* قوامی: کرباسچی بی‌نهایت اشتباه می‌کند/ لیست دادن در انتخابات سرمایه اجتماعی اصلاح طلبان را هدر می‌دهد/ الان هم اقلیت اصلاح طلب در مجلس نداریم
پ
کد خبر : ۱۱۵۰۱
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۸ -17 September 2019

چشم برهم زنی وقت انتخابات رسیده و اصلاح طلبان هنوز مشغول بگومگو درباره مشارکت مشروط یا غیر مشروط در آن هستند. اختلاف نظر میان فعالان این جریان در این‌باره به قدری است که گویی هیچ وقت به اجماع نخواهند رسید.

 به گزارش «آزادی»، البته برخی از مدافعان مشارکت بدون قید و شرط در انتخابات براین باورند که طیف دیگر هم نهایتا با آنان همراه می‌شود. مثلا غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران اخیرا با همین نگاه پرسید: «اصلا شرط و حضور مشروط شما پذیرفته نشد بعد می‌خواهید چکار کنید؟». کرباسچی نه تنها قائل به شرط و شروط گذاشتن نیست بلکه معتقد است که باید افرادی را به مسند قدرت رساند که بتوان از آنان انتقاد کرد و فرقی هم ندارد که فرد مورد نظر اصلاح طلب یاشد یا نباشد.

او در نشستی در محل حزب ندای ایرانیان صراحتا گفت «اصلاح طلبی این است که یک شهردار خوب به مردم خدمت کند و کار انجام دهد، حالا این اسمش هرچه که می‌خواهد باشد اصولگرا یا اصلاح طلب.» این اظهار نظر کرباسچی را می‌توان فراتر رفتن از ائتلاف با ائتدالیون تلقی کرد و سوال اینجا است که اصلاح طلبان بعد از مشاهده نتیجه ائتلاف قبلی، این تاکتیک را در پیش می‌گیرند؟ استفاده از این تاکتیک آنان را به نتیجه مورد نظر می‌رساند؟


گویی جواب هر دو پرسش مثبت است. برخی از اصلاح طلبان مثل ناصر قوامی، فعال سیاسی اصلاح طلب و نماینده پیشین مجلس معتقدند که اصلاح طلبان نهایتا همان رویه قبلی را در پیش خواهند گرفت و دلیلش نیز این است که برخی فرصت‌طلبان در دورن این جریان از حضور در قدرت منتفع می‌شوند و حاضر هستند به هر قیمتی حتی هدر دادن سرمایه اجتماعی اصلاح طلبی در ساختار قدرت باقی بمانند.
قوامی در گفت‌وگویی با «آزادی» گفت: « بعد از انتخابات مجلس ششم یعنی از مجلس هفتم به بعد نظر من همواره این بوده است که تنها افراد اصلاح طلب واقعی که برای اصلاح طلبی هزینه‌ داده‌اند باید کاندید شوند و اگر تایید صلاحیت شدند لیست هم ارائه شود. اگر هم که تایید صلاحیت نشدند ضرورتی ندارد که ما پشت سر افرادی راه بیفتیم که بیشتر فرصت‌طلب هستند تا اصلاح طلب.»


قوامی با تاکید بر اینکه نباید سرمایه اصلاح طلبی را به پای فرصت‌طلبان ریخت، گفت: «من فکر می‌کنم که آقای کرباسچی بی‌نهایت اشتباه می‌کند. در همه کسانی که معتقدند در هر شرایطی اصلاح طلبان باید لیست بدهند، اشتباه می‌کنند. نمی‌گویم در انتخاب شرکت نکنند. همه ما می‌رویم و رای می‌دهیم و به مردم هم می‌گوییم در انتخابات شرکت کنید اما لیست دادن کار درستی نیست»


وی افزود: « این صد و سی نفر که در دوره قبل به مجلس راه یافتند حتی حاضر نشدند یک فراکسیون به نام اصلاح‌طلبان تشکیل دهند. این چه روشی است که ما سرمایه اصلاح طلبان را پای این قماش افراد بریزیم؟! بنابراین من فکر می‌کنم که اگر افراد با‌صلاحیت و شناسنامه دار اصلاح طلبان تایید شدند ما از آنان حمایت می‌کنیم اما اگر تایید نشوند دلیلی ندارد که ما از کسانی حمایت کنیم که بعدا هم کاری نکنند. این شیوه نتیجه به جز از دست رفتن سرمایه اصلاح طلبی یعنی همان اعتماد مردم ندارد.»


این نماینده پیشین مجلس تاکید کرد: «آقای کرباسچی و امثال او که بخواهند در هر شرایطی لیست بدهند، اشتباه می‌کنند. مردم در انتخابات شرکت کنند و به هر کسی خواستند رای بدهند اما ما نباید بگوییم ای مردم این افراد مورد حمایت هستند و به آنان رای دهید».


وی در واکنش به اینکه برخی معتقدند ارائه نکردن فهرست اصلاح طلبی موجب مشارکت حداقلی مردم می‌شود و نتیجه انتخابات به نفع اصولگرایان خواهد بود، گفت: « مگر الان نتیجه انتخابات به نفع اصلاح طلبان بوده است؟! نتیجه انتخابات در ادوار قبلی یعنی هم در ریاست جمهوری و روی کار آمدن آقای روحانی و هم در مجلس دهم به نفع اصولگراها و به ضرر اصلاح طلبان بوده است».


قوامی در پاسخ به این پرسش که آیا حضور حداقلی اصلاح طلبان در مجلس یا دیگر نهادهای انتخابی بهتر از حذف آنان نیست؟ گفت: « ما الان هم اقلیت اصلاح طلب در مجلس نداریم. اگر بودند که حتی اگر سی نفر بودند، یک فراکسیون سی نفره تشکیل می‌دادند. دیدیم آنهایی که به اسم اصلاح طلبی به مجلس رفتند فراکسیون امید را ساختند. امیدی که هیچ ریشه و اساسی ندارد. امید مردم که قطع شده است. مردم که از نظر اقتصادی و ... در فشار هستند و امیدی ندارند. این فراکسیون امید چی هست اصلا؟! ما همین الان هم اقلیتی در مجلس نداریم و نام اصلاح طلبی را در مجلس حذف کردند. بنابراین از آقای کرباسچی می‌پرسم که چه دلیلی دارد پشت سر اینگونه افراد برویم و سرمایه اصلاح طلبان را هدر بدهیم؟»


وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه ارائه نکردن فهرست در انتخابات آتی موجب حفظ سرمایه اجتماعی اصلاح طلبان خواهد شد؟ گفت: «بله، حفظ می‌شود. در قزوین در دوره قبل 26 نفر از اصلاح طلبان ثبت نام کردند و یک نفر تایید نشد. اگر باز هم اینطور شد ما می‌گوییم که آی مردم ما تایید نشدیم، خودتان می‌دانید و به هر یک از این موجودین که شورای نگهبان به میدان فرستاده است، رای دهید. در غیر این صورت ضربه بزرگی به اصلاح طلبان و پایگاه اجتماعی آنان خواهیم زد.»


این نماینده پیشین مجلس در واکنش به اینکه در انتخابات قبلی با وجود شرایط مشابه آقای خاتمی از لیست حمایت کردند، گفت: «شما نظر من را می‌پرسید یا آقای خاتمی؟ بنده به آقای خاتمی ارادت دارم اما نظرم این است که حمایت از افراد بی‌هویت که در مواقعی فرصت‌طلبی می‌کنند، اشتباه است. نباید این‌ها را در لیست قرار دهیم و به مجلس بفرستیم».


وی در پاسخ به این پرسش که آیا بزرگان و مجموعه اصلاح طلبان در انتخابات آتی همان رویکرد قبلی را در پیش می‌گیرند یا از خیر لیست دادن می‌گذرند، گفت: « احتمالا همان رویکرد را خواهند داشت زیرا برخی افراد می‌خواهند به زور خود را وارد قدرت کند. مثل الیاس حضرتی. او می‌خواهد خود را به زور وارد قدرت کند. یا مثلا عارف. این‌ها در قدرت منافع دارند و به هر نحوی می‌خواهند در قدرت بمانند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: