* پدر، مادر، ما متهمیم!
پ
کد خبر : ۱۰۸۸۴
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۲ -03 September 2019
یادداشت «آذر منصوری» برای «آزادی»:
دخترکی ۹ساله را کنار مردی ۲۴ساله بر سر سفره عقد می‌نشانیم و او را با خطبه‌ای محرم مردی می‌کنیم که ۱۵سال از کودکمان بزرگتر است.

آذر منصوری| دخترکی ۹ساله را کنار مردی ۲۴ساله بر سر سفره عقد می‌نشانیم و او را با خطبه‌ای محرم مردی می‌کنیم که ۱۵سال از کودکمان بزرگتر است. بدون آنکه خود را لحظه‌ای جای دخترک بگذاریم و با خود فکر کنیم که او در دنیای ۹ساله خود چه تصویری از زندگی، ازخود، از اطرافیان و مردی که کنارش نشسته، دارد. او غرق در دنیای هم بازی‌ها و عروسک‌هایش است و خوشحال از آنکه لباس یکی از همان عروسک‌ها را بر تن کرده است.


ما متهمیم بعد از بار سومی که عاقد خطبه عقد را می‌خواند و طفلک با اجازه پدر و مادر بله می‌گوید، هلهله شادی سر می‌دهیم.
آری پدر، مادر ما متهمیم!


متهمیم وقتی که کودک ۹ساله مان را در معرض بزرگترین تصمیم زندگیش قرار می‌دهیم که قرار است همه زندگی و آرزوها و آینده او تابعی از این تصمیم باشد.


پدر، مادر ما متهمیم
متهمیم وقتی که زمین و زمان می‌گوید این سن ازدواج کودکان با اقتضائات زمانه ما سازگاری ندارد و باید قانون بنا بر این اقتضائات اصلاح شود و محافظه کارانه سکوت می کنیم.


اینجا را می‌گویم پدر تو متهمی!
چرا که در جایگاهی قرار داری که باید مصوبه‌ای را تأیید کنی تا بر اساس آن بتوان سن ازدواج کودکان زیر ۱۳سال را ممنوع اعلام کرد و هر کس بر خلاف این قانون عمل کرد مجرم شناخته شده و مجازات می‌گردد. اما مخالفت می‌کنی!


متهمی زمانی که مخالفت با کودک‌همسری را بدون توجه به پیامدهای مخاطره‌آمیز برای دختران و خواهرانت، توطئه دشمن می‌دانی و با فشار و هیاهو مانع از تصویب قانون منع کودک‌همسری می‌شوی!


تو متهمی که با هیاهو از دخترکان این سرزمین عروسک‌هایی میسازی که فقط وسیله بازی بیش نباشند.


پدر، مادر ما متهمیم!
متهمیم که با آنکه رسانه در اختیار داریم، اما این رسانه هیچ خروجی در آگاهی به بخشی به جامعه از مخاطرات کودک همسری ندارد که هیچ، خشونت علیه زنان را تئوریزه و کودک همسری را تبلیغ و ترویج می‌کند!

تو متهمی که چشم و گوش خود را بر روی واقعیت‌های جامعه و آنچه زیر پوست شهرهای ما می‌گذرد بسته‌ای و به بهانه مخالفت با عرفی‌گرایی راه حجیت عقل را در سیاستگذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌های کشور بسته‌ای!
تو متهمی که بدون توجه به آنچه در زیر پوست این شهر می‌گذرد، در حجره و تنگ و محدود خود نشسته‌ای و هیچ صدایی را غیر صدای خود نمی‌شنوی!
آری پدر مادر ما همه متهم هستیم

آذر منصوری، قائم مقام حزب اتحاد ملت

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: