* هفتمین اجلاس رسمی دوره پنجم خبرگان برگزار می‌شود
پ
کد خبر : ۱۱۵۲۲
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۶ -17 September 2019
عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری گفت: هفتمین اجلاس رسمی دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری از سه شنبه تا پنجشنبه هفته آینده، دوم تا چهارم مهرماه سال جاری، در تهران برگزار می‌شود.
به گزارش«آزادی»آیت الله سید احمد خاتمی روز سه شنبه در گفتگو با خبرنگاران بیان کرد: اجلاس روز سه شنبه ساعت ۸ و نیم صبح با قرائت قرآن آغاز می‌شود و با نطق آیت الله احمد جنتی، رئیس مجلس خبرگان رهبری، ادامه می‌یابد.

وی افزود: آیین نامه مجلس خبرگان رهبری نمی‌گوید که رئیس این مجلس لازم است با اعضای هیات رئیسه مشورت کند، ولی چند رئیسی که بنده درک کردم، همچون آیات مشکینی، هاشمی رفسنجانی، مهدوی کنی، یزدی و جنتی همه اهل مشورت بوده و هستند و با آغوش باز نظرات اعضای هیات رئیسه را می‌شوند.

وی ادامه داد: همچنین در این اجلاس نطق‌های قبل از دستور را داریم، تحولی در این اجلاس بر اساس مصوبه خبرگان پیدا شد که اعضای مجلس به صورت الفبایی ناطق قبل از دستور خواهند بود، ما در هراجلاس ۱۶ ناطق قبل از دستور داریم که هر ناطقی حداکثر می‌تواند ۱۵ دقیقه در رابطه با مطالب مرتبط با موضوع جلسه بحث کند، البته گاهی در نطق‌ها مشکلات حوزه‌های انتخاباتی اعضا مجلس خبرگان رهبری نیز مطرح می‌شود.

آیت الله خاتمی با اشاره به انتخاب کمیته پنج نفره برای تنظیم و پیشنهاد بیانیه پایانی این اجلاس گفت: این کمیته با این هدف تشکیل شده است که بیانیه پایانی مجلس خبرگان رهبری به صورت حداکثری نظر همه اعضای خبرگان باشد.

وی با بیان این که بیانیه به معنای دقیق کلمه نظر همه اعضا خبرگان رهبری است، افزود: در همین راستا، پیش نویسی از بیانیه روز اول خدمت اعضا داده می‌شود و آنان نظرات خود را در این رابطه بیان می‌کنند، سپس کمیته پنج نفره محور‌های اصلی بیانیه را مشخص می‌کنند و آن به رای می‌گذارند، بعد از آن بیانیه تدوین و در هیات رئیسه خوانده می‌شود و در نهایت نیز در پایان اجلاس با حضور خبرنگاران بیانیه خوانده می‌شود.

وی ادامه داد: در روز اول اجلاس سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین رئیسی، رئیس قوه قضائیه با موضوع تبیین خطوط کلی قوه قضائیه و استمرار مبارزه با مفاسد اقتصادی انجام می‌شود.

عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری گفت: در جلسه هیات رئیسه وقتی مطرح شد وی سخنران باشند، خودشان گفتند من عضو خبرگان هستم و می‌توانم در مراسم ضیافت سخنان خود را بیان کنم، اما اعضا بیان کردند که می‌خواهند گزارش ایشان را در خصوص مبارزه با مفاسد اقتصادی و برنامه‌های آینده قوه قضائیه را بشوند که حجت الاسلام و المسلمین رئیسی نیز قبول کردند.

وی افزود: این مبارزه جدی قوه قضائیه با مفاسد اقتصادی موجی از امید را میان مردم به وجود آورده است، این حرکت مقدس باید ادامه یابد و به طور حتم این سخنرانی و اظهار نظر‌هایی که در پی خواهد شد، در این رابطه بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

وی ادامه داد:‌پس از سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین رئیسی، پنج تن هر کدام به مدت ۱۰ دقیقه اظهار نظر می‌کنند و البته گزارشی مختصری در این خصوص داده می‌شود، اگر اعضای هیات رئیسه تصویب کردند میتواند این سخنرانی علنی و از صدا و سیما پخش شود.

آیت الله خاتمی گفت: البته این سخنرانی فیلم برداری می‌شود و بعد هیات رئیسه تصمیم می‌گیرد که علنی شود یا نه، که به هر حال این موضوع حتما تاثیر خود را خواهد داشت.

وی بیان کرد: روز دوم حجت الاسلام و المسلمین طائب رئیس سازمان اطلاعات سپاه با موضوع نفوذ در ابعاد مختلف سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی سخنران اجلاس خبرگان رهبری خواهد بود.

وی ادامه داد: مردم می‌دانند، اما برای یادآوری میگویم که روند انتخاب شخصیت مدعو در اجلاس‌های مجلس خبرگان رهبری این است که کمیسیون سیاسی، اجتماعی و فرهنگی خبرگان، یک ماه مانده به اجلاس موضوعات مورد توجه را بحث می‌کنند و شخصیت‌هایی را هم که از عهده این موضوعات برمی آیند و مناسب هستند به هیات رئیسه پیشنهاد می‌کنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: اعضای هیات رئیسه نیز نظرات کمیسیون را مورد بحث قرار می‌دهد و در نتیجه همان شخصیت‌هایی را که ایشان گفتند را برای سخنرانی قبول می‌کنند.

وی افزود: البته دست هیات رئیسه در این رابطه بسته نیست و می‌تواند موضوعات دیگر و شخصیت‌های دیگر را دعوت کند، اما معمولا همان نظرات مورد توجه است و هیات رئیسه خود را موظف به حفظ حرمت اعضای خبرگان و کمیسیون‌های آن می‌داند.

وی در ادامه به روند فعالیت کمیسیون‌های مختلف مجلس خبرگان رهبری پرداخت و بیان کرد: طرح‌هایی که کمیسیون آیین نامه مورد توجه داشته است به نظر می‌رسد طرح‌هایی کلیدی است، همچون طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبری در موضوعاتی همچون صلاحیت علمی و سن نامزد‌های شرکت در این مجلس که بند‌هایی از آن در اجلاس گذشته خوانده و تصویب شد و بند‌های دیگر آن نیز در این اجلاس پیگیری خواهد شد.

آیت الله خاتمی همچنین گفت: سه شنبه شب ضیافت رئیس مجلس خبرگان است که آن هم خود جلسه‌ای غیر رسمی است که همه اعضا مجازند در آن صحبت کنند به مدت ۵ دقیقه یا بیشتر و آن جلسه پرباری است.

وی افزود: ضیافت بهانه است برای این که از فرصت بعد از نماز مغرب و عشا برای شنیدن نظرات اعضای خبرگان استفاده شود، خوشبختانه رئیس قوه قضاییه هم در جلسه هستند و در آن جلسه هم مطالب مورد نظر خود را بیان خواهند کرد.

وی با اشاره به عملکرد هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری در طول ۶ ماه گذشته ادامه داد: تعداد جلسات هیات رئیسه و کمیسیون‌ها از اجلاس ششم دراسفند ۹۷ تاکنون ۱۵ جلسه در قم و تهران بوده است.

عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری گفت: در کمیسیون سیاسی اجتماعی و فرهنگی که انصافا از کمیسیون‌های فعال خبرگان است موضوعاتی مثل نفوذ با حضور معاون ضد جاسوسی وزارت اطلاعات و حجت الاسلام و المسلمین طائب رئیس سازمان اطلاعات سپاه پاسداران، موضوعاتی همچون عفاف و حجاب و مسائل فرهنگی با حضور رئیس و معاونان صدا و سیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسئولان ناجا مطرح شده است، این ترکیب که بیان می‌کنم به معنای آن است که مجلس خبرگان رهبری جناحی عمل نمی‌کند و در عرصه‌های مختلف نظرات همه را می‌شنود و بعد به تصمیم می‌رسد.

وی افزود: همچنین طرح همکاری کمیسیون پاسداری و حراست از ولایت فقیه در راستای تبیین اندیشه و فقه اندیشه سیاسی اسلام در مدارس حوزه‌های علمیه سراسر کشور مطرح است که این طرح همکاری به مراکز مورد نظر عرضه شده است.

وی ادامه داد: هیات اندیشه ورز و کارگروه‌های آن نیز ۱۶ جلسه از اجلاس گذشته تا کنون و در مجموع از ابتدای تاسیس ۸۸ جلسه داشته اند.

آیت الله خاتمی گفت: اقدامات و مصوبات مورد توجه در هیات‌های اندیشه ورز مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است و گزارش آن طبق سازوکار مشخص خدمت رهبرمعظم انقلاب عرضه می‌شود.

وی در خصوص برنامه‌های روز پایانی اجلاس خبرگان رهبری نیز افزود: روز پنجشنبه دیدار با رهبر معظم انقلاب و زیارت مرقد مطهر امام راحل (ره) را داریم و طبق روال با این دو برنامه اجلاس هفتم دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری به پایان خواهد رسید.

وی ادامه داد: درست است که مجلس خبرگان رهبری سالی دوبار اجلاس رسمی دارد، اما کمیسیون‌های مختلف آن در طول سال فعال هستند و به وظیفه خود عمل می‌کنند.

عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری گفت: به عنوان سخنگوی هیات رئیسه خبرگان بیان می‌کنم که کمیسیون پاسداری از ولایت فقیه در زمینه فعالیت خود کار‌های خوبی انجام داده است.

وی افزود: تمام شبهاتی که در عرصه ولایت فقیه است جمع آوری شده و به فضل خدا مرکز پژوهش‌های مجلس خبرگان در این رابطه طرح‌های ارزشمندی خواهد داشت که اجرا خواهد شد؛ در وظایف کمیسیون پاسداری و حفاظت از ولایت فقیه آمده است که گردآوری آمار و اطلاعات میدانی در خصوص آسیب شناسی آفت‌های فکری و عملی در رابطه با حکومت اسلامی و ولایت فقیه و ارائه راهکار‌های مناسب برای دفع و رفع آن‌ها است مورد توجه باشد که اعضای کمیسیون در همین راستا اقدامات قابل توجهی انجام دادند.

وی ادامه داد: البته این را هم باید توجه داشت که شبهه افکنی‌ها بسیار گسترده است به خصوص از سوی دشمنان در عرصه فضای مجازی و امکانات مجلس خبرگان رهبری و کمیسیون هم محدود است، بنابراین انگیزه و اقدام در این کمیسیون پررنگ است، ولی حقیقتا در این عرصه هم باید مدیریت جهادی صورت گیرد.

آیت الله خاتمی همچنین گفت: تصویب کردیم که درحوزه کلاس درس ولایت فقیه در سطح گسترده گذاشته شود و در استان‌ها هم جلساتی در این رابطه داشته باشیم تا میدان بازی باشد برای کسانی که می‌خواهند شبهه زدایی شود.

وی در خصوص مساله مذاکرات نیز بیان کرد: در رابطه با مذاکرات با اطلاعی که از اعضای خبرگان رهبری دارم باید بگویم آنان خط و راهی جز خط ولایت آن هم در این عرصه کلان ندارند، مسیرشان همان است که ولایت تبیین می‌کنند، آنچه برای اعضای خبرگان مثل سایر مردم ایران مهم است، عزت ملت بزرگ ایران است.

وی ادامه داد: ملت ما عاشورایی است و با سربلندی عرض می‌کنم که به لطف الهی، عاشورای امسال هم بسیار باشکوه برگزار شد و آنچه مایه نور چشم است، حضور گسترده جوانان در این ابراز عشق به سالار شهیدان امام حسین (ع) بود، این ملت، ملت عاشورایی است و ملت عاشورایی منطقش منطق هیهات من الذله است.

عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری گفت: حقیقت این است که خداوند نعمت رهبری فقیه، عارف، مخلص و کشور شناس، دور اندیش را به ملت ما عنایت کرده است، انصافا مثلشان مثل کسی است که بر قله می‌ایستد و مردم را به سمت قله هدایت می‌کند این رهنمود‌ها تنها موعظه نیست در حقیقت تکلیف و دستور است، تشکیل ستاد پیگیری فرمایشات ایشان خوب است، اما بهتر است که مسئولان اجرایی عمل به فرمایشات رهبر معظم انقلاب را به عنوان فرهنگ و هنجار بر خود لازم ببینند و بحث اجرایی کردن فرمایشات رهبری به معنای واقعی فراگیر شود.

وی بیان کرد: رهبر معظم انقلاب به خبرگان تاکید کردند که شما قطعنامه داشته باشید، قطعنامه یعنی مطالبه گری، طرحی هم در رابطه با همین مطالبه گری و قطعنامه در کمیسیون آیین نامه مجلس خبرگان رهبری آمده است و اگر بخواهیم اسم نهادی را در خصوص مطالبه گری دراین کشور ببرم، نهاد مجلس خبرگان رهبری است که انگیزه مطالبه گری دارد.

وی ادامه داد: در یکی از جلسات گذشته روسای سه قوه را دعوت کردیم و همه ظرفیت‌های خبرگان را برای مطالبه گری رویاروی بازگذاشتیم که رئیس مجلس شورای اسلامی و رئیس سابق قوه قضائیه آمدند و رئیس جمهور در مسافرت بود، اصل مطالبه گری را باید به عنوان ارزش بدانیم همچنین باید این نکته را مورد توجه داشت که مسئولان اجرایی کشور از این مطالبه گری‌ها تخریب نخواهند دید، بلکه باید آن را در مسیر تقویت نظام اسلامی دانست.

آیت الله خاتمی گفت: در این مطالبه گری ها، نباید خدمات نادیده گرفته شود، باید از خدمات تجلیل و مطالبات در چارچوب قانون و رهنمود‌های امام راحل و رهبر معظم انقلاب پیگیری شود.

وی بیان کرد: ما باید وظیفه خود را انجام دهیم، اما این که چقدر تاثیر داشته قطعا بی تاثیر نبوده، بسیاری از مسائلی که اعضای خبرگان مطرح میکنند برای مسئولان بخش‌های مختلف نظام ارسال و از آن‌ها طلب پاسخ میشود.

وی ادامه داد: مسائل پیگیری میشود و تنها بیانیه نیست، اعضای خبرگان نمایندگان این مردم هستند و پیگیری آنچه که در محدوده آیین نامه خبرگان آمده است را وظیفه خود می‌دانند و آن را پیگیری می‌کنند، ما موظف به تکلیف ایم و موظف به نتیجه نیستیم.

عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری همچنین گفت: اطلاعات مجلس خبرگان رهبری برای همه اهالی رسانه است و نشست‌های خبری در همین رابطه برگزار می‌شود.
منبع: ایرنا
برچسب ها: آزادی ، هفتمین ، خبرگان ، جلسه
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: