* عدم صدور ویزا و احتمال لغو سفر هیات ایرانی به نیویورک
پ
کد خبر : ۱۱۶۲۹
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۷ -19 September 2019
رسانه های داخلی با اشاره به آغاز هفتاد و چهارمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد از روز سه‌شنبه بیست‌وششم شهریور در نیویورک، صادر نشدن ویزای حسن روحانی رئیس جمهوری و محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان برای شرکت در این نشست و احتمال لغو این سفر را مورد بررسی قرار دادند.
به گزارش«آزادی»، طبق برنامه قرار است که محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه صبح جمعه و رئیس جمهوری روز دوشنبه اول مهر تهران را به مقصد نیویورک ترک کنند. تا این لحظه هیچ ویزایی برای رئیس جمهوری کشورمان و هیات همراه صادر نشده است، رسانه ها ی داخلی با اشاره به این موضوع لغو سفر مقامات ایرانی را محتمل می دانند.

رسانه های داخلی (اصلاح طلب و اصولگرا) امروز به موضوع عدم صدور ویزا برای هیات ایرانی از سوی دولت آمریکا و ادامه روند تنش میان ایران و آمریکا پرداخته اند.

رسانه های اصلاح طلب در اخبار و گزارش های خود علاوه براحتمال لغو سفر رئیس جمهوری به نیویورک درباره شکست سیاست فشار حداکثری آمریکا علیه ایران؛ اظهارات ترامپ درباره حضور هیات ایرانی در مجمع عمومی سازمان ملل و ادامه تنش بین ایران و آمریکا مطالبی را منتشر کرده اند.

روزنامه ها، تارنماها و خبرگزاری های وابسته به طیف اصولگرا نیز به موضوع هایی چون تحت فشارگذاشتن ترامپ از سوی ایران، هشدار ایران به دولت آمریکا و تلاش سازمان ملل برای صدور روادید روحانی و ظریف پرداخته اند.

رسانه های اصلاح طلب

احتمال لغو سفر رئیس جمهوری به نیویورک

روزنامه ایران در گزارشی با اشاره به عدم صدور ویزای رئیس جمهوری و هیات همراه برای شرکت در هفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی سران در نیویورک نوشت: سفر رئیس جمهوری ایران و هیأت همراه به نیویورک مقر سازمان ملل برای شرکت در نشست مجمع عمومی سران ممکن است لغو شود... د. براین اساس تا آخرین ساعات دیروز و تنظیم این خبر، به دلیل صادر نشدن ویزا از سوی دولت آمریکا، هیأت مقدماتی ایران برای حضور در مجمع عمومی سازمان ملل نتوانسته است به نیویورک سفر کند. طبق برنامه قرار است که «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه صبح جمعه و رئیس جمهوری روز دوشنبه - اول مهرماه - تهران را به مقصد نیویورک ترک کنند و اگر ویزاها صادر نشود احتمالاً این سفرها لغو خواهد شد.

حضور نیافتن ایران در مجمع عمومی نشان می‌دهد آمریکا برخلاف تعهداتش نسبت به سازمان ملل و سازمان‌های بین‌المللی که در چارچوب قرارداد مقرر است، ارزشی برای دیپلماسی قائل نیست. اگرچه جمهوری اسلامی ایران صحنه را خالی نمی‌کند و به دیپلماسی فعال خود ادامه می‌دهد اما دولت آمریکا باید پاسخگوی این رفتار خود باشد.

روزنامه شرق با تیتر سفر به نیویورک شاید وقتی دیگر نوشت: درحالی‌که حادثه آرامکو منطقه را بار دیگر وارد دور جدید التهاب کرده است، به نظر می‌رسد نمی‌توان منتظر کاستن از تنش‌ها و مذاکرات در فرصت سالانه مجمع عمومی باشیم. جدیدترین شنیده‌ها حاکی از این است که فعلا هیات ایرانی قصد سفر به نیویورک و حضور در مجمع عمومی را ندارد. این تصمیم در حالی اتخاذ شده که تاکنون ویزای اعضای هیات، رئیس‌جمهور، وزیر خارجه و هیات همراه صادر نشده است. چندی پیش جواد ظریف در فهرست تحریم ایالات متحده آمریکا قرار گرفت، ولی دیگر اعضای هیات که شامل تحریم نشده‌اند نیز تاکنون ویزا دریافت نکرده‌اند. از همین رو، روز گذشته خبر رسید هیات ایرانی در حال تصمیم‌گیری درباره رفتن یا نرفتن به این سفر است. اگرچه با توجه به اینکه چند روز دیگر تا موعد پرواز وزیر و رئیس‌جمهور باقی مانده است و شاید این تصمیم عوض شود، اما بیش از همه تأخیر در انجام این کار موجب دلخوری هر دولتی می‌شود که میهمان سازمان ملل است.

روزنامه آرمان ملی با طرح این سووال که رئیس‌جمهور به نیویورک می‌رود؟ در این باره نوشت: وزیر امور خارجه ایران اواخر تیرماه ۱۳۹۸ طی سفری که به نیویورک داشت با یکی از سناتورهای آمریکایی دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار سناتور «رند پال» از محمدجواد ظریف دعوت کرد تا ضمن حضور در کاخ سفید با رئیس‌جمهورآمریکا دیدارکند و اگر این اتفاق نیفتد مشمول تحریم‌ها خواهد شد. پس از بازگشت ظریف به ایران وزارت خزانه‌داری آمریکا نام او را در فهرست تحریم‌ها قرار داد. اما این پایان رفتارهای غیرقانونی ایالات متحده علیه ایران نبود و وزارت امور خارجه این کشور در تازه‌ترین اقدام با عدم صدور ویزا برای رئیس‌جمهور و هیأت همراه در راه رفتن رئیس‌جمهور به نشست عمومی سازمان ملل متحد سنگ‌اندازی کرده است... ت. با این وجود به نظر می‌رسد سنگ‌اندازی‌های ایالات متحده پایانی ندارد و مقامات کاخ سفید با عدم صدور ویزا برای رئیس‌جمهور و هیأت همراه تلاش دارد از سفر هیأت ایرانی به آمریکا و حضور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد جلوگیری کند. حضور نیافتن ایران در مجمع عمومی نشان می‌دهد آمریکا برخلاف تعهداتش نسبت به سازمان ملل و سازمان‌های بین‌المللی که در چارچوب قرارداد مقر است، ارزشی برای دیپلماسی قائل نیست. اگرچه جمهوری اسلامی ایران صحنه را خالی نمی‌کند و به دیپلماسی فعال خود ادامه می‌دهد.

سد آمریکایی در برابر دیپلماسی ایرانی، عنوان گزارشی در روزنامه اعتماد است. این روزنامه می نویسد: «آمریکا از صدور ویزا برای روحانی و ظریف خودداری کرد.» این خبری بود که ظهر روز گذشته در رسانه‌های مختلف ایرانی منتشر شد تا پرده جدیدی از مقابله دولت ایالات متحده آمریکا با قوانین بین‌المللی رقم بخورد. دولتی که در نخستین گام از توافق هسته‌ای با تضمین قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد خارج شد و در ادامه به توافقنامه محیط‌زیستی پاریس نیز رحم نکرد تا حالا و در فاصله بیش از یک‌سال مانده به پایان دولت خود، به عنوان رییس‌جمهوری گریزان از قانون شناخته شود. تحریم وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی علاوه بر شخص رهبری در کنار اعمال شدیدترین تحریم‌های تاریخ علیه ایران از جمله اقدامات دولتی بود که همین چند روز پیش رییس‌جمهوری‌اش صراحتا اعلام کرد که خواستار «موفقیت مردم ایران» است و قصد «تغییر رژیم» ندارد.

در سرمقاله روزنامه آفتاب یزد آمده است: آمریکا با سازمان ملل قراردادی دارد و بر اساس آن پروتکل‌هایی را پذیرفته است. این کشور موظف است به نمایندگان کشورها در سازمان ملل ویزا بدهد. البته در گذشته این اتفاق افتاده که به برخی از اعضای هیات‌ها ویزا داده نشده است. مهم‌ترین آن یک ایرانی یعنی آقای حمید ابوطالبی بود که جزو اشغال کنندگان سفارت آمریکا به شمار می‌آمد. وقتی روحانی او را سفیر ایران در سازمان ملل معرفی کرد، آمریکا اورا نپذیرفت و گفت حتی وی را بازداشت هم می‌کند و هرگز به او ویزا برای نمایندگی سازمان ملل نمی‌دهد. اما تکرار چنین موضوعی در سطح اعضای بلند پایه کشورها مثل رئیس جمهور سابقه نداشته است و آمریکا اجازه این کار را هم ندارد.

حتی در مورد چهره‌های جنجالی مانند قذافی، فیدل کاسترو و عمر البشیر دیدیم که به آن‌ها نیز مجوز داده شد، به سازمان ملل بروند و بعضا اظهارنظرهای عجیب و غریبی هم کردند. برای همین معتقدم اینکه تا به امروز برای هیات ایرانی ویزا صادر نشده یک معطلی و به تعویق انداختن ویزاست و نه عدم صدور آن. آمریکا می‌خواهد با این کار به نوعی عمل کند تا ایرانی‌ها خودشان از حضور در مجمع منصرف شوند. البته از زمانی هم که آمریکایی‌ها متوجه شدند مذاکره‌ای در کار نیست ممکن است کاخ سفید با این روش به فکر تلافی این منع مذاکره نیز باشد.

شکست سیاست فشار حداکثری آمریکا علیه ایران

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اینترنتی آمریکن کانسرواتیو، هنگامی که ترامپ به طور یکجانبه از توافق هسته‌ای ایران خارج شد... . ظاهراً در جستجوی توافقنامه «بهتر»، دوباره اقدام به اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه ایران کرد که طبق برنامه جامع اقدام مشترک به حالت تعلیق درآمده بود. ترامپ صادرات نفتی ایران را مورد تحریم قرار داد تا درآمد ایران را به صفر برساند، ایالات متحده همچنین تحریم‌هایی را برای سپاه پاسداران ایران وضع کرده است، این اولین باری بود که ارتش یک کشور خارجی مورد تحریم قرارگرفت اما ترامپ باز هم تحریم‌هایی وضع کرد و رهبر و وزیر خارجه ایران را در لیست تحریم‌های خود قرار داد.

نتایج سیاست «فشار حداکثری» اکنون مشخص است؛ بی‌ثباتی فزاینده در خلیج فارس، از جمله حمله بی‌سابقه‌ به تاسیسات نفتی سعودی که باعث اختلال بزرگتر در بازارهای جهانی نفت شده است و از سرگیری فعالیت‌های هسته‌ای ایران. با توجه به این هر دو طرف در روزهای گذشته احتمال دیدار با یکدیگر را رد کردند بنابراین تلاش اروپایی‌ها برای نجات برجام راه به جایی نمی‌برد.

در بخش دیگری از این گزارش می خوانیم: شاید برای رئیس‌جمهور آمریکا خیلی سخت باشد که اعتراف کند که خروج یک‌طرفه از برجام یک اشتباه بزرگ بود. با این حال، دولت ترامپ می‌تواند با لغو تحریم‌ها و اجرای خط اعتباری، شرایط را بهتر کند.

ترامپ همچنین باید خیال دست دادن با روحانی را از سر بیرون کند و یک نماینده را برای مذاکره با نماینده‌ای از سوی ایران انتخاب کند.

بنابراین ایران و آمریکا مانند یک زوج که طلاق دردناکی را پشت سر گذاشته است، هرگز ممکن نیست که یکدیگر آشتی کنند. اما آنها می‌توانند به خاطر فرزندان با هم زندگی کنند و کمی با یکدیگر کنار بیایند. فشار حداکثری یک شکست است اما دیپلماسی حداکثری ارزش امتحان کردن برای آمریکا یی‌های خسته از جنگ را دارد.

اظهارات ترامپ درباره حضور هیات ایرانی در مجمع عمومی سازمان ملل

به گزارش فرارو، «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا به هیات خبرنگاران همراه رئیس‌جمهور داخل هواپیمای اختصاصی خود گفت هیات ایران می‌توانند برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک سفر کنند.

ترامپ چهارشنبه در پاسخ به سوالی که آیا حسن روحانی به نیویورک خواهد آمد گفت: «من واقعاً نمی‌دانم. به من ارتباط ندارد، به خودش بستگی دارد.»

وی اضافه کرد: «من اجازه خواهم داد آنها [به نیویورک] بیایند. اگر به من مربوط باشد اجازه می‌دهم بیایند. نظر من همیشه این بوده که سازمان ملل، مهم است. این سازمان قابلیت‌های بالقوه زیادی دارد و فرصت خوبی برای همه است. من قصد ندارم اگر کسی بخواهد بیاید مانع حضورش شوم. بنابراین به خودشان بستگی دارد.»

ادامه تنش بین ایران و آمریکا

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انتخاب، سامانتا وینوگارد عضو ارشد شورای امنیت ملی دولت پیشین آمریکا در سی ان ان نوشت: روز شنبه این هفته شاهد حملاتی علیه تاسیسات و زیرساخت های نفتی عربستان بودیم. اگرچه دولت آمریکا بالافاصله انگشت اتهام را به سمت ایران نشانه گرفت، جامعه بین المللی هنوز از گمانه زنی در مورد عامل این حملات پرهیز کرده اند.

در ادامه این مطلب آمده است: در ابتدا شبه نظامی های حوثی تحت حمایت ایران مسئولیت این حملات را بر عهده گرفتند. اما آقای مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا به طور مستقیم تهران را مقصر دانست. او مدعی شد که این حملات از داخل یمن نشات نگرفته اند.

مقامات ایرانی هر گونه نقشی در این حملات را رد کرده اند. قرار است در روزهای آینده دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و حسن روحانی، رئیس جمهور ایران برای حضور در مجمع سالانه سازمان ملل در نیویورک حاضر شوند. کاخ سفید احتمال دیدار رهبران دو کشور را رد نکرده است. اما در صورتی که در آینده نزدیک شاهد از سرگیری مذاکرات بین دو کشور باشیم، دولت ترامپ باید از اشتباهات قبلی خود درس بگیرد و رویکرد جدیدی را در قبال تهران اتخاذ کند.

در بخش پایانی این گزارش آمده است: تیم امنیت ملی ترامپ در روزهای آینده باید راه های ممکن برای شروع مذاکرات دوجانبه را بررسی کند. اشتباهات دولت نتیجه ای جز افزایش تهدیدات ایران نداشته اند. آقای ترامپ باید اعتراف کند که خروج از توافق هسته ای اقدام اشتباهی بود. او تاکنون برنامه واقع گرایانه ای برای دست یابی به یک توافق جدید ارائه نکرده است.

رسانه های اصولگرا

تحت فشار گذاشتن ترامپ از سوی ایران

روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه به نقل سی ان ان در گفت و گو با ولی رضا نصر رئیس مدرسه مطالعات بین‌المللی در دانشگاه هاپکینز نوشت: نصر در پاسخ به این پرسش که آیا ایران و یا گروه‌های نیابتی ایران در منطقه دست به حمله تأسیسات نفتی عربستان زده‌اند و اگر این‌گونه باشد ایران چه استراتژی را دنبال می‌کند، گفت: جدای از آنکه ایران در این ماجرا دست داشته یا خیر، باید به این موضوع توجه داشت که ایران تلاش دارد تا پیام خروج از تحریم‌های اقتصادی را ارسال کند. وی گفت: ایران بر این باور است که دست آخر دونالد ترامپ تهدیدهای ایران در منطقه خلیج‌فارس را جدی خواهد گرفت و تلاش می‌کند تا شرایطی به‌وجود آورد که آمریکا متوجه شود ایران آماده ایجاد اختلال است، نه تنها اختلال در (صادرات) نفت، بلکه اختلال در گردشگری، تجارت و ارعاب کشورهای منطقه؛ هدف ایران رساندن این پیام به آمریکا است که آماده نبرد و جنگ است و اگر شما خواهان گسترش تنش و وقوع جنگ نیستید، پس تحریم‌ها را بردارید.

نصر ادامه داد: بنابراین ایرانی‌ها بازی هوشمندانه‌ای در اینجا انجام داده و رئیس‌جمهوری آمریکا را تحت فشار قرار می‌دهند که اساساً و ضرورتاً این موضوع را درنظر بگیرد که «بسیار خُب»، استراتژی کنونی جواب نداده و اگر بخواهیم که ایرانی‌ها دست به اختلال نزنند و نخواهیم با آنها وارد جنگ شویم، باید کاری کرد تا ایران از این اعمال دست بردارد.

هشدار ایران به دولت آمریکا

روزنامه جوان می نویسد: ظاهراً یادداشت هشداری که ایران روز دوشنبه از طریق سفارت سوئیس خطاب به دولت آمریکا ارسال کرده، به حدی اثرگذار بوده که دولت آمریکا درباره اقدام نظامی علیه ایران، برای دومین بار به تردید بیفتد.

منابع آمریکایی دیروز فاش کردند که مقام‌های ارتش آمریکا گزینه‌های ممکن علیه ایران را مطرح کرده‌اند، ولی ترامپ با طرح درگیری آمریکا در یک جنگ خارجی دیگر مخالفت کرده‌است. آن‌ها گفته‌اند که ترامپ اگرچه به دنبال اقدام تقابلی علیه ایران است، اما نمی‌خواهد وارد درگیری نظامی شود. ترامپ دیروز عصر با دستور به وزارت خزانه‌داری برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران، تلویحاً این روایت را تأیید کرد.

دولت ایران در یادداشتی رسمی که به سفارت سوئیس، حافظ منافع آمریکا در ایران، تحویل داده است، نوشته که تهران نقشی در حمله به تأسیسات نفتی عربستان نداشته و هشدار داده پاسخ به هر اقدامی محدود به «منشأ تهدید» نخواهد بود... د. دولت آمریکا هنوز دریافت چنین یادداشتی را تأیید نکرده، ولی می‌توان اثرات آن را در تغییر موضع آمریکا احساس کرد.

تلاش سازمان ملل برای صدور روادید روحانی و ظریف

به گزارش مشرق، «آنتونی گوترش»، دبیر کل سازمان ملل متحد روز چهارشنبه گفت این سازمان برای حل و فصل مسائل مربوط به صدور روادید برای «حسن روحانی» و «محمد جواد ظریف»، رئیس‌جمهور و وزیر خارجه ایران با مقام‌های آمریکایی در تماس است.

پیش از این منابع خبری گزارش داده‌اند شنیده‌ها حاکی از این است که تا این لحظه هنوز روادید هیأت ایرانی شامل رئیس جمهور، وزیر خارجه و هیات همراه برای شرکت در هفتاد و چهارمین مجمع عمومی سازمان ملل صادر نشده است.

به نظر می‌رسد که با توجه به این وضعیت احتمال لغو حضور رئیس جمهور و هیات همراه در نیویورک وجود دارد. این اقدام آمریکا خلاف مقررات سازمان ملل و موافقتنامه مقر و نقض حقوق بین‌الملل است.
منبع: ایرنا
برچسب ها: آزادی ، بررسی ، صدور ، ایران ، آمریکا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: