* نشریه ژاپنی تنش در تنگه هرمز را خطرساز دانست
پ
کد خبر : ۱۱۴۰۰
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۷ -15 September 2019
تارنمای نیکی ژاپن در گزارشی آورده است که تشدید تنش‌ها بین آمریکا و ایران در تنگه هرمز خطری جدی برای حمل محموله‌هایی غیر از انرژی برای سراسر دنیا است.
به گزارش«آزادی»این روزنامه روز یکشنبه در گزارش نوشته است که بحران در تنگه هرمز فقط برای محموله‌های انرژی خطرساز نیست بلکه بسیاری از محموله‌های دیگر کشور‌ها نظیر آلومینیم و فراورده‌های شیمیایی و پتروشیمی از این منطقه عبور می‌کند.

گزارش ادامه می‌دهد بسیاری از کشور‌های دنیا برای تامین نیاز‌های ذی ربط به واردات محموله‌های یاد شده از این بخش از دنیا نیازمند هستند و هرچقدر این تنش‌ها بیشتر شود برای آن‌ها زیان آور خواهد بود.

نیکی می‌نویسد بخصوص خطر وقتی بیشتر احساس می‌شود که کشور‌های منطقه خاورمیانه در حال کاستن از اتکای خود به صادرات نفت هستند و نمی‌خواهند تنش‌ها برای آن‌ها مشکل ساز شود و بخشی از نفت را نیز آمریکا تامین می‌کند.

گزارش مرکز تجارت جهانی حاکی است که خاورمیانه محل تامین ۳۰ درصد از کل فراورده‌های پتروشیمی دنیاست و ۱۶ درصد آلومینیوم را نیز تامین می‌کند.

بنا به نوشته این رسانه ژاپنی این کشور بسیاری از مواد مورد نیاز خود را از خاورمیانه تامین می‌کند و وابستگی بسیار بالایی به واردات این فراورده‌ها دارد و بحران در تنگه هرمز برایش خطر محسوب می‌شود.

چین و ژاپن، آسیای جنوب شرقی، آمریکا شمالی و جنوبی بسیاری از فراورده‌های مورد نیاز خود را از خاورمیانه تامین می‌کنند، زیرا کشور‌های زیادی در این منطقه با داشتن ویژگی هایی، چون برق ارزان و نفت می‌توانند این فراورده‌ها را با کیفیت بالا تولید و با قیمت پایین عرصه کنند.

گزارش حاکی است کشور‌های حوزه تنگه هرمز هر روز نقش تعیین کننده تری در اقتصاد آسیا ایفا می‌کنند مثلا چین در سال ۲۰۱۸ میلادی محموله‌های اتیلن به ارزش حدود ۹ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار از این کشور‌ها وارد کرد که ۶.۶ درصد بیش از سال ۲۰۰۸ بوده است.

نیکی نوشته است هر اقدامی با هدف کاهش تنش‌ها برای کشور‌های وارد کننده این فراورده‌ها سودمند خواهد بود.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: