* کهرم:با این نظام آموزشی بی سواد پرور،مطبوعات غیرآزاد و صداوسیمای متحجر،کودکانمان دغدغه محیط زیستی نخواهند داشت
پ
کد خبر : ۱۲۰۶۴
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۸ -01 October 2019

غلامرضاهاشمی فرد|تحریه آزادی: جمعه ای که گذشت در سراسر جهان، صدها هزار دانش آموز به خیابان ها آمدند تا به کم اعتنایی دولتها به ضرورت مقابله با تغییرات اقلیمی اعتراض کنند.این تجمع که در آن جوانان،دانشجویان و حتی خانواده هایشان حضور داشتند، بزرگترین راهپیمایی حامیان محیط زیست بود. به گفته کارشناسان ،در حال حاضر نگرانی جوانان از آینده کره زمین از هر زمانی بیشتر شده است.اما چرا آنطور که اسماعیل کهرم،فعال محیط زیست، می گوید نشانه ای از اینگونه دغدغه ها در بین دانش آموزان کشورمان دیده نمی شود؟


این راهپیمایی در نخستین ساعات جمعه بیست و نهم شهریور در استرالیا آغاز شد و به تدریج در کشورهای مختلف آسیا، آفریقا و اروپا ادامه پیدا کرد.گفته شده اغلب شرکت کنندگان،دانش آموزانی بودند که با هماهنگی مدیران مدرسه به جای رفتن سر کلاس، آمدند تا به دولتمردان کشورشان درس محافظت بیشتر از کره زمین بدهند.


نخستین بار،حدود یکسال پیش «گرتا تونبرگ» دختر نوجوان سوئدی پس از اولین اعتراض انفرادی‌اش در پارلمان، ایده حضور دانش آموزان را در مخالفت با تغییرات اقلیمی مطرح کرد. از سیدنی تا سئول، از مانیل تا مومبای، کودکان و نوجوانان کلاس های درس را ترک کرده و با دردست گرفتن پلاکاردهایی خواستار تغییر سیاست‌ دولت‌ها در مورد حفاظت از محیط زیست شدند.


در این تجمعات،دانش آموزان معترض از رهبران جهان خواستند تا برای افزایش دمای جهان قبل از آن که خیلی دیر شود، اقدامی انجام دهند. گفته می شود میلیون ها نفر در بیش از ۱۵۰ کشور جهان در این گردهمایی های اعتراضی شرکت کردند.این اعتراضات در نهایت بعد از ظهر جمعه در نیویورک به اوج خود رسید و گرتا تونبرگ در میان معترضان سخنرانی کرد.اجلاس اقلیمی جوانان نیز شنبه سی ام شهریور در سازمان ملل برگزار شد.


براساس گزارش‌ها، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل روز دوشنبه اول مهر،میزبان نشستی اضطراری خواهد بود. انتظار می‌رود او در این نشست از رهبران جهان بخواهد تا به تعهدات خود در قبال توافقنامه پاریس متعهد باشند.

توجه دانش آموزان به مسائل زیست محیطی


پرسشی که مطرح می شود این است که چرا دانش آموزان،نوجوانان و جوانان ما در این اعتراضات هیچ سهمی ندارند؟بی اعتنایی به گرم شدن کره زمین در اثر استفاده از سوختهای فسیلی چه عواقبی برای محیط زیست ما در پی خواهد داشت؟این پرسشها را با اسماعیل کهرم مشاور رییس سازمان حفاظت از محیط زیست،بوم شناس و فعال محیط زیست در میان گذاشتیم که در ادامه پاسخهای او را می خوانید.


کهرم با اشاره به تجمع میلیونی دانش آموزان در سراسر جهان در اعتراض به اهمیت ندادن دولتها به گرم شدن زمین معتقد است «حل این مشکل بدون مشارکت اقتصادهای بزرگ دنیا غیرممکن است اما این به معنی بی اثر بودن تجمع و اعتراض نیست».
او با تاکید بر نوپا بودن این جنبش دانش آموزی می گوید:«برای اولین بار یک جنبش زیست محیطی همزمان در دهها شهر جهان برگزار شد.حدود صدودپنجاه شهر مقابل ساختمانهای محیط زیست و یا صنایع مختلف دولتی جمع شدند و خواستار اولویت دادن به بحران تغییرات اقلیمی،فاصله گرفتن از سوختهای فسیلی ،طرح ریزی یک الگوی اقتصادی و مصرفگرایی شدند.اکثر این افراد دانش آموزان بودند».


این بوم شناس مجرب با تاسف از عدم حضور دانش آموزان کشورمان در اینگونه تجمعات،تاکید کرد:«من در جریان مشکلات محیط زیست هستم و می دانم تجمع تعدادی کودک و نوجوان، منجر به کاهش گازهای گلخانه ای نخواهد شد اما در کشورهای توسعه یافته سعی می شود دانش آموزان هم در اعتراضات شرکت کنند تا از سنین پایین نسبت به مسائل زیست محیطی حساسیت پیدا کنند».
کهرم در پایان معتقد است در بین دانش آموزان کشورمان دغدغه ای نسبت به استفاده دولتها از سوختهای فسیلی و از بین رفتن محیط زیست بوجود نیامده است و می پرسد: «دانش آموز بینوای ایرانی از کجا یاد بگیرد که باید نگران محیط زیست باشد؟ از این نظام آموزشی بی سواد پرور؟مطبوعات غیرآزاد؟ یا از صداوسیمای متحجر؟»

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: