* نخست وزیر ژاپن کابینه را ترمیم کرد
پ
کد خبر : ۱۱۲۲۸
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۹ -11 September 2019
شینزو آبه نخست وزیر ژاپن روز چهارشنبه وزیران امور خارجه و دفاع جدیدی معرفی و همچنین فرزند جونیچیرو کویزومی نخست وزیر محبوب سابق را نیز به عنوان وزیر محیط زیست وارد کابینه کرد .
به گزارش«آزادی» در حالی که آبه درصدد افزایش مالیات و اصلاح قانون اساسی ژاپن است ، با این ترمیم کابینه متحدان خود را در پست های کلیدی حفظ کرد و برخی گزارشها حاکی از گمانه زنی هایی درباره جانشین آبه در مقام نخست وزیری است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه ، وزیر امور خارجه جدید ژاپن "توشیمیتسو موتگی" (Toshimitsu Motegi) است که به علت نقش او در مذاکرات توافقنامه تجاری با آمریکا به منصب وزیر خارجه ارتقا یافته است.

موتگی سابقه وزارت خانه های تجارت و اقتصاد ژاپن را در کارنامه سیاسی خود دارد و در کابنیه کویزومی نخست وزیر اسبق این کشور نیز به عنوان معاون وزیر خارجه مشغول به کار بوده است. وی در ادوار گذشته به عنوان مسئول احیای اقتصادی این کشور نیز فعالیت داشته است.

"تارو کونو" 56 ساله وزیر امور خارجه قبلی به وزارت دفاع می رود و این مساله به عنوان نشانه ای از سخت شدن موضع توکیو در برابر کره جنوبی همزمان با اختلافات در روابط دو کشور همسایه ارزیابی شده است.

کونو در جریان اختلافات اخیر با کره جنوبی که بر روابط تجاری و امنیتی دو کشور تاثیرگذار بوده است ، موضع سختی از خود نشان داده بود.

موتگی وزیر خارجه جدید ژاپن 63 ساله، وزیر پیشین اقتصاد ژاپن و تحصیلکرده دانشگاه هاروارد است که در سال 1993 وارد پارلمان این کشور شد.

بر اساس این گزارش ، تحلیلگران انتظار ندارند که تغییرات جدید در کابینه به معنای تغییرات بزرگی در سیاست های دیپلماتیک ژاپن باشد بخصوص که روابط دیپلماتیک تا حد زیادی توسط دفتر نخست وزیر مدیریت می شود. اما با این وجود ارتقای موتگی به وزارت خارجه می تواند او را وارد رقابت برای جانشینی آبه در مقام نخست وزیری کند.

آبه همچنین "تارو آسو" از متحدان مورد اعتماد خود را به عنوان معاون نخست وزیر و وزیر دارایی حفظ کرده و همچنین متحدان و دستیاران کلیدی خود را در کابینه و رده های بالای حزب لیبرال دموکرات حفظ کرده تا موقعیت خود را برای دو سال آینده تحکیم کند.



( کویزومی وزیر جدید محیط زیست )

"شینجیرو کویزومی" فرزند 38 ساله نخست وزیر محبوب سابق نیز به عنوان وزیر محیط زیست وارد کابینه شده است. فرزند نخست وزیر سابق سومین وزیر جوانی است که در ژاپن پس از جنگ جهانی دوم و در جامعه ای که سن بالا در عرصه سیاسی یک نقطه مثبت به شمار می رود، وارد کابینه شده است.

با وجود رصد شدید رسانه ها ، کویزومی جوان مطالب زیادی درباره دیدگاهای خود در خصوص مسائل مهم روز ازجمله انرژی هسته ای بیان نکرده و بخصوص مشخص نکرده که آیا از موضع مخالفت پدرش با انرژی هسته ای فاصله خواهد گرفت یا نه.

این در حالی است که آبه به عنوان نخست وزیری با طولانی ترین دوره زمامداری در قدرت شناخته خواهد شد و انتظار می رود در انتخابات رهبری حزب لیبرال دموکرات در سال 2021 کناره گیری کند و رقابت برای جانشینی او از هم اکنون آغاز شده است.

این تغییرات در کابینه در حالی است که دولت آبه قصد افزایش مالیات مصرف کنندگان از 8 درصد به 10 درصد را از روز اول اکتبر (سه شنبه 9 مهر ماه) دارد و این مساله به نگرانی هایی درباره کاهش رشد اقتصادی دامن زده است.

آبه همچنین امیدوار است که به هدف دیرینه خود برای اصلاح قانون اساسی پس از جنگ ژاپن و تغییر وضعیت "نیروهای دفاعی" این کشور نائل شود.

آبه پیش از اعلام تغییرات در کابینه به اعضای حزب لیبرال دموکرات گفت که خواستار یک جبهه واحد در حزب برای تلاش قدرتمندانه با هدف اصلاح قانون اساسی است.

در کابینه جدید ژاپن تنها دو وزیر زن حضور دارد و "سیکو هاشیموتو" اسکیت باز سابق المپیک به عنوان وزیر المپیک در آستانه مسابقات تابستانی سال 2020 وارد کابینه شده است. در کابینه قبلی آبه نیز تنها یک وزیر زن حضور داشت. "سانایی تاکاییچی" (Sanae Takaichi) دیگر وزیر زن کابینه جدید ژاپن است که به عنوان وزیر کشور منصوب شده است. از او به عنوان یک ملی گرای راستگرا یاد می شود که اغلب از معبد "یاشوکونی" (Yasukuni) در بردارنده جنایتکاران جنگی موجب خشم چین و کره جنوبی بازدید می کند.
منبع: ایرنا
برچسب ها: آزادی ، نسخت وزیر ، ژاپن ، ترمیم
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: