* صدراعظم پیشین اتریش آماده تشکیل دولت ائتلافی می‌شود
پ
کد خبر : ۱۲۱۵۷
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۴ -04 October 2019
با اعلام نتایج نهایی انتخابات پارلمانی در اتریش حزب مردم به رهبری صدراعظم پیشین این کشور با کسب ۳۷.۵ درصد در آستانه تشکیل دولت جدید قرار گرفت.
به گزارش«آزادی» نتایج نهایی انتخابات یکشنبه گذشته اتریش اعلام شد و طی آن «حزب مردم» به رهبری «سباستین کورتس» توانست با ۶ درصد بهبود آرا نسبت به انتخابات ۲۰۱۷ و کسب ۳۷.۵ درصد آرا، بار دیگر آماده تشکیل دولت ائتلافی نشریه اشپیگل در این باره افزود: این در حالی است که حزب سوسیال دموکرات با کاهش ۵.۷ درصدی آرای خود در انتخابات این دوره و کسب ۲۱.۲ درصد کاهشی تاریخی را در کارنامه عملکرد خود ثبت کرد.

اما بیشترین ریزش آرا متعلق به حزب راستگرای آزادی بود که با کاهش ۱۰ درصدی، تنها توانست ۱۶.۲ درصد آرای انتخاباتی را کسب کند. این حزب پس از رسوایی انتشار ویدیو زد و بند «هاینس کریستیان اشتراخه» رهبر پیشین خود با یک تاجر روس، با کاهش محبوبیت شدیدی روبه رو شده است.

به این ترتیب انتظار می‌رود «الکساندر فون در بلن» رئیس جمهوری اتریش به زودی کورتس را مامور تشکیل دولت ائتلافی کند، هر چند هنوز به روشنی مشخص نیست که کدام حزب موفق در انتخابات این دوره می‌تواند شریک سیاسی حزب مردم در تشکیل دولت جدید باشد.

به نوشته اشپیگل با اینکه گزینه‌های زیادی برای تشکیل دولت ائتلافی برای کورتس وجود دارد، اما دو حزب دیگری که آرای خوبی در این انتخابات به دست آورده اند یعنی سوسیال دموکرات‌ها و سبز‌ها اختلافات نظر گسترده‌ای با حزب مردم دارند.

صدراعظم پیشین اتریش دوشنبه گذشته، یک روز پس از اعلام نتایج انتخابات در گفت و گوی تلویزیونی اذعان کرد که حزب مردم این بار برخلاف انتخابات پارلمانی دوره پیش، مذاکراتی طولانی‌تر و کاری دشوارتر در پیش رو دارد.

هر چند در انتخابات سال ۲۰۱۷ حزب مردم به رهبری کورتس و حزب آزادی به رهبری «هاینس کریستیان اشتراخه» پس از دو ماه مذاکره، برای تشکیل دولت ائتلافی به توافق رسیدند، اما انتظار می‌رود این بار مذاکرات مذکور بیشتر به طول انجامد.

کورتس در مصاحبه خود بار دیگر تأکید کرد که مخالف افزایش مالیات برای تولید کنندگان دی اکسید کربن است. این طرح از سوی فعالان محیط زیست و به منظور مبارزه با بحران تغییرات آب و هوایی مطرح شده و احزابی مانند سبز‌ها از آن حمایت می‌کنند.
برچسب ها: آزادی ، صدراعظم ، اتریش ، ائتلاف
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: