* آزادسازی ذخایر نفت کمکی به بازار نمی‌کند
پ
کد خبر : ۱۱۵۰۹
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۸ -17 September 2019
رییس دفتر مطالعات انرژی وین گفت: شاید آمریکا ناچار شود تحریم‌های نفتی ایران را کاهش دهد تا ایران سریعا از ذخایر موجود خود به کمک بازار بیاید.
به گزارش«آزادی»فریدون برکشلی، رییس دفتر مطالعات انرژی وین در پاسخ به اینکه «اقدام ترامپ در آزاد سازی ذخایر نفت این کشور جهت کنترل افزایش قیمت ناشی از حمله پهبادی به تاسیسات نفتی عربستان، تا چه اندازه در مهار قیمت‌ها موثر خواهد بود»، گفت: امریکا ذخایر استراتژیک یا SPR برای مصرف ۱۲۰ روز خود در اختیار دارد. ایجاد این ذخایر استراتژیک به سال ۱۹۷۳ میلادی بر می‌گردد که کشور‌های عربی، عرضه نفت به امریکا، انگلیس و هلند را تحریم کردند.

وی با اشاره به اینکه ذخایر استراتژیک نفتی هر کشور معنا و اهداف خود را دارد و آزادسازی یا عدم آزادسازی آن با هدف ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا و تنظیم قیمت در بازار جهانی نفت نیست، ادامه داد: البته ترامپ در ماه‌های اخیر در چند نوبت گفته که ذخایر استراتژیک دیگر موضوعیتی ندارد و، چون امریکا در تولید نفت خودکفا شده باید SPR را به فروش برسانند. بخش اعظم ذخایر استراتژیک آمریکا با نفت سعودی پر شده و اگر آمریکا بخشی از SPR را آزاد کند همان نفت سعودی روانه بازار می‌شود؛ اما در عین حال دیپلماسی ذخیره سازی تغییرات مهمی به خود می‌بیند.

کارشناس بین المللی نفت توضیح داد: در اینجا توجه به یک نکته مهم لازم است. آزاد سازی ذخایر استراتژیک الزاما به مفهوم افزایش عرضه و در نتیجه ثبات بازار جهانی نفت نیست. از آنجا که این ذخایر برای شرایط بحرانی طراحی شده است، آزاد سازی آن به معنای دامن زدن به فضای بحران و التهاب بازار است. ضمن اینکه عرضه فیزیکی نفت افزایش پیدا می‌کند، اما بازار را با شرایط بحران و جو روانی ناشی از شرایط نا متعارف روبرو می‌سازد.

وی گفت: در دهه ۲۰۰۰ هنگامی که بیل کلینتون، رییس جمهوری وقت آمریکا قصد حمله به بوسنی و یوگسلاوی سابق را داشت، تصمیم داشت دستور آزاد سازی ذخایر استراتژیک را صادر کند، ولی نهایتا از اتخاذ این تصمیم خودداری کرد.

برکشلی تصریح کرد: بازار جهانی علایم نگران کننده‌ای دریافت کرده است. از دست رفتن نزدیک به نیمی از تولید و صادرات شرکت نفتی ارامکو، بسیار جدی است. بازار حساس و نگران است. البته هنوز بازار در شرایط صبر و انتظار قرار دارد و واکنش‌های جدی زمانی شکل خواهد گرفت که اطلاعات و گزارشات کامل‌تری ارایه شود.

رییس دفتر مطالعات انرژی وین با بیان اینکه شرکت آرامکو برخلاف رویه متداول خود هنوز بیانیه رسمی درباره رخداد‌های اخیر منتشر نکرده و اطلاعات عموما از منابع ثانویه است، افزود: آرامکو در آستانه عرضه بخشی از سهام خود در بورس‌های بین المللی قرار دارد و حتی بانک‌های کارگزار خود برای عرضه سهام را هم معرفی کرده بود؛ بنابراین اکنون مقامات سعودی، آرامکو و بازار جهانی چشم انتظار دور نمای این بحران هستند. مدیرعامل جدید آرامکو و وزیرنفت تازه، پیش از حملات پهبادی به تاسیسات این شرکت، ارزش اسمی آرامکو را از ۲ تریلیون دلار به ۳ تریلیون دلار افزایش داده بودند.

وی گفت: واکنش کنونی بازار نفت هیجان زده است. شاید با توجه به باز بودن بازار‌های نیویورک و شیکاگو، اطلاعات دقیق تری در دست باشند که بتوان بر پایه آن میزان جهش قیمت ناشی از کمبود فیزیکی و افزایش قیمت ناشی از فضای روانی بازار جهانی و ابعاد ژئوپلیتیک را ارزیابی کرد. با در نظر گرفتن شرایط موجود و اطلاعات کنونی، بورس‌های اروپایی با ۱۲ تا ۱۷ درصد افزایش قیمت، معاملات خود را پیش بردند. این در حالی است که سعودی‌ها با احتیاط در مورد وقایع شنبه اظهار نظر کرده اند.

بر اساس گفته‌های برکشلی با اطلاعات کنونی نباید انتظار افزایش پایدار قیمت را داشت. البته شاید آمریکا ناچار شود تحریم‌های نفتی ایران را کاهش دهد تا ایران سریعا از ذخایر موجود خود به کمک بازار بیاید.
منبع: مهر
برچسب ها: آزادی ، ذخایر ، نفت ، بازار
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: