* مالزی و روسیه روی ریل همکاری‌های نظامی
پ
کد خبر : ۱۱۳۸۱
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۱ -15 September 2019
برخی گزارش‌های رسانه‌ای حاکی از آن است که مالزی قصد دارد برای ایجاد تعادل در دیپلماسی خود با چین و آمریکا بخشی از تسلیحات مورد نیاز خود را از روسیه خریداری کند و همچنین روابط تجاری اش را با این قدرت آسیایی افزایش دهد.
به گزارش«آزادی»ماهاتیر محمد نخست وزیر مالزی در راس یک هیات عالی رتبه هفته گذشته با شرکت در مجمع اقتصادی شرق (EEF) در ولادی وستک روسیه از فرصت برای بررسی افزایش سرمایه گذاری‌های دو جانبه و همچنین تقویت پیوند‌های دفاعی میان کوالالامپور- مسکو استفاده کرد.

پنجمین مجمع اقتصادی بین‌المللی شرق با شرکت هیات‌هایی از ده‌ها کشور جهان به مدت سه روز ۱۳ تا ۱۵ شهریور در شهر بندری ولادی وستک خاور دور روسیه برگزار شد.

ماهاتیر در سخنانی در این رویداد مهم اقتصادی گفت: تلاش‌های روسیه برای توسعه فعالیت‌های اقتصادی می‌تواند به معنای افتتاح یک بازار جدید برای مالزی باشد و سرمایه گذاران مالزی اگر به دنبال فرصت‌های اقتصادی بیشتری در منطقه هستند می‌توانند از این موقعیت استفاده کنند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نیز دراین مجمع در سخنانی" توسعه روابط اقتصادی کشورش با خاور دور را برای تعامل عمیق‌تر با اقتصاد‌های آسیا و اقیانوسیه را از اولویت‌های این کشور" دانست.

نیو استریت تایمز روزنامه پرتیراژ مالزیایی در این زمینه گزارش داد: سفر سه روزه ماهاتیر در هفته گذشته به روسیه نشان داد که کوالالامپور به دنبال مشورت‌های دفاعی سطح بالا، از جمله معاملات هواپیما‌های ساخت روسیه است.

مالزی پس از جنگ تجاری آمریکا – چین که دونالد ترامپ آن را به راه انداخت، درصدد متنوع سازی روابط اقتصادی خود با کشور‌های دیگر از جمله روسیه برآمد. درحال حاضر چین نخستین شریک تجاری مالزی و اکثر کشور‌های جنوب شرق آسیاست محسوب می‌شود.

رسانه‌های آسیایی پیشتر اعلام کردند که روسیه درحال بررسی ارائه پیشنهاد خرید روغن پالم از مالزی درقبال فروش ۱۰ فروند هواپیمای میگ ان ۲۹ MiG-۲۹N به نیروی هوایی سلطنتی این کشور است.

مالزی از شرکای مهم روسیه در عرصه فنی - نطامی است و در دو دهه اخیر میلیارد‌ها دلار انواع تسلیحات بویژه هواپیما‌های نظامی از این کشور خریداری کرده است. این کشور جنوب شرق آسیا در سال ۲۰۰۳ نیز با انعقاد قراردادی با روسیه ۱۸ فروند جنگنده جت سوخو ۳۰MKM را خریداری کرد.

محمد سبو وزیر دفاع مالزی، در ماه ژوئیه گذشته (خرداد) گفت که تنها چهار فروند از ۲۸ فروند هواپیمای روسی که متعلق به مالزی است همچنان قادر به پرواز است و مابقی دارای مشکلات فنی بوده و نیاز به قطعات یدکی مورد نیاز دارند.

طبق گزارش‌های رسانه‌ای، "ویکتور کلادف" مدیر همکاری‌های بین المللی و سیاست‌های منطقه‌ای شرکت دولتی Rostec، یکی از افراد موثر در تقویت روابط دفاعی روسیه و مالزی در دوره ۲۲ ساله قبلی نخست وزیری محمد بود. وی بتازگی از سوی ولادیمیرپوتین به عنوان نماینده ویژه رئیس جمهوری برای تقویت روابط دو جانبه با مالزی انتخاب شد که انتظار می‌رود با روابط دوجانبه مسکو- کوالالامپور را ارتقا دهد.
منبع: ایرنا
برچسب ها: آزادی ، مالزی ، ریل ، نظامی ، همکاری
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: