* زیباکلام: حکومت به مداحی که مدیحه‌های مورد پسندش را نسراید، «مداح اسرائیلی» می‌گوید
پ
کد خبر : ۱۱۳۶۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۳ -15 September 2019
به جای فهم بنیادگرایی اسلامی،«قمه زدن»را به انگلیس نسبت می دهند.مداحی که مدیحه های مورد پسند حاکمیت را نسراید،«مداح اسرائیلی» خوانده می شود.

غلامرضاهاشمی فرد|تحریریه آزادی: طی سالهای اخیر، رسانه های نزدیک به حاکمیت،بخصوص صداوسیما،هر ساله در ایام محرم، برنامه هایی با موضوع آسیب شناسی مراسم عزاداری پخش می کنند. در این نوع برنامه ها سعی می شود هر آنچه در طی برگزاری مراسمهای مختلف روضه خوانی و مداحی با قرائت رسمی حاکمیت در تعارض است،به «دشمن» و به خصوص به آمریکا،انگلیس و اسرائیل نسبت داده شود.از نوع لباس پوشیدن جوانترها تا ریتم و کلام مدیحه های سروده شده توسط برخی مداحان.

به جز این موارد،در گزارشی که طی روزهای اخیر در یکی از بخشهای خبری صداوسیما پخش شد، ریشه ی رفتارهای ناخوشایندی مثل «قمه زدن» که توسط برخی مسلمانان افراطی صورت می گیرد،به انگلیس نسبت داده شد. در همین حال،چندی پیش رییس سازمان بسیج مداحان در اظهارنظری بی سابقه،با جاسوس خواندن برخی مداحان،گفته بود:«در اسرائیل مداحانی برای تخریب عاشورا تربیت می شوند».

این موضوعات را با صادق زیباکلام،مدرس تاریخ تحولات سیاسی و اجتماعی ایران،در میان گذاشتیم.

مداحی که مدیحه هایش در چهارچوب اعتقادی حاکمیت نباشند،«مداح اسرائیلی» خوانده می شود

زیباکلام با اشاره به اظهارات اخیر رییس سازمان بسیج مداحان که گفته بود در اسراییل مداحانی برای تخریب عاشورا تربیت می شوند،تصریح کرد:« دلیل اصلی این اظهارنظر را در تئوریهای توطئه ای باید جستجو کرد که از زمان قاجار تا کنون دامنگیر سردمداران کشورمان شده است.در این مورد مشخص به باور من،به مداحی که مدیحه های مورد پسند حکومت را نسراید،انگ اسرائیلی بودن می زنند». او افزود: «حتی ممکن است این نوحه ها در بسیاری از موارد،مضمون سیاسی هم نداشته باشند ولی همین که در چهارچوب اعتقادی ای که حاکمیت تعریف کرده نباشند کافیست که اسراییلی نامیده شوند».

در چهل سال اخیر،حوادثی که باب طبع حکومت نیست، کار غربیها و در مقابل،اتفاقات خوشایند،از تاثیرات انقلاب اسلامی معرفی می شود 

 نویسنده کتاب «غرب چگونه غرب شد» با اشاره به اینکه از نظر تاریخی نخستین بار مظفرالدین شاه بود که اتفاقات داخلی را به خارجیها نسبت داد،گفت:«این توهمات توطئه که از زمان قاجار شروع شد،در دوران پهلوی هم ادامه پیدا کرد تا جایی که محمدرضاشاه،انقلاب سال پنجاه و هفت را کار انگلیس و آمریکا می دانست».

زیباکلام با تاکید بر اینکه پس از انقلاب،این فرضیه های به گفته ی او «دایی جان ناپلئونی» علاوه بر انگلیسی ها و آمریکاییها،خطاب به اسراییلیها هم به کار می رود،ادامه داد:«هر وقت اتفاقی رخ می دهد که خوشایند رهبران نظام جمهوری اسلامی نیست،بلافاصله آنرا به دشمن نسبت می دهند.البته مقامات کشور،این موضوع را فقط محدود به اتفاقات داخلی نمی دانند و مثلا می گویند از صدام تا طالبان،از القاعده تا داعش همه را آمریکا ،انگلیس و اسرائیل بوجود آوردند».

این استاد پیشکسوت دانشگاه تهران در ادامه افزود:«مسئولین جمهوری اسلامی به جای تلاش برای فهمیدن اینکه چرا در قرن بیست و یکم،هنوز شاهد بنیادگرایی اسلامی هستیم،خیلی راحت می آیند و بوجود آمدن این گروهها را به غربیها نسبت می دهند».

زیباکلام دلیل این کج فهمی را ضعف علوم انسانی در ایران می داند و می گوید: «عقب ماندگی علوم انسانی در ایران باعث شده حتی برخی از تحصیلکرده هایی که شاید اعتقادی به مسائل دینی هم ندارند،به جای بررسی ابعاد مختلف رویدادها ،در یک جمله می گویند اینها همه زیر سر انگلیس و آمریکاست.موضوع وقتی جالب می شود که آن فرد شاید سالهاست که دارد در یک کشور غربی زندگی می کند».

او ادامه داد:«رهبران جمهوری اسلامی،از طرفی دیگر،هر رویدادی که باب طبعشان باشد می گویند تحت تاثیر انقلاب اسلامی بوده است.مثل بهار عربی که نامش را به بیداری اسلامی تغییر می دهند و می گویند این اتفاقات ملهم و متاثر از انقلاب سال پنجاه و هفت خودمان است».

زیباکلام با اشاره به گزارشی که اخیرا از صداوسیما پخش شد و اینکه با استناد به کتابی از علامه محمدجواد مقنیه،ادعا شده بود بعد از کودتای بیست و هشت مرداد،سفارت انگلیس هزار دست کفن بین  هیئتهای مذهبی در شهر مشهد توزیع کرده، این ادعا را با قاطعیت رد کرد و گفت: «این استناد کردن،انسان را یاد ارجاع دادن مقامات جمهوری اسلامی به کتاب خاطرات کلینتون یا به صحبتهای ترامپ در دوران انتخابات می اندازد.مثلا اینکه ترامپ به اوباما گفته القاعده را تو به راه انداختی. مقامات ایرانی با استناد به همین موارد می گویند ببینید خود غربیها هم اذعان دارند که همه این شیطنت ها زیر سر خودشان است».

کسی که از هر نظر مثل حکومت فکر نکند به مشکل برمی خورد

زیباکلام با اشاره به اینکه لزوما همیشه استناد کردن به گفته ها یا رویدادها، حول موضوعات سیاسی نیست،تشریح کرد:« همواره با این روش می شود به موارد خاصی استناد کرد اما فراموش نکنیم که این فقط در مورد اتفاقات سیاسی نیست.مثلا وقتی دراویش گنابادی یا پیروان عرفان حلقه که هیچگونه مشکل سیاسی با حکومت ندارند،به یک محبوبیت نسبی می رسند تحمل نمی شوند و آنها را وصل می کنند به غربیها.فقط به این دلیل که نگاه و فهم آنها از شریعت با قرائت جمهوری اسلامی متفاوت است.این موضوع در مورد بهاییان هم صادق است».

نویسنده کتاب پرفروش «ما چگونه ما شدیم»،در پایان تشریح کرد:«بی راه نیست اگر نتیجه بگیریم هرکسی مثل مسئولین حکومت فکر نکند، دچار مشکل می شود.چه مسائل مربوط به شریعت باشد،چه موضوعات بین المللی و چه سیاسی.از چنین اندیشه ای است که اصطلاحات عجیبی مثل اسلام آمریکایی و شیعه انگلیسی بوجود می آید».

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
رسولی
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۴
هر جا دین به انحراف میره میندازن گردن دشمن
رحیمی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۸
با تندرویهاشون گند زدن به اعتقادات مردم. بیچاره دین
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: