* آیا ایران تدبیری دارد تا آمریکا را ترغیب به کاهش تحریم‌ها کند؟
پ
کد خبر : ۱۱۶۳۹
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۲ -19 September 2019
رئیس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت خارجه کشورمان گفت که راه دیپلماسی همیشه باز است.
به گزارش «آزادی»، سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در پاس به این سوال که مقام‌های کشورمان همواره اظهار داشتند که تا آمریکا تحریم‌ها را لغو نکند و به توافق هسته‌ای برنگردد ایران مذاکره نمی‌کند. از طرفی هم می‌دانیم که ترامپ روی توافق هسته‌ای بسیار حساس است و حاضر نیست به توافقی برگردد که آن را میراث اوباما می‌داند؛ سوال اینجاست که آیا ایران به جز این درخواست ابتکار عمل دیگری دارد تا آمریکا را ترغیب به کاهش تحریم‌ها کند؟ در کافه خبر خبرآنلاین گفت:
موضوعی که وجود دارد این است که تحریم‌های آمریکا از ابتدای انقلاب همواره وجود داشته اند و واشنگتن نیز به نوعی به تحریم کردن عادت دارد. ایران نیز یاد گرفته که این تحریم‌ها را یا نادیده بگیرد و یا آن را دور بزند. در همین حال مذاکرات ایران با ۱+۵ نیز چندوجهی بوده و صرفا برای برداشته شدن تحریم‌ها نبوده است. (اگرچه یکی از اهداف ایران بود) ایران در این راستا ۶ قطعنامه علیه کشورمان را باشیوه مسالمت آمیز توانست از بین ببرد. اگر کشور‌هایی که ذیل فصل هفتم شورای امنیت رفته اند را بررسی کنید می‌بینید که هنوز نتوانستند از آن خارج شوند و یا اینکه به زور جنگ و خونریزی و روش‌های قهری خود را از ذیل این قطعنامه خارج کرده اند. از طرف دیگر هم می‌بینیم که جمهوری اسلامی ایران طی دو سال مذاکره توانست خود را از این شش قطعنامه امنیتی و خطرناک خارج کند؛ بنابراین می‌توان گفت که برجام در اهداف سیاسی و امنیتی خود موفق بوده است. بحث دیگر نیز موضوع ایران هراسی و برنامه هسته‌ای مسالمت آمیز ایران بود که برجام توانست پروژه ایران هراسی و اجماع جهانی علیه کشورمان را نیز از بین ببرد و بحث‌هایی که راجع به پی ام دی نیز می‌شد مرتفع کرد.

اما در سه و یا چهار ماه مانده به پایان مذاکرات موضوع لغو تحریم‌ها مطرح شد بسیار حساس و پیچیده بود؛ چرا که علاوه بر تحریم‌های اولیه و ثانویه آمریکا تحریم‌های اتحادیه اروپا و شورای امنیت نیز وجود داشت. این پیچیدگی‌ها و تحریم‌ها موجب بولد شدن مسائل اقتصادی نیز شد. ایران نیز خواستار پاسخ دادن به ادعا‌های مطرح شده نبود و یا نمی‌خواست آن را در مذاکرات مطرح کند. غربی‌ها ادعا دارند که در ۴ زمینه با ایران مشکل دارند، بحث هسته ای، توانمندی‌های موشکی، نفوذ منطقه‌ای و حقوق بشر. در این راستا مذاکره کنندگان ایران نیز مجاز بودند فقط در زمینه هسته‌ای گفتگو کنند. در همین راستا تحریم‌هایی که در رابطه با برنامه هسته‌ای اعمال شده بود برداشته شد. اما تحریم‌های غیر هسته‌ای از آن زمان بوده و همچنان نیز پابرجاست. آمریکایی‌ها برجام را کلاهی گشاد می‌دانند که ایران بر سر آن‌ها و دنیا گذاشته است و توانسته امتیازات زیادی از این جهت کسب کند. اما واقعیت این است که برجام دست ایران را باز گذاشت و زنجیر‌هایی که به دست و پایش بسته شده بود را باز کرد. در نتیجه قدرت مانور ایران در سطح جهانی و منطقه‌ای را افزایش داد.

در حال حاضر نیز وقتی صحبت از مذاکره و لغو تحریم‌ها می‌شود ایران معتقد است که تحریم‌هایی که با برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ برداشته شده باید لغو شود. تسهیل مراودات تجاری ایران با دنیا از دیگر شرط هاست. علی رغم اینکه آمریکا از برجام خارج شده هنوز سعی در اعمال نفوذ دارد تا با کارشکنی‌ها امور برای ایران تسهیل نشود. در این بین چین و روسیه مراوداتشان را با ایران حفظ کرده اند و ما نیز اعلام کرده ایم که حساب این دو کشور از دیگر کشور‌های عضو برجام جدا است. در صورت ایفای تعدات است که می‌توان روی موارد و مسائل دیگر فکر کرد.


برچسب ها: آزادی ، تدبیر ، آمریکا ، تحریم
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: