* افزایش کرسی‌های زبان و ادبیات فارسی در خارج از کشور
پ
کد خبر : ۱۱۵۹۵
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۰ -18 September 2019
قائم مقام وزیرعلوم در امور بین الملل گفت: تا پایان مهرماه ۳۳ کرسی و تا پایان سال ۵۰ کرسی زبان و ادبیات فارسی در خارج از کشور راه اندازی می‌شود.
به گزارش«آزادی»، آئین بازگشایی ۵۰ کرسی زبان و ادبیات فارسی در جهان در سال ۹۸ با حضور منصور غلامی وزیر علوم در ساختمان اصلی این وزارتخانه برگزار شد.

حسین سالار آملی قائم مقام وزیرعلوم در امور بین الملل امروز با اشاره به سیاست‌های وزارت علوم در مجموعه مسائل زبان و ادبیات فارسی گفت: سیاست ما این است که از ۴ طریق کرسی‌های زبان و ادبیات فارسی را گسترش دهیم.

وی گفت: اولین سیاست ما این است که به دانشجویان خارج از کشور امکان ادامه تحصیل در داخل کشور را بدهیم و این افراد را بورس کنیم. در حال حاضر ۵۳۰ دانشجوی بورسیه در داخل کشور هستند که یک سوم آن‌ها در زمینه ادبیات فارسی و مقطع دکتری هستند.

سالارآملی تصریح کرد: دومین سیاست ما اعطای پذیرش به داوطلبان خارج از کشور در ایران است. در حال حاضر ۲۷ هزار و ۵۰۰ دانشجوی خارجی در وزارت علوم، ۱۰ هزار و ۲۰۰ دانشجوی خارجی در دانشگاه آزاد، ۲ هزار و ۵۰۰ دانشجوی خارجی در وزارت بهداشت، ۱۷ هزار و ۵۰۰ دانشجوی خارجی در جامعه المصطفی و در مجموع ۵۶ هزار دانشجوی خارجی در داخل کشور ما در حال تحصیل هستند که به زبان و ادبیات فارسی مجهز هستند.

قائم مقام وزیرعلوم در امور بین الملل ادامه داد:۲۰۰ کرسی زبان و ادبیات فارسی خارج از کشور داریم و ارتباط علمی به سیاست‌های ما در مورد این کرسی‌ها است. در حال حاضر ۴۰ نفر از اساتید داخل کشور را برای حفظ کرسی‌های خارج از کشور اعزام خواهیم کرد. سال گذشته ۶۵ کرسی زبان و ادبیات فارسی در خارج از کشور داشتیم که به خاطر مسائل ارزی، این تعداد کاهش پیدا کرد، ولی مهرماه امسال ۳۳ کرسی و تا پایان سال تعداد این کرسی‌ها به ۵۰ کرسی توسعه خواهد یافت.

سالارآملی افزود: سیاست کلان دیگر ما در حوزه کرسی زبان و ادبیات فارسی خارج از کشور این است که این کرسی‌ها را در حوزه تمدنی ایرانی سپس کشور‌های نسل سوم ایرانیان مقیم خارج از کشور و در مرحله سوم در کشور‌هایی که به ما دورتر هستند راه اندازی کنیم و اساتید خود را در این زمینه به این کشور‌ها اعزام کنیم.

سالارآملی گفت:علاقمند هستیم افرادی که از کشور ما می‌روند بیانگر فرهنگ اصیل جامعه ما باشند و در واقع سفیر فرهنگی، دانشگاهی و علمی ما در کشور خود باشند.

قائم مقام وزیرعلوم گفت: در این زمینه با نهاد‌های دست اندرکار مانند وزارت امورخارجه، بنیاد سعدی، جامعه المصطفی همکاری داشته و امیدواریم هر کدام موفق باشند.
منبع: مهر
برچسب ها: آزادی ، افزایش ، کرسی ، ادبیات
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: