* یک نشست و چند تعبیر سیاسی
پ
کد خبر : ۱۲۱۲۲
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۱ -03 October 2019
جریان‌های سیاسی از حضور حجت الاسلام «علی اکبر ناطق نوری» در نشست اخیر «جامعه روحانیت مبارز» تعابیر متفاوتی دارند. برخی این دیدار را انتخاباتی ارزیابی می‌کنند و جمعی دیگر معتقدند شخصیت فراجناحی ناطق، زمینه موازنه قدرت میان جناح‌های سیاسی را فراهم خواهد کرد.
به گزارش«آزادی» ، هنوز بحث و نظرها در مورد حضور اخیر ناطق نوری در جلسه «جامعه روحانیت مبارز» ادامه دارد. جریان های سیاسی امروز هم به بحث و نظر در این خصوص ادامه دادند.

معنای حضور ناطق در جلسه جامعه روحانیت مبارز

اصلاح طلبان اغلب از این دیدار، تعبیر انتخاباتی داشتند. روزنامه «اعتماد» در یادداشتی از احتمال محور قرار گرفتن ناطق در میانه میدان سیاست‌ورزی جناح راست خبر داد و چند سناریوی محتمل را در این راستا مطرح کرد.

به نوشته این رسانه اصلاح طلب، سناریوی محتمل آنکه ناطق در میان جامعه روحانیت و اصولگرایان یک رهبر معنوی است که با دست‌بالایی که دارد، می‌تواند نیروهای تندروتری همچون پایداری‌ها را مدیریت کرده و به عنوان مدیری میانه‌رو و معتدل در میان اصولگرایان به تدوین استراتژی آنها برای حضور در انتخابات اقدام کند. چنان که سیدرضا اکرمی نیز در مورد حضور ناطق در این جلسه به «خبرآنلاین» گفته است: به هیچ عنوان حضور او در مقام میهمان نبوده و در مقام صاحبخانه به جامعه بازگشتند.

در ادامه می خوانیم: بازگشت «صاحبخانه» به خانه خود، آن هم در روزهایی که به انتخابات نزدیک می‌شویم، می‌تواند همزمان گویای آن باشد که این صاحبخانه یا برای وحدت‌بخشی فرزندان آمده یا برای بیرون انداختن فرزندخواندگان. اینجاست که سناریو دوم شکل می‌گیرد. به ‌این ترتیب این سناریو می‌گوید اما حضور ناطق به‌معنای آن است که میانه‌روهای اصولگرا نسبت به حضور طیف تندروتر این جریان در بازی اصولگرایی تجدیدنظر کرده و در تلاش است تا با دعوت افراد میانه‌رویی چون ناطق و محور قرار دادن او زمینه خروج نیروهای تندرو از جامعه را مهیا کنند.

روزنامه «شرق» هم در با همین تعبیر به مخالفت های درونی برخی اعضای این تشکل برای دعوت از ناطق خبر داده است.

به نوشته این روزنامه اصلاح طلب، آن‌طور که شنیده می‌شود، گویا این حضور به مذاق عده‌ای دیگر خوش نیامده است و برای منصرف‌کردن آیت‌الله موحدی‌کرمانی از دعوت‌کردن ناطق هم تلاش زیاد کرده‌اند که موفق نشده‌اند. البته اسامی مخالفان منتشر نشده اما به نظر می‌رسد طیفی از جامعه روحانیت که مخالف هاشمی‌رفسنجانی، روحانی و ناطق‌نوری هستند و در ماجرای انتخابات خبرگان هم تمایلی به حضور هاشمی‌رفسنجانی در فهرست جامعه روحانیت نداشتند، حالا هم که از آمدن ناطق‌نوری و احتمال دائمی‌شدن این بازگشت و اثرگذاری او در سیاست‌های جامعه روحانیت دلخورند، ساز مخالف کوک کرده‌اند.

اصلاح طلبان همچنین از ناطق به عنوان چهره ای فراجناحی یاد کردند که حضورش در «جامعه روحانیت» می تواند زمینه ساز موازنه قدرت در عرصه سیاسی میان جناح های مختلف باشد.

به نوشته روزنامه «ابتکار»، شکست در انتخابات ریاست جمهوری ۷۶، نه‌تنها ناطق نوری را از کار نینداخت، بلکه او را تبدیل به چهره‌ای ملی کرد. بدون تردید محبوبیت ناطق نوری در سال ۹۸ و بعد از گذشت ۲۲ سال از انتخاباتی که او بازنده آن بود، به مراتب بالاتر رفته است. این محبوبیت هم در میان آحاد جامعه گسترش یافته است و هم جریان‌های سیاسی اعتماد بیشتری به او دارند. خط مشی ناطق نوری تنها تندروها را ناراحت و نگران می‌کند و هم آن‌ها هستند که بی‌شک به مخالفت با او می‌نشینند.

با تمام این اوصاف، ناطق نوری در حال حاضر و به ویژه بعد از رحلت آیت‌الله هاشمی نقشی کم‌نظیر در صحنه سیاست ایران خواهد داشت. او می‌تواند بخشی از خلاء موازنه قدرت در ساختار داخلی جمهوری اسلامی را پر کرده و به عنوان شخصیتی جامع‌الاطراف ظاهر شود.

در پایان می خوانیم: حالا با حضور او در نشست جامعه روحانیت مبارز می‌توان نسبت به بازگشت او به عرصه سیاسی کشور امیدوار بود. بازگشتی که می‌تواند بخشی از خلاء موجود در دوران پساهاشمی را جبران کند. چرا که سپهر سیاست ایران این روزها بیش از هر چیز به چهره‌های متعادل، مرضی‌الطرفین، ملی و فراجناحی نیاز دارد. شاید تنها کسی که می‌تواند این نقش را ایفا کند، شیخ علی‌اکبر ناطق نوری باشد.

در یادداشت روزنامه «ایران» هم آمده است: بازگشت ناطق به عرصه کنشگری سیاسی را می‌توان به معنای آغاز حرکت اصولگرایان سنتی و میانه رو به سوی بازسازی و توان‌افزایی سیاسی در برابر طیف‌های نوخاسته و تندرویی همچون جبهه پایداری تعبیر کرد. وضعیتی که احتمال ائتلاف اصلاح‌طلبان با چهره‌هایی با مختصات او را ضعیف می‌کند. اما به مثابه نشانه‌ای از بازتوانی و تقویت جریان اصولگرای ریشه‌دار و معتدل می‌تواند همچنان مورد استقبال رقبای آینده‌نگر اصولگرایان هم باشد. خاصه برای آنها که در سال‌های اخیر چشم به راه ظهور جایگزینی برای هاشمی هستند.

«علی صوفی» فعال سیاسی اصلاح طلب هم در گفت و گو با «نامه نیوز» گفت: حمایت جامعه روحانیت از آقای ناطق در انتخابات ریاست جمهوری موجب می شود که در جریان اصولگرا اجماعی روی نام او شکل بگیرد. البته طیف های تندرو اصولگرا مثل پایداری و احمدی نژادی‌ها حاضر به حمایت از آقای ناطق نمی شوند و راه خود را می روند اما اصولگرایان سنتی، میانه‌رو، طیف آقای قالیباف و طیف آقای حداد عادل پشت سر آقای ناطق خواهند آمد.

این فعال اصلاح طلب یادآور شد: البته بعید نیست که اصلاح طلبان هم از آقای ناطق حمایت کنند چون الان کارآمدی نظام در حل چالش های بزرگ مسئله اصلی است بنابراین حضور یک شخصیت کارآمد، باتجربه و با سابقه آن هم در کسوت روحانیت می تواند امیدبخش باشد و به کارآمدی نظام کمک کند.

به نوشته «ایران آنلاین»، این دیدارها و دعوت‌ها در حالی است که در ماه‌های گذشته طیفی از اصلاح‌طلبان از تمایل به نوعی نزدیکی و ائتلاف با چهره‌های اصولگرای میانه رو سخن می‌گفتند و ناطق نوری یکی از نام‌هایی بود که از سوی آنها تکرار می‌شد. اما آنچه تا این لحظه رخ داده نشان دهنده آن است که اصولگرایان و بویژه طیف سنتی‌شان قصد دارند به تعبیر خودشان از افتادن این نیروهای تأثیرگذار در دام اصلاح‌طلبان جلوگیری کنند. هرچند نباید فراموش کرد که این فراخواندن به نقش‌آفرینی و گردهم آمدن در محضر شیخ نور مؤثر نخواهد افتاد مگر آنکه او خود نیت به بازگشت کرده باشد.

این در حال است که برخی اصلاح طلبان همچنان اصرار دارند که حضور ناطق در این نشست معنای انتخاباتی نداشته است. حجت الاسلام والمسلمین «حسین ابراهیمی» عضو جامعه روحانیت مبارز در گفت‌وگو با «باشگاه خبرنگاران جوان» با اشاره به گمانه زنی ها مبنی بر ساماندهی اصولگریان در انتخابات پیش رو توسط ناطق نوری، اظهار کرد: آقای ناطق نوری برای بحث انتخابات پیش روی مجلس در جلسه جامعه روحانیت پیدا نکرد.

اصلاح طلبان مشغول بررسی گفتمان و راهبردهای انتخاباتی

اصلاح طلبان این روزها مباحثی چون بازاندیشی درون گفتمانی و راهبردهای انتخاباتی را همزمان پیش می برند.

امروز «محمدرضا تاجیک» نظریه پردازاصلاح طلب در گفت و گو با «خبرآنلاین» از ضرورت های بازاندیشی درون گفتمانی در جریان اصلاح طلبی گفت.

به گفته تاجیک، اصلاح‌طلبان به یک دوران دور از خانه قدرت احتیاج دارند که در این فضا مجال دیدن، محاسبه نفس و نقد خود را پیدا کنند و مدتی از این فضا خارج باشند و خودشان را ریکاوری کنند تا آن منزلت و شأن اجتماعی از دست رفته‌شان را باز بگردانند.

این در حالی است که همچنان بحث و نظر در مورد سیاست های انتخاباتی در جریان اصلاح طلبی ادامه دارد. «احمد خرم» وزیر راه دولت اصلاحات و فعال سیاسی اصلاح‌طلب در خصوص گزاره مشرکت مشروط در انتخابات به روزنامه «شرق» گفت: سه حالت برای حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات می‌توان متصور بود. نخست؛ شرکت‌نکردن- دوم؛ حضور بی‌قیدوشرط و سوم؛ حضور مشروط در انتخابات.

به گفته خرم، حالت اول از دید اصلاح‌طلبان مردود است. در واقع هیچ‌گاه هیچ اصلاح‌طلبی به دنبال تحریم انتخابات نبوده و نیست. انتخابات بلاشرط هم نمی‌تواند باشد زیرا همواره در انتخابات‌های گذشته کاندیدای سرشناس و رده یک این جریان از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت و در نهایت کاندیدای رده چهارم- پنجم از میان جریان اصلاح‌طلب انتخاب شدند و به مجلس راه یافتند. به همین دلیل اصلاح‌طلبان هیچ راهی جز حضور مشروط در انتخابات ندارند. از این‌رو، شرط اصلاحات باید دغدغه و مطالبات مردم باشد.

روایت های اصلاح طلبانه از تاکتیک های انتخاباتی اصولگرایان

اصلاح طلبان و اصولگرایان این روزها تحرکات انتخاباتی یکدیگر را رصد می کنند و گاهی در مورد فعالیت های سیاسی رقیب گمانه زنی می کنند.

تارنمای «رویداد۲۴» امروز در مطلبی به گمانه زنی در مورد تاکتیک های انتخاباتی اصولگرایان پرداخت و نوشت: انتخابات مجلس یازدهم برای اصولگرایان سخت خواهد بود؛ آنها چندین پرونده مالی دارند و پرونده‌های جدید یکی یکی رو می‌شود. اصولگرایان اما برای انتخابات برنامه دارند شنیده‌های خبرگار رویداد۲۴ نشان می‌دهد که چهره‌های شاخص اصولگرا قرار است از تهران کاندیدا شوند و چهره‌های کمتر شناخته شده از تهران کاندیدا خواهند شد. (مثل باهنر که برای مجلس هفتم به کرمان رفت یا پزشکیان که سال‌هاست از تبریز به مجلس می‌رود) یک فعال سیاسی شب گذشته توییت کرده که قالیباف از مشهد و نیکزاد از اردبیل نامزد انتخابات مجلس یازدهم شوند.

به نوشته این تارنما، با شرایط موجود بسیار سخت به نظر می‌رسد قالیباف و دیگر چهره‌های شاخص اصولگرا بتوانند در تهران موفقیتی به دست بیاورند. به همین دلیل است که سفرهای استانی چهره‌های شاخص از این به بعد همچنان بیشتر خواهد شد.

اصولگرایان برای لیست تهران نیز برنامه دارند و قرار است لیست تهران، جوانان اصولگرا باشد. افراد گمنام (احتمالا با سابقه امنیتی) که در سرچ گوگل نتوان سابقه خاصی از آن‌ها پیدا کرد. مهرداد بذرپاش، وحید جلیلی، عمار صالحی، یاسر قالیباف، میثم مظفر، سوده نجفی، محمدرضا خضریان، رسول بابایی، مسعود پیرهادی و ... چهره‌هایی هستند که در محافل مختلف، نام آن‌ها برای قرار گرفتن در لیست گمنامان تهران قوت گرفته است. اکثر این افراد با حضور در نهادهای مختلف از نظر مالی نیز بی نیاز شده‌اند و تمکن خوبی برای ورود به عرصه انتخابات دارند.

مطالبه فراجناحی در بررسی صلاحیت ها

حاکمیت قانون و شفافیت در بحث بررسی صلاحیت نامزدهای انتخاباتی، دیگر تنها مطالبه ای اصلاح طلبانه نیست، علاوه بر اصلاح طلبان، برخی اصولگرایان هم چنین خواسته ای دارند.

«علی‌محمد نمازی» عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی در گفت و گو با روزنامه «آرمان ملی» بر این باور است که برای انتخابات و ارائه لیست بهتر باید با نهادهای موثر رایزنی کرد به‌عنوان نمونه یک نهاد موثر وزارت کشور است که این وزارتخانه در دوره فعلی ارتباط خوبی با اصلاح‌طلبان دارد و نیاز به رایزنی با این نهادها و وزارتخانه‌ها نیست اما باید با شورای نگهبان وارد رایزنی شد چرا که نیاز به تایید صلاحیت نامزدهای اصلاح‌طلبان است.

به نوشته روزنامه «آرمان ملی»، مطالبه نگاه فراجناحی در بررسی صلاحیت‌ها از سوی اصلاح‌طلبان مطرح شده اما این مطالبه دیگر یک مطالبه جناحی نیست و برخی از اصولگرایان نیز درخواست حاکم شدن چنین نگاهی را دارند. روز چهارشنبه احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام از شورای نگهبان خواست که نسبت به «پاکدستی و پاکدامنی» داوطلبان باید بسیار حساس‌تر باشد تا مسائل سیاسی.

بنا بر این گزارش، به رغم انتقاداتی که از سوی اصولگرایان مطرح می‌شود، این گروه سیاسی اصلی‌ترین دلیل بروز برخی ضعف‌ها در عملکرد شورای نگهبان را فرصت اندک برای بررسی دقیق صلاحیت‌ها می‌داند. چندی قبل محمدرضا باهنر گفته بود: «در دوره گذشته ۱۲‌هزار نفر ثبت نام کردند، از این تعداد ۶ ‌هزار نفر تایید و همین تعداد رد شدند. من به جرأت می‌گویم از این ۶‌ هزار به ۴۰۰، ۵۰۰ نفر ظلم شد. قابل تایید بودند و نشدند. از آن طرف هم ۴۰۰، ۵۰۰ نفر به اشتباه تایید شدند و نباید این اتفاق می‌افتاد». وی افزود: «شورای نگهبان مجموعه‌ای ۱۲ نفره است که باید ۱۲‌هزار نفر را بررسی کند. خب؛ ساختار مشکل دارد.

در پایان می خوانیم: به رغم اختلافاتی که میان اصلاح‌طلبان و اصولگرایان در خصوص بررسی صلاحیت‌ها وجود دارد، هر دو جناح معتقدند که بررسی صلاحیت‌ها باید فراجناحی باشد و نباید با توجه به جناح سیاسی کاندیداها درخصوص آن‌ها تصمیم گرفت. مطالبه‌ای که می‌توان گفت مبتنی بر قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است.
منبع: ایرنا
برچسب ها: آزادی ، نشست ، تعبیر ، سیاسی
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: