناراحتی‌های عصبی در بین زنان افزایش یابد و در نهایت استرس بیشتری ایجاد شود. بنابراین استرس در رأس عوامل سرطان‌زا است که باعث می‌شود سیستم ایمنی افراد مختل شود و باعث بیماری‌های مختلف ازجمله سرطان شود.

رئیس انجمن رادیوتراپی انکولوژی ایران با تأکید بر اینکه این رقم بسیار زیاد است و درمان‌های گران‌قیمتی هم برای درمان آن اعمال می‌شود اضافه کرد:‌ در بسیاری از موارد نتیجه درمان سرطان صد در صد نیست و در حال حاضر بعد از بیماری‌های قلب و عروق دومین عامل مرگ‌ومیر در کشور به شمار می‌آید.

قوام نصیری با تأکید بر اینکه سرطان و روش‌های درمانی باید جایگاه ویژه‌ای داشته باشد تأکید کرد:‌ تشخیص زودهنگام و پیشگیری از سرطان می‌تواند در کاهش آن نقش تأثیرگذاری داشته باشد.

وی با اشاره به عوامل محیطی سرطان افزود: تلاش برای کاهش استرس، کاهش ترافیک، کاهش آلودگی هوا و رفع عادات شخصی مانند مصرف دخانیات خصوصاً سیگار می‌تواند نقش مهمی در کاهش انواع سرطان داشته باشد.

رئیس انجمن رادیوتراپی انکولوژی ایران با تأکید بر تسویه بهتر بنزین و پالایش آن گفت: سربی که در دود اگزوز وجود دارد، توسط دستگاه تنفس جذب خون می‌شود و می‌تواند در مغزاستخوان اثر بگذارد و در برخی از موارد ایجاد سرطان خون در کودکان به همین دلیل است.

وی به بحث تغذیه و اهمیت آن در کاهش سرطان اشاره و اضافه کرد:‌ در سال‌های اخیر تغذیه نامناسب نقش مهمی در ابتلا به سرطان‌ها در کشور ایفا کرده است و بسیاری از سرطان‌های دستگاه گوارش فوقانی مثل مری و معده و در برخی از موارد سرطان روده بزرگ به دلیل مصرف برخی از مواد غذایی و سبک تغذیه نادرست است.

این متخصص آنکولوژی در ادامه تأکید کرد:‌ سمیناری در خصوص اورژانس آنکولوژی یا فوریت‌های بیماران مبتلابه سرطان برگزار شد تا پزشکان به تبادل تجارب خود بر اساس علم روز دنیا بپردازند.

وی افزود: اورژانس‌های انکولوژی بسیار کم رخ می‌دهد اما این حالات وقتی به وجود می‌آید حیات مریض را تهدید می کند و یا عوارض دائمی برای بیمار به وجود می آورد .

قوام نصیری با تأکید بر اینکه روش‌های درمان سرطان نسبت به سال‌های گذشته تغییر چشمگیری داشته است خاطرنشان کرد:‌ با این‌وجود برخی سرطان‌ها نیز تغییر ساختاری پیدا کرده‌اند. به‌ طور مثال سرطانی می‌تواند مرکزش در ارگانی باشد و انتشارش در قسمت دیگر بدن مثل استخوان‌های ستون فقرات باشد. مثل سرطان سینه که می‌تواند در مهره‌ها انتشار و سبب شکستگی مهره شود و بر نخاع فشار بیاورد.

وی گفت: بحث اورژانس انکولوژی در واقع رفع این فشارها و تکنیک‌ها برای کاهش اثرات این عوارض است.
منبع: مهر
برچسب ها: آزادی ، سالانه ، سرطان ، ایران
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: