* عاقیبت تصمیم اردوغان برای جنگ در شرق فرات؛ چه خواهد شد؟
پ
کد خبر : ۱۲۲۷۴
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۹ -07 October 2019
الجزیره بررسی کرد
لقاء مکی، پژوهشگر مرکز مطالعات الجزیره تاکید کرد در صورتی که ترکیه نسبت به انجام عملیات نظامی در شرق فرات اقدام کند، در روابط خود با ایالات متحده خطر کرده است؛ بویژه در سایه تاریخ بی اعتمادی بین دو کشور، که از زمان ریاست جمهوری اوباما، در مورد موضوع کردها، ایجاد شده است.
الجزیره نوشت: لقاء مکی، پژوهشگر مرکز مطالعات الجزیره تاکید کرد در صورتی که ترکیه نسبت به انجام عملیات نظامی در شرق فرات اقدام کند، در روابط خود با ایالات متحده خطر کرده است؛ بویژه در سایه تاریخ بی اعتمادی بین دو کشور، که از زمان ریاست جمهوری اوباما، در مورد موضوع کردها، ایجاد شده است.

به گزارش آزادی، در ادامه این مطلب آمده است: مکی احتمال می‌دهد که ترکیه در ساعت‌های پیش رو، این عملیات نظامی را انجام دهد؛ چرا که اردوغان در جریان نشست حزب عدالت و توسعه در این باره صحبت کرده و تصریح نموده است که مجبور به انجام عملیات در شرق فرات است.

مکی ضمن اشاره به فشار‌هایی که اردوغان در خصوص مشکل پناهندگان سوری با آن مواجه است، این موضوع را یک مشکل سیاسی خطرناک توصیف کرد که بر اردوغان، آینده حزب او و شرایط امنیتی در ترکیه تاثیر می‌گذارد.

مکی معتقد است در صورتی که جنگی در شرق فرات درگیرد، ایالات متحده کرد‌ها را مجبور به عقب نشینی و پذیرش واقعیت امری می‌کند که توسط ترکیه تحمیل می‌شود.

این در حالی است که رسول طوسون، پژوهشگر سیاسی ترک تصریح می‌کند که طرف آمریکایی درمورد تحقق وعده هایش در خصوص بیرون راندن تروریست‌ها از شهر منبج، کوتاهی کرده است. وی تاکید می‌کند که عمل نکردن واشنگتن به وعده هایش، باعث تمام شدن صبر ترکیه شده است.

این تحلیلگر ترکی تاکید کرد که ترکیه از یک ماه پیش، منتظر بود تا اردوغان در مورد دخالت نظامی مستقیم، تصمیم گیری کند؛ چرا که پیش از این، آنکارا تمام راه‌های صلح آمیز را امتحان کرده و به نتیجه‌ای نرسیده بود.

اما ادوارد جوزف، مدیر اجرایی اندیشکده بین المللی واشنگتن، بر حمایت ایالات متحده از نیرو‌های کردی-نیرو‌های دموکرات سوریه- و متوقف نشدن حمایت از آن، تاکید کرد؛ چرا که دموکرات‌ها و نیرو‌های کرد، از منافع واشنگتن در منطقه دفاع می‌کنند.

جوزف وجود توافقی بین واشنگتن و آنکارا در مورد برخی مقیاس‌های اساسی در مورد منطقه امن را رد کرده و در رابطه با اقدام ترکیه برای انجام عملیات در شرق فرات و عواقب آن که می‌تواند بر رابطه بین ایالات متحده و ترکیه تاثیرگذار باشد، هشدار داد. علاوه بر این، وی بر ضرورت انجام مذاکراتی تاکید کرد که منجر به رسیدن به راه حلی مشترک و افزایش تفاهم‌ها بین دو کشور شود.
خبرهای مرتبط
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: