* پمپئو در آستانه ترك كاخ سفيد
پ
کد خبر : ۱۲۲۳۵
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۲ -06 October 2019
دموکرات‌های مجلس نمایندگان امریکا به منظور دسترسی به اسناد و گزارش‌های مربوط به تماس تلفنی دونالد ترامپ با رییس‌جمهوری اوکراین برای کاخ سفید احضاریه فرستادند.
دموکرات‌های مجلس نمایندگان امریکا به منظور دسترسی به اسناد و گزارش‌های مربوط به تماس تلفنی دونالد ترامپ با رییس‌جمهوری اوکراین برای کاخ سفید احضاریه فرستادند.

به گزارش «آزادي» به‌گزارش فایننشال‌تایمز، رییس سه کمیته مجلس نمایندگان امریکا در نامه‌ای «میک مولوینی» رییس دفتر کاخ‌سفید را از این احضاریه مطلع کردند. این احضاریه توسط کمیته نظارت و اصلاحات مجلس نمایندگان امریکا صادر می‌شود. دموکرات‌ها به‌دنبال به دست آوردن اسناد و مدارک مربوط به تلاش‌های دونالد ترامپ برای تحت فشار گذاشتن دولت اوکراین در انجام تحقیقات از جو بایدن معاون رییس‌جمهوری سابق امریکا و یک رقیب سیاسی ارشد و از نامزدهای پیشتاز دموکرات‌ها در انتخابات ۲۰۲۰ میلادی هستند. الایجا کامینگز رییس کمیته نظارت و اصلاحات مجلس نمایندگان، پیش‌تر هشدار داده بود که اگر کاخ‌سفید تا پایان یک‌شنبه همکاری نکند این احضاریه را صادر خواهد کرد.

کامینگز و آدام شیف رییس کمیته اطلاعات، و الیوت انجل، رییس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان که رهبری این تحقیقات استیضاح را برعهده دارند اعلام کردند تا عصر جمعه هیچ پاسخی از کاخ‌سفید دریافت نکردند. آنها در نامه‌ای به مولوینی نوشتند: «عمیقا متاسفیم که ترامپ، ما و ملت امریکا را در چنین شرایطی قرار داده است اما اقدامات او چاره‌ دیگری برای ما جز صدور این احضاریه باقی نگذاشته است.»

کاخ‌سفید اما ضمن انتقاد از این احضاریه اعلام کرده: «این احضاریه چیزی نیست جز درخواست بیشتر برای دریافت مدارک، هدر دادن زمان و هدر دادن پول مالیات‌دهندگان که نهایتا نشان خواهد داد رییس‌جمهور هیچ کار اشتباهی انجام نداده است.» در ادامه این بیانیه آمده: «دموکرات‌ها می‌توانند به دادگاه نمایشی خود ادامه دهند در حالی که رییس‌جمهور و دولتش به فعالیت به نفع مردم امریکا ادامه خواهند داد.»

این سه کمیته مجلس نمایندگان هفته‌هاست که به دنبال اسناد و مدارک هستند. آنها نخستین‌بار نامه‌ای به کاخ‎سفید ارسال کرده و خواستار دریافت اسناد و مدارک تا ۱۶ سپتامبر شدند اما هیچ پاسخی دریافت نکردند. آنها ۲۴سپتامبر نامه‌ دیگری ارسال کرده اما مجددا هیچ پاسخی از کاخ‌سفید دریافت نکردند. این احضاریه جدید از کاخ‌سفید می‌خواهد تا اسناد و مدارک درخواست شده تا ۱۸ اکتبر ارایه کند. از زمان آغاز تحقیقات درباره استیضاح ترامپ این سومین احضاریه‌ای است که توسط دموکرات‌های مجلس نمایندگان صادر شده است.

احتمال خروج پمپئو از دولت

با برداشته شدن یک گام دیگر از سوی دموکرات‌ها برای استیضاح ترامپ، نشنال اینترست در گزارشی با اشاره به نقش مایک پمپئو در این بحران نوشته «پمپئو که تایید کرده به مکالمه ترامپ و رییس‌جمهوری اوکراین گوش می‌کرده، پس از رسوایی اوکراین ممکن است کرسی خود در وزارت خارجه را از دست داده و مجبور به ترک کاخ‌سفید شود.»

در این مطلب آمده: ماه‌هاست در واشنگتن بحث بر سر این است که آیا پمپئو برای مجلس سنا وارد انتخابات می‌شود یا خیر. این ایده ابتدا مضحک به نظر می‌آمد و این پرسش را مطرح می‌کرد که چرا رییس دیپلماسی امریکا باید خود را در حد و اندازه یک سناتور پایین بیاورد.
 
گفته شده، حتی پمپئو برای ریاست‌جمهوری طمع کرده و شاید خود را برای انتخابات ۲۰۲۴ ریاست‌جمهوری آماده کند. اما عوامل دیگری هم در این بازی وجود دارند. پمپئو خلاف رکس تیلرسون وزیر پیشین امور خارجه، یک سرباز وفادار است تا جایی که گفته می‌شود او وزیر ترامپ است نه امور خارجه. اما در واقع پمپئو یک شخصیت چندوجهی دارد، چراکه در جریان کارزار مقدماتی ۲۰۱۶، نخست پمپئو ترامپ را تأیید نکرد و طرفدار «مارکو روبیو» نامزد نومحافظه‌کار بود. اما خلاف روشنفکرانی که با ترامپ مخالفت صد‌درصدی داشتند، در حیطه محافظه‌کاری باقی ماند و به عنوان یک جانشین برای انتخابات ترامپ خدمت کرد. او مانند دیگر جمهوری‌خواهان، ظهور ترامپ را همانند تلالو یک سلبریتی نمی‌داند. بلکه ترامپیسم را نیروی سیاسی پایدار می‌بیند. اما جنبه دیگری از شخصیت پمپئو هم وجود دارد. او یک سیاستمدار است که در میانه دوئل دو جناح ایستاده است که اگر مجبور به انتخاب شود، روشن است که او هنوز مرد دوران پیش از ترامپ است. اما اکنون که رسوایی اوکراین تمام دولت را درگیر کرده، این ماجرا می‌تواند پمپئو را مجبور به خروج سریع از دولت کند و حتی چشم‌انداز او را برای پیروزی در نامزدی و انتخابات کانزاس (ایالتی که پمپئو در آن متولد شده) به خطر اندازد.

رسانه‌های امریکایی دو هفته پیش از انتشار متن کامل مکالمه ترامپ با ولودیمیر زیلنسکی رییس‌جمهوری اوکراین، خبر دادند که این متن در پنج صفحه و مربوط به مکالمه ۲۵ جولای بود. ترامپ بنابر متن این مکالمه، از زیلنسکی خواسته تا تحقیقاتی درباره هانتر بایدن پسر جو بایدن رقیب انتخاباتی دموکرات خود که زمانی عضو هیات‌مدیره شرکت گاز «بوریسما» در اوکراین بود، به عمل آورد. ترامپ پیش از این مانع پرداخت ۴۰۰میلیون دلار کمک نظامی به اوکراین شده بود. با افشای محتوای این مکالمه تلفنی، نانسی پلوسی رییس دموکرات مجلس نمایندگان امریکا نیز که تاکنون در مقابل درخواست‌ها برای آغاز فرآیند استیضاح مقاومت کرده بود، بطور رسمی خواستار شروع تحقیقات مربوط به استیضاح ترامپ شد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: