* مخالفان و موافقان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش
پ
کد خبر : ۱۰۸۵۲
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۸ -03 September 2019
برگزاری جلسه رای اعتماد وزیر آموزش و پرورش
جلسه رای اعتماد دو وزیر آموزش و پرورش و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار شد.
جلسه رای اعتماد دو وزیر آموزش و پرورش و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار شد.

به گزارش «آزادی» به نقل از خبرگزاری‌ها، در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی، رای اعتماد دو وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش و وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در مجلس مطرح و به رای گذاشته شد. نظر موافقان و خالفان این دو وزیر را در ادامه بخوانید:

حاجی‌میرزایی تجربه عالی و برجسته ندارد

نادر قاضی‌پور که به عنوان مخالف حاجی میرزایی صحبت می‌کرد، بیان کرد: فردی باید وزیر آموزش و پرورش شود که شخصیت ملی و جذاب داشته باشد تاکنون ما نسبت به معیشت فرهنگیان ارزان فروشی کردیم. اما آنان در انجام رسالت تعلیم و تربیت خود کوتاهی نکردند. دولت در انتخاب وزیر آموزش و پرورش ساده‌ترین راه را رفته است.

وی در ادامه اظهار کرد: فقط نباید از بین اعضای دفتر رئیس جمهور وزیر به مجلس معرفی شود. انتخاب آقای حاجی میرزایی دم دستی است و ایشان ۲۰ سال است که از بدنه آموزش و پرورش دور هستند.



نماینده مردم ارومیه در مجلس تاکید کرد: امروز سرنوشت بیش از ۱۳ میلیون دانش آموز در دستان این وزارت خانه است. آیا در بدنه فرهیخته آموزش و پروش کسی برای تصدی این وزارت‌خانه نبود؟. آقای حاجی میرزایی تجربه عالی و برجسته در آموزش و پرورش ندارد و ماه‌ها طول می‌کشد تا مسائل اصلی حوزه آموزش و پرورش را شناسایی کند. وزارت آموزش و پرورش جای آزمون و خطا و تجربه اندوزی نیست.

وی در ادامه تاکید کرد: آقای حاجی میرزایی در برنامه خود اشاره‌ای به گام‌های اجرایی برای بیانیه گام دوم رهبر انقلاب که جوانان را نیز در بر می‌گیرد، نداشته است. از سوی دیگر برنامه‌ای برای رفع چالش‌ها و مشکلات پیش روی این وزارت خانه ندارد. ارتقاء جایگاه فعلی آموزش و پرورش نیاز به اتحاد حاکمیتی دارد.

قاضی پور در پایان گفت: آموزش و پرورش سالهاست که بدون متولی است و انتصابات غلط در این وزارت خانه کار را به اینجا کشانده است. در برنامه آقای حاجی میرزایی اشاره‌ای به حفظ شأن و منزلت فرهنگیان و همچنین برنامه اجرایی برای بازماندگان از تحصیل نشده است.

حاجی میرزایی به دنبال تحول در آموزش و پرورش است

حمید بنایی نماینده گناباد در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با تاکید بر این که نمایندگان مخالف برنامه حاجی میرزایی را مطالعه نکرده اند، گفت: در نگاه حاجی میرزایی آموزش و پرورش متعلق به همه است و وی به دنبال کار سیاسی نیست.

وی افزود: نمایندگان قبلا معتقد بودند باید فردی از بطن دولت وزیر آموزش و پرورش است آیا انتظار داشتند جهانگیری یا نوبخت این مسوولیت را بپذیرند.

وی در ادامه به ذکر مهم‌ترین برنامه‌های حاجی میرزایی پرداخت و اظهار داشت: حذف تنوع بیش از اندازه مدارس، ساماندهی نیرو‌های انسانی، اجرای سند تحول بنیادین، نظام رتبه بندی معلمان، پرهیز از سیاست زدگی در آموزش و پرورش، اولویت دادن به دانشگاه فرهنگیان و نیرو‌های تربیت شده در آن و ساماندهی مدارس خارج از کشور از جمله مهم‌ترین برنامه‌های حاجی میرزایی است.

بنایی با تاکید بر این که حاجی میرزایی صادق، یکرنگ و پاکدست و نجیب است، اظهار امیدواری کرد او بتواند برنامه‌های خود را در وزارت آموزش و پرورش انجام دهد.

وی گفت: در شخصیت حاجی میرزایی اصل عدالت و انضباط، دقت و آینده نگری و تحول خواهی جمع شده است.

بنایی با تاکید بر جایگاه زنان در نگاه حاجی میرزایی افزود: وی زبان آموزش و پرورش را می‌شناسد و سال‌ها عضو بدنه این وزارت خانه بوده و با تحولات بین المللی آشناست.

وی تصریح کرد: او یک معلم واقعی است و سال‌ها با معلمان زندگی کرده است و در عین حال مدیریت می‌داند و جامعه شناس است.

نماینده مردم گناباد در مجلس اظهار داشت: طراحی و پیاده سازی استاندارد صلاحیت‌های حرفه ای، کاهش تمرکز و تفویض اختیارات از مناطق به مدارس برنامه‌های مهم حاجی میرزایی است که باعث هویت یافتن اصلی‌ترین رکن تعلیم و تربیت یعنی مدارس می‌شود.

حاجی میرزایی مدیری توانمند و فردی پاکدست است

فاطمه ذوالقدر نماینده مردم تهران در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: حاجی میرزایی دارای سابقه طولانی در نظام آموزشی است و با دولت نیز همواره همکاری‌های لازم را داشته است.

وی اظهار داشت: حاجی میرزایی عضو شورای معلمان و معاونان بوده، مدیری توانمند و فردی پاکدست و متدین است.

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: حاجی میرزایی در برنامه‌های خود به توسعه و ترویج فعالیت‌های فرهنگی و پرورشی، ارتقای سلامت، بهداشت و ایمنی دانش آموزان، توسعه و ترویج نظام آموزشی و ارائه برنامه‌هایی برای فرهنگ اقامه نماز اشاره کرده است.

ذوالقدر افزود: بازنمایی برنامه تدوین و بهسازی منابع انسانی، اصلاح نظام پرداخت بر اساس شایستگی ها، مدیریت شبکه دانش و تقویت و تربیت نیروی انسانی در دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی از دیگر برنامه‌های برجسته ایشان است.

وی گفت: انتظار می‌رود حاجی میرزایی در وزارت آموزش و پرورش برای مقابله با مافیای کنکور و رشد قارچ گونه آموزشگاه‌ها اقدام کند همچنین توجه به دختران بازمانده از تحصیل، تعیین تکلیف حق التدریس‌ها و خرید خدمت‌ها و اجرای کامل نظام رتبه بندی معلمان حائز اهمیت و پیگیری است.

حاجی میرزایی وعده تحقق مطالبات فرهنگیان را داده است

حمید بنایی به عنوان موافق وزیر پیشنهادی گفت: آقای حاجی میرزایی در چند روز گذشته در فراکسیون‌ها و کمیسیون‌های مختلف برنامه‌های خود را ارائه داده و بر اساس آنچه عنوان کرده جایگاه بالایی برای آموزش و پرورش قائل است و ما هم از ایشان خواستیم آموزش و پرورش را درگیر کار‌های سیاسی و حزب نکند. زیرا این وزارت خانه متعلق به همه کشور است.

وی با اشاره به وجود ۱۵ میلیون دانش آموز و یک میلیون فرهنگی در وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: آقای حاجی میرزایی در برنامه‌هایی که ارائه دادند حذف تنوع ۲۳ گانه مدارس را وعده دادند و گفتند مدارس باید دو نوع دولتی و غیر دولتی باشد. همچنین اجرای سند تحول بنیادی که خواسته همه فرهنگیان و ملت ایران است نیز از برنامه‌های ایشان اعلام شده است.

بنایی با تاکید بر ضرورت پرهیز از سیاست زدگی در آموزش و پرورش، از وعده حاجی مرزایی برای تحقق مطالبات به حق فرهنگیان خبر داد و یادآور شد: دانشگاه فرهنگیان نیز اولویت اول ایشان است و ایشان گفته که معلمان صرفا باید از طریق دانشگاه وارد عرصه آموزش و پرورش شوند. ضمن این که شایسته سالاری هم در راس برنامه‌های آقای حاجی میرزایی قرار دارد.

این نماینده مجلس با اشاره به سابقه حاجی میرزایی به عنوان معاون وزارت آموزش و پرورش و شناخت وی از تحولات آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: ایشان واقعا یک معلم واقعی است که سختی‌های معلمان را حفظ کرده و مرام و منش مدیریتی دارد. ضمن این که معتقد به واگذاری اختیارات به مدرسه و افزایش مشارکت دانش آموزان و معلمان است و استفاده از ظرفیت درون آموزش و پرروش به نحوی منزلت معلمان را در برنامه‌های خود دارد.

رفع دغدغه‌های فرهنگیان دیده نشده

محمود نگهبان سلامی به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی گفت: در تمام دنیا اولویت اول با وزارت آموزش و پرورش است، اما آموزش و پرورش برای دولت نه تنها اولویت اول نیست که حتی اولویت دهم هم نمی‌باشد.

وی با بیان این‌که نیروی انسانی سرمایه کشور است که به فراموشی سپرده شده، اظهار کرد: طی این سال‌ها دولت و وزرای آموزش و پرورش وعده تحقق سند تحول بنیادین را دادند، اما از موضع شعار فراتر نرفته است. وقتی آموزش و پرورش به عنوان اولویت اول رییس جمهور و هیات دولت نیست چطور وزیر پیشنهادی می‌تواند دغدغه‌های فرهنگیان، مشکلات و مطالبات آن‌ها همچون دادن پاداش پایان خدمت و رتبه‌بندی معلمان را حل کند.



این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که حاجی میرزایی دو دهه از آموزش و پرورش فاصله داشته است، افزود: علی‌رغم این‌که آقای حاجی میرزایی انسانی اخلاق مدار و محجوب است، اما نگاهی به سوابق ایشان نشان می‌دهد که دو دهه از آموزش و پرورش فاصله داشته و معلوم نیست چطور می‌خواهد دغدغه فرهنگیان را رفع کند البته که در برنامه‌های پیشنهادی ایشان هم چیزی نیامده بود. ایشان ۶ سال در دولت حضور داشته انتظار می‌رفت که رییس جمهور فردی از بدنه فرهنگیان را به عنوان وزیر معرفی می‌کرد.

نگهبان سلامی با بیان این‌که وزیر پیشنهادی طرحی میان‌مدت و بلندمدت برای رفع چالش‌های فرهنگیان ندارد، گفت: برنامه‌هایی همچون بهبود وضعیت معیشت فرهنگیان، ارتقای وضعیت مدارس دولتی و رفع نابرابری با مدارس غیردولتی، بهبود فضای فرسوده آموزش و پرورش از جمله مواردی است که در برنامه وزیر پیشنهادی دیده نمی‌شود.

وی یادآور شد: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب، نیروی انسانی کارآمد را زیربنای کشور دانستند، اما سوال این است که تا چه حد به این موضوع در برنامه‌های وزیر پیشنهادی توجه شده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در پایان گفت که هیچ‌گونه کتاب، مقاله و تالیفی از حاجی میرزایی در حوزه آموزش و پرورش ندیده است.

برنامه‌های آرمان‌گرایانه

سیدتقی کبیری به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی گفت: سوابق شما نشان می‌دهد که جنابعالی ۱۸ سال از بدنه وزارتخانه جدا بودید و قبل از آن نیز در نهضت سوادآموزی حضور داشتید و با وجود چندین میلیون بی‌سواد این نهضت، سوابق شما در این نهاد مشخص نیست. برنامه شما آرمانگرایانه است نه واقعی. سهم تولیدناخالص ملی در بخش آموزش و پرورش چهار درصد است، چه برنامه‌ای جز کلی‌گویی برای فرهنگیان و کارکنان این وزارتخانه دارید. برنامه‌ای برای نهضت سوادآموزی‌ها و حق‌التدریسی و پیمانکاران وجود ندارد. تکلیف شما با مدارس کانکسی و اجرای نظام رتبه‌بندی نیز در برنامه‌های ارائه شده چندان مشخص نیست.

وی ادامه داد: برای اجرای اصل ۱۵ قانون اساسی برای تدریس زبان‌های قومی در مدارس مخصوص اقوام هیچ برنامه‌ای ارائه نکرده‌اید و به نظر می‌رسد شما هم با این مسئله مخالف هستید.

نماینده مردم خوی در مجلس از محسن حاجی‌میرزایی خواست تا برای مجلس مشخص کند که چه اندازه توان حمایت از فرهنگیان و به کرسی نشاندن خواسته‌ها و مطالبات کارکنان آموزش و پرورش را دارد.

این خبر در حال تکمیل است...
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: