* غرویان: مسائل اخلاقی را جناحی نکنیم و تبعیض قائل نشویم
پ
کد خبر : ۱۲۰۰۰
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۵ -29 September 2019
نگاهی به نحوه مواجه اصولگرایان با ماجرای انتشار فیلم نماینده اسبق بهشهر؛
رسوایی اخلاقی سیاسیون در همه دنیا سابقه دارد اما نحوه مواجه جامعه با آن در همه‌جا یکسان نیست. مثلا در ایران بستگی به این دارد که فرد رسوا شده از کدام جریان سیاسی و حزب و گروه باشد. اگر اصلاح‌طلب باشد که وامصیبتا.

رسوایی اخلاقی سیاسیون در همه دنیا سابقه دارد اما نحوه مواجه جامعه با آن در همه‌جا یکسان نیست. مثلا در ایران بستگی به این دارد که فرد رسوا شده از کدام جریان سیاسی و حزب و گروه باشد. اگر اصلاح‌طلب باشد که وامصیبتا. در این شرایط انتشار چند خبر کافی است تا کار به عقد دائم و برکناری از پست‌های سیاسی و خودکشی و بعد هم قتل برسد. چنانچه بر سر محمدعلی نجفی شهردار سابق پایتخت آمد.


به گزارش «آزادی»، اما اگر اصولگرا باشد وضعیت زمین تا آسمان متفاوت است. خبر که هیچ فیلم هم که منتشر شود آب از آب تکان نمی‌خورد و حتی ممکن است یک مقام امنیتی در مصاحبه‌ای با بیان اینکه دست شبکه‌های بیگانه و معاند در کار بوده پرونده را مختومه اعلام کند. چنانچه در همین مورد اخیر یعنی انتشار فیلم غیراخلاقی از نماینده بهشهر در مجلس هشتم و نهم شاهد بودیم. تصاویر به قدر کافی گویا بود اما هیچ یک از اصولگرایان به رسوایی این چهره نزدیک به زاکانی واکنش نشان نداد. رسانه‌های این جریان نیز خود را به کوچه علی چپ زده و از کنار آن گذشتند. صرفا پایگاه خبری «مشرق» بود که به مدد مصاحبه با یک مقام آگاه امنیتی برای ختم غائله تلاش کرد.

دلیل این تعارض در مواجه با ماجرایی همچون ارتباط نجفی و میترا استاد و ماجرایی مثل انتشار فیلم لحظات خصوصی جناب مقیمی کاملا مشخص است. تفاوت دیدگاه و عملکرد اصلاح‌طلبان و اصولگرایان. اگر غیر از این بود اکنون اصلاح‌طلبان باید همچون جریان رقیب عمل کرده و از این فیلم به بهترین شکل برای رسیدن به اهداف سیاسی خود استفاده می‌کردند اما نکردند. حتی در مقام انتقام جویی هم برنیامده و آن همه داستانی که آقایان در ماجرای نجفی ساخته بودند را جبران نکردند. فقط این نیست و حتی از مصاحبه و اظهارنظرهای کلی در این باب نیز طفره می‌روند.

رویکرد اصلاح‌طلبان در این مورد قابل تقدیر و شایان توجه است و بد نیست که سیاسیون در اردوگاه اصولگرایی نیز آن را الگو قرار دهند. وقت آن است که حداقل در برخورد با مسائل اخلاقی به دور از سیاست‌زدگی عمل شود. لازم به گفتن نیست که بی‌توجهی به این مهم چه پیامدهایی دارد و چقدر افکار عمومی را به سیاست و مردان آن بی‌اعتماد می‌کند. مضاف بر اینکه مساله اخلاق نیز روی زمین خواهد ماند.

محسن غرویان، مدرس حوزه علمیه از جمله افرادی است که توجه به این امر را ضرورتی می‌داند. او در گفت‌وگو با «آزادی» ضمن تاکید بر اینکه قصد ندارد درباره اشخاص صحبت کند و به صورت کلی به موضوع می‌نگرد، گفت: « به نظر من مسائل اخلاقی در جامعه باید به صورت فراجناحی مطرح شود زیرا اخلاق مقوله‌ای است که به کل مردم و جامعه مربوط می‌شود.»

وی تاکید کرد: «جناحی کردن مسائل اخلاقی موجب زمین مانده اصل مساله یعنی پیدا نکردن راه‌های جلوگیری از مسائل ضد‌ اخلاقی می‌شود. اخلاقیات در جامعه نباید فدای اغراض حزبی وگروهی شود. اخلاق یک مساله عام است و باید فوق سیاست و سیاست‌بازی باشد».

به گفته وی، اگر می‌خواهیم جامعه را به سوی اخلاقیات سوق دهیم نباید در اینگونه موارد تبعیض قائل نشویم و موضوع را جناحی کنیم وگرنه به هدف نمی‌رسیم.

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: