* نشریه آمریکایی خواستار پایان جنگ واشنگتن علیه ایران شد
پ
کد خبر : ۱۱۹۵۱
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۳ -28 September 2019
نشریه «آمریکن کانسروتیو» در گزارشی نوشت: جنگ اقتصادی واشنگتن علیه ایران نوعی سوءاستفاده از قدرت است و باید هر چه سریع‌تر پایان یابد، زیرا در این صورت، دیپلماسی واقعی وجود خواهد داشت.
به گزارش«آزادی» در این گزارش که به قلم «دنیل لاریسون» از سردبیران نشریه آمریکن کانسروتیو با عنوان «جنگ اقتصادی را علیه ایران پایان دهید» انتشار یافته، آمده است: از آنجا که ایالات متحده قدرت دارد، از طریق کنترل موثر شبکه‌های مالی بین المللی، مجازات‌هایی را علیه افراد خارجی، کشورها، افراد و شرکت‌ها برای تجارت با ایران اعمال می‌کند و اکنون با کارزار فشار حداکثری، به محاصره اقتصادی علیه ایران دست زده؛ محاصره‌ای که براساس قوانین بین المللی، یک اقدام جنگی است.

بی تردید تأثیر این کارزار همانند جنگ است. هرچند این جنگ ممکن است به شیوه نظامی شهر‌های ایران را هدف حمله قرار ندهد و یا سربازان آمریکایی در سواحل ایران فرود نیایند، با این وجود مردم ایران به دلیل کمبود نیاز‌های اساسی انسانی مانند دارو و غذا در رنج بسر می‌برند.

اما دولت ترامپ همچنان پافشاری می‌کند که تحریم‌های این کشور به معنای اعمال تحریم بر کالا‌های بشردوستانه نیست، با اینحال همه می‌دانیم تاثیر عملی این تحریم‌ها به گونه‌ای بوده که دسترسی به این کالا‌ها را بسیار دشوار کرده است.

ایالات متحده این قدرت را دارد که در صورت تمایل، صدمات عظیم اقتصادی به کشور کوچک‌تر وارد کند و بیش از یک سال است که ایالات متحده آمریکا جنگ اقتصادی بی امان و تشدید کننده‌ای علیه ایران آغاز کرده است.

بی شک نخستین قربانیان این جنگ، فقیرترین و آسیب پذیرترین افراد و بیمارانی هستند که به دارو‌های کمیاب احتیاج دارند.

در حقیقت سیاست ما، کشوری ۸۰ میلیون نفری را تحت محاصره مدرن قرار می‌دهد و هنگامی که دولت ایران نسبت به این حملات واکنش نشان می‌دهد، دولت ترامپ وانمود می‌کند از این حملات شگفت زده شده است.

اما دولت واشنگتن باید بداند اختناق اقتصاد یک کشور، جایگزین مناسبی برای جنگ نیست. این کارزار خود نوعی جنگ است و رئیس جمهوری آمریکا مسئول شروع آن است. هرچند مرگ و ویرانی این روش به وضوح اقدام نظامی نیست، اما به طور قطع همانند حمله نظامی است.

دولت ترامپ در حالیکه پیش از این تحریم‌هایی علیه بانک مرکزی ایران ایجاد کرده بود، معافیت‌هایی برای تسهیل تجارت کالا‌های بشردوستانه وضع کرده بود. اما تحریم‌های جدید به طور موثری آن معافیت‌ها را از بین برده است.

"تایلر کولیس" حقوقدان و کارشناس تحریم‌های ایالات متحده توضیح می‌دهد: دولت‌های موفق و همچنین کنگره ایالات متحده، مرکزیت بانک مرکزی ایران را در تجارت بشردوستانه تشخیص داده اند. به همین دلیل هنگام تحمیل تحریم‌ها علیه این نهاد ایرانی، استثنا‌های گسترده‌ای برای معاملات مربوط به فروش کالا‌های کشاورزی، مواد غذایی، دارو یا وسایل پزشکی به ایران ایجاد کرد.

اما حالا دولت ترامپ این معافیت‌ها را کاملا کنار زده و بانک‌های خارجی که در معاملات بشردوستانه با بانک مرکزی ایران درگیر هستند، احتمالا حالا از سیستم مالی ایالات متحده خارج می‌شوند، زیرا هیچ استثنایی میان تجارت کالا‌های بشردوستانه و اقدامات تروریستی دیده نمی‌شود.

حامیان جنگ اقتصادی اغلب سعی در پنهان کردن معافیت‌های بشردوستانه دارند تا ادعا کنند که سیاست آن‌ها با هدف صدمه زدن به مردم ایران نیست. اما این ادعا نه در گذشته پذیرفته شده و نه اکنون اعتباری دارد.

بسیاری از آمریکایی‌ها خواهی نخواهی به تحریم کشور‌های دیگر توسط دولتشان عادت کرده اند. اما اگر ما خواهان سیاست خارجی صلح و خویشتن داری هستیم، باید این سلاح مخوف جهت مجازات جمعی مردم بی گناه را رد کنیم.

ما باید دریابیم که تلاش برای اختناق کشوری دیگر به منظور تسلیم آن، سوءاستفاده گسترده از قدرت دولت است؛ بنابراین جنگ اقتصادی باید هر چه سریع‌تر پایان یابد، زیرا تنها در این صورت، دیپلماسی واقعی وجود خواهد داشت.

آمریکن کانسروتیو دوماهنامه‌ای است که توسط مؤسسه ایده‌های آمریکایی منتشر می‌شود.

این نشریه به طور کلی، نماینده یک صدای ضد جنگ و سلطه نیروی نومحافظه کار است.

آمریکن کانسروتیو در سال ۲۰۰۲، توسط "اسکات مک کانل"، "پاتریک بیوکنن" و "تاکی تئودوراکوپولوس" در مخالفت با جنگ عراق تاسیس شد.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: