* تحلیل نشریه گاردین از نحوه جنگ و انتقام عربستان از ایران
پ
کد خبر : ۱۱۸۴۱
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۸ -23 September 2019
نشریه گاردین در مطلبی به قلم نسرین مالک، ستون‌نویش و تحلیل‌گر سیاست خارجی این نشریه، به موضوعی جالب توجه در خصوص حملات اخیر به عربستان سعودی و تلاش‌های این کشور برای مربوط کردن آن به ایران و در نهایت انتقام جویی از ایران پرداخته است.

نشریه گاردین در مطلبی به قلم نسرین مالک، ستون‌نویش و تحلیل‌گر سیاست خارجی این نشریه، به موضوعی جالب توجه در خصوص حملات اخیر به عربستان سعودی و تلاش‌های این کشور برای مربوط کردن آن به ایران و در نهایت انتقام جویی از ایران پرداخته است.


به گزارش «آزادی» این مطلب با اشاره به رفتار شناسی سیاست خارجی عربستان سعودی و نحوه واکنش های این پادشاهی در برابر تهدیدات متوجه خود، بیان کرده است:


شوخی دیرینه ای در خاورمیانه در مورد عدم تمایل عربستان سعودی برای جنگیدن در جنگ‌های خود وجود دارد. مثلا این که "عربستان سعودی تا آخرین سرباز پاکستانی خواهد جنگید"، که اشاره‌ای است به اینکه سربازان پاکستانی مدتهاست از تلاشهای ارتش سعودی حمایت می کنند.


این لطیفه دامنه خود را تا سودان نیز گسترده کرده است، که در واقع به تازگی به نیروهای زمینی عربستان سعودی اضافه شده است! عربستان سعودی عادت کرده است برای کارهایی که برای شهروندان خود بسیار چیپ و نوکرمنشانه است، نیروی کار بخرد و این فلسفه را به ارتش خود نیز تعمیم داده است.


همیشه یک کشور فقیر هست که در ازای قیمت متناسب، آماده اعزام سربازان توپخانه خود باشد. حمله نظامی به یمن بعضی اوقات به عنوان "ائتلاف عربی" خوانده می شود، یک اصطلاح محترمانه برای گروهی از جنگجویان به رهبری سعودی که علاوه بر متحدین خلیج فارس، شامل نیروهای مصر، اردن و مراکش و همچنین کودک-سربازان سودانی میشود كه مرگ آنها خیلی شیک با پولى كه به خانواده هايشان پرداخت شده، جبران مي شود.


وقتی از سربازان سودانی که به خانه برگشته اند، سؤال شد که جنگ تحت فرمان سعودی ها چه در یمن چطور است، پاسخ داده اند که رهبرفرماندهان ارتش سعودی خود را خیلی گرانبهاتر از آن می دانند که خیلی نزدیک به خط مقدم باشند، و از طریق تلفن های ماهواره ای به نیروهای اجیر شده خود دستورات ناپخته میدهند و آنها را در برابر آتش دشمن قرار میدهند. در شرایطی که امور بسیار بی ثبات و غیر قابل پیش بین است، هواپیماهای سعودی و ائتلاف تحت رهبری اش به راحتی از هواپیماهای بلند پرواز بمب ها را پرتاب میکنند و تلفات غیرنظامی برجای میگذارند. سعودی ها اینطور می جنگد: تا جای ممکن از راه دور و پرداخت پول به دیگران برای مردن.


با توجه به حملات هفته گذشته به دو تأسیسات نفتی در عربستان، حیرت انگیز است که حدس و گمان های زیادی در مورد جنگ سعودی و ایران وجود دارد. اصلا عربستان سعودی "به جنگ" نمی رود: پروکسی و نایب استخدام می كند و بسته به میزان ساده لوحی ایالات متحده، به دروغ گویی مبنی بر این كه عربستان حافظ صلح منطقه ای است و هرگونه تهدید برای این كشور باعث بی ثباتی منطقه است، ادامه میدهد.


ایالات متحده و عربستان سعودی بارها و بارها ایران را به دست داشتن در این حملات متهم كرده اند، حملاتی كه مسئولیتش توسط جنبش حوثی های یمن، گروه نزدیک به ایران و در نبرد با ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی در جنگ داخلی یمن، بر عهده گرفته شده. پنتاگون اعلام كرده است كه صدها سرباز آمریكایی را به علاوه تجهیزات دفاع هوایی و موشکی، به عنوان یك اقدام "دفاعی" به عربستان سعودی می فرستد.


چرا کشوری که طبق گزارشی از انستیتوی تحقیقات بین المللی صلح استکهلم بزرگترین وارد کننده تسلیحات در جهان از سال 2014 تا 2018 بوده، به این همه کمک نیاز دارد؟


در سال 2018 ، ایالات متحده 88٪ از کل تسلیحات فروخته شده به این کشور را تأمین کرد. تا پایان سال 2018، 12 درصد کل خرید جهانی تسلیحات توسط عربستان انجام شده. به وضوح نیازی به تجهیزات نظامی بیشتر از سوی ایالات متحده برای دفاع از این کشوردر برابر حملات پهپادی نیست.


پس کشوری که هم اکنون یک درگیری نظامی در یمن دارد،، و در برابر حملات بسیار آسیب پذیر و نیازمند به حفاظت مداوم به نظر میرسد، با این همه سلاح چه میکند؟ نکته اصلی در خرید سلاح به جای استفاده از آنها است. این خریدهای چند میلیون دلاری روابط تجاری با متحدین غربی را که از آنها سلاح وارد می کند، حفظ کرده و در عوض منجر به چشم پوشی از نقض حقوق بشر سعودی، ترور و آدم ربایی میشود، چون پای پول زیادی در میان است. کل الگوی سیاست خارجی عربستان سعودی مبتنی بر استفاده از ثروت خود برای خرید متحد و پرداخت حق السکوت است.


و بنابراین عربستان باید به بازی با ترس آمریکا درباره ایران ادامه دهد و اطمینان حاصل کند که بادیگاردش، همانطور که ترامپ پس از حمله هواپیماهای بدون سرنشین در توییتر اظهار داشت همیشه "هدف گرفته و آماده شلیک" است. در عین حال، عربستان با مداخله در امور داخلی سایر کشورهای عربی، انتقال اسلحه به سایر دیکتاتورها در خاورمیانه و شمال آفریقا و ایجاد راهبردهای پرخاشگرانه و تبلیغاتی در رسانه های اجتماعی، به ایجاد بی ثباتی در منطقه دامن میزند. حتی توییتر هم هفته گذشته حساب های سعودی را بست. و همچنان این کشور به عنوان یک بیگناه آسیب پذیر، و یک ستون بزرگ علیه هرج و مرج در خاورمیانه تصور می شود.


عربستان سعودی در حال حاضر با نهایت آمادگی برای جنگ افروزی، و با نهایت هشیاری در این مورد که خیلی بعید است به خاطر اقداماتش تنبیه شود، مشغول تشدید درگیری با ایران، قطر و یمن، تقویت حکومتهای نظامی در سودان و مصر، مداخلات ویرانگر در لبنان، و تداوم تامین مالی تلاش های بنیادگرایی سنی در سراسر جهان است - و به طور کلی از زیر همه اینها قسر در میرود. عربستان سعودی به جنگ با ایران نخواهد رفت، اما احتمالا ایالات متحده این کار را از طرف عربستان انجام میدهد. وعربستان سعودی نظاره گر آن خواهد بود - مثل همیشه به عنوان تحریک کننده افراط و کشور مجازات نشده در خاورمیانه.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: