* اعتراض آذربایجان به سفر نمایندگان پارلمان فرانسه به قره باغ
پ
کد خبر : ۱۱۳۰۳
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۸ -13 September 2019
وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان در یادداشتی به سفر گروهی از نمایندگان پارلمان فرانسه به منطقه قره باغ کوهستانی اعتراض کرد.
به گزارش«آزادی» ، کاردار موقت سفارت فرانسه در باکو به این وزارتخانه احضار شده و یادداشت اعتراض دولت جمهوری آذربایجان در این زمینه به وی تسلیم شد.

بنا به این گزارش، وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان سفر هیات پارلمانی فرانسه به منطقه قره باغ کوهستانی، بدون هماهنگی با دولت باکو را غیر قانونی عنوان و اعلام کرد که این سفر‌ها مانعی برای تلاش‌های حل مسالمت آمیز مناقشه قره باغ در قالب گروه میانجی مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا که خود فرانسه نیز در این گروه حضور دارد، ایجاد می‌کند.

در یادداشت اعتراض وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان آمده است: این چنین سفر‌های غیر قانونی همچنین به جایگاه فرانسه بعنوان یکی از روسای گروه میانجی مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا ویژه حل مناقشه قره باغ، لطمه‌ای وارد می‌کند.

دولت باکو در این ارتباط خواستار موضع گیری قاطعانه دولت فرانسه برای جلوگیری از این چنین سفر‌های غیر قانونی شد.

هیات پارلمانی هفت نفره فرانسه روز ۱۰ سپتامبر (۱۹ شهریور ماه) جاری به منطقه قره باغ کوهستانی سفر کرده است.

منطقه قره باغ کوهستانی جمهوری آذربایجان و هفت شهرستان دیگر این کشور در مجاورت این منطقه در جریان درگیری‌های نظامی سال‌های ۱۹۹۲ الی ۱۹۹۴ میلادی میان نیرو‌های جمهوری آذربایجان و ارمنستان تحت کنترل ارامنه درآمد.

جمهوری آذربایجان هر گونه سفر اتباع خارجی بدون هماهنگی با نهاد‌های رسمی این کشور به منطقه قره باغ کوهستانی را غیر قانونی می‌داند.

در سال ۱۹۹۲ میلادی گروه میانجی مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا برای حل مسالمت امیز مناقشه قره باغ میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان، تاسیس شد و آمریکا، فرانسه و روسیه از سال ۱۹۹۷ میلادی ریاست مشترک در این گروه بر عهده دارند.

تلاش‌های این گروه میانجی برای حل مسالمت آمیز مناقشه قره باغ تا به حال نتیجه‌ای نداشته است.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: