* جزئیات بیشتر درباره عملیات ترکیه در شمال سوریه
پ
کد خبر : ۱۲۳۳۱
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۴ -09 October 2019
قریب به یک ساعت پیش رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه از آغاز عملیات نظامی در سوریه از سوی نیرو‌های نظامی ترکیه خبر داد.
به گزارش آزادی، عملیات با بمباران مناطقی که گفته می‌شود تروریست‌ها در آن اسکان دارند در منطقه تل الابیض و راس العین آغاز شده است و به گفته منابع نظامی عملیات نیروی زمینی ترکیه در بعد از بمباران‌های هوایی آغاز خواهد شد.

بمباران‌های هوایی توسط هواپیما‌هایی که از پایگاه‌های نظامی ترکیه در دیاربکر و اینجرلینک که در نزدیکی مناطق مرزی سوریه هستند، انجام می‌شود.

به موازات بمباران هوایی، توپخانه ترکیه نیز هدف‌های مورد نظر را شمال سوریه گلوله باران کرد.

اردوغان آغاز عملیات نظامی را از طریق توئیتر اعلام کرد و خاطر نشان کرد که عملیات نیرو‌های ارتش ترکیه به همراه ارتش آزاد سوریه عملیات موسوم به " چشمه صلح" علیه نیرو‌های پ. ک. ک. و‌ی پ. گ. و داعش در شمال سوریه آغاز شده است.

اردوغان، هدف از این عملیات را از میان برداشتن کریدور ترور در مرز‌های جنوبی ترکیه و تامین صلح و آرامش منطقه خواند.

مصطفی شن توپ رییس مجلس ملی ترکیه هم در ارتباط با عملیات نظامی ترکیه موسوم به چشمه صلح ترکیه گفت: هدف ترکیه از میان برداشتن کریدور ترور و تاسیس کریدور صلح است.

اردوغان بعد از اعلام آغاز عملیات نظامی، در گفتگوی تلفنی با دولت باغچه لی رهبر حزب حرکت ملی، مرال آک شنر رهبر حزب نیک و کمال قلچداراوغلو رهبر حزب جمهوریخواه خلق آنان را در جریان عملیات نظامی ترکیه در سوریه قرار داد.

بنا به گزارش منابع خبری در پی آغاز عملیات نظامی سفیران پنچ کشور دایم عضو شورای امنیت سازمان ملل به ترتیب به وزارت خارجه فرا خوانده شده و به آنان در مورد عملیات یاد شده توضیح داده شد که اولین نفر در این خصوص سفیر امریکا در ترکیه بود.

در این ارتباط سفیران آمریکا، چین، سوریه، فرانسه و انگلستان به وزارت خارجه فراخوانده شده اند، به گفته منابع خبری سفرای دیگر کشور‌های عضو شورای امنیت نیز به وزارت خارجه ترکیه فرا خوانده شده اند و به آنان این نکته که ترکیه چشمداشتی در خاک سوریه ندارد مورد تاکید قرار گرفته است.

عملیات سپر فرات نیز در ۲۴ آگوست سال ۲۰۱۶ آغاز و دو روز به طور انجامید در جریان عملیات یاد شده شهرستان جرابلس از عناصر تروریست پاکسازی شد.

در بخش دوم این عملیات که در ۲۳ فوریه ۲۰۱۷ آغاز شده بود شهرستان باب از عناصر داعش پاکسازی شد و عملیات در تاریخ ۲۹ مارس پایان یافت. به گفته منابع ترک در عملیات یاد شده بیش از سه هزار عضو داعش پاکسازی شد.

این سومین عملیات نظامی ترکیه در خاک سوریه است.

سوریه در ۲۰ ژانویه سال ۲۰۱۸ عملیات موسوم به شاخه زیتون را آغاز و در این ارتباط اعلام شدد که در ۱۸ مارس مرکز شهرستان عفرین از نیرو‌های تروریستی پاکسازی شده است. ترکیه اعلام کرده بود که در این عملیات منطقه مزبور از لوث وجود تروریست‌ها پاکسازی شده و در جریان آن بیش از ۴۵۰۰ تروریست از بین رفته اند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: