* مداحان بر محوریت منابر توجه کنند
پ
کد خبر : ۱۰۸۰۹
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۴ -02 September 2019
امام جمعه گنبدکاووس با اشاره به اینکه محوریت هیئت‌ها باید تربیت دینی و گسترش مفاهیم انقلابی باشد، گفت: مداحان بر محوریت منابر توجه کرده و از جابه‌جایی نقش مداح و سخنران پرهیز کنند.
به گزارش «آزادی» ، با فرا رسیدن ماه محرم و ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) برپایی هیئت‌های عزاداری نیز رونق گرفته و در سرتاسر عالم عاشقان و شیفتگان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) با برپایی مراسماتی ضمن عزاداری و سوگواری در ماتم شهادت دردانه خدا به کسب معارف دینی و مذهبی می‌پردازند.

هیئت‌های عزاداری بدون تردید در کنار همه کارکرد‌های دینی و مذهبی خود، به نوعی یکی از بزرگترین ظرفیت‌های سیاسی و اقتدار آفرین برای نظام اسلامی در ادوار مختلف تاریخ بوده و روح قیام و مبارزه را در کالبد انسان‌های شیفته معارف اهل بیت (ع) دمیده است.

در روز‌های نخستین ماه محرم و پس از برپایی مراسمات متعدد و گسترده عزاداری در شهرستان گنبدکاووس و ورود بسیاری از مبلغین و وعاظ و مادحین به این شهرستان برای سخنرانی و مداحی در مراسمات عزاداری اداره تبلیغات اسلامی شهرستان گنبدکاووس با همکاری اداره اوقاف و امور خیریه اقدام به برگزاری همایشی با عنوان طلایه‌داران تبلیغ معارف حسینی در مصلای بزرگ امام جعفر صادق (ع) این شهرستان با حضور مدیران، روحانیون و مداحان هیئت‌ها، مجموعه‌های فرهنگی و مذهبی و هیئت امنا، معتمدین و متنفذین مساجد کرد.



* عزاداری تجمیعی تاسوعای حسینی در گنبدکاووس

امام جمعه گنبدکاووس در این همایش با اشاره به اینکه در گنبدکاووس در کنار همه نقاط قوت بسیار مشهود در عزاداری و برپایی مراسمات سوگواری در مساجد و هیئت‌ها، یک ضعف نیز مشاهده می‌شود، اظهار کرد: یکی از ضعف‌های ما در فرایند عزاداری در گنبدکاووس عدم برگزاری یک عزاداری تجمعی منسجم و متفاوت است که بتوان آن را به عنوان الگو به سراسر کشور مخابره کرد.

حجت‌الاسلام محمود ترابی با بیان اینکه هرچند عزاداری‌های هیئت‌ها، مساجد و تکایای ما در گنبدکاووس بی‌نظیر و زبانزد عام و خاص است، اما باید یک عزاداری تجمعی نیز در شهرستان راه‌اندازی کنیم، ادامه داد: البته دسته‌روی روز عاشورا در گنبدکاووس به سمت آستان مقدس امامزاده یحیی بن زید (ع) به نوعی یک مراسم تجمیعی به شمار می‌رود، اما به دلیل آنکه به صورت پراکنده و مجزا توسط هر مسجد و هیئت برگزار می‌شود باز هم انسجام و یکپارچگی مد نظر ما را تامین نمی‌کند.

وی از پیشنهاد و درخواست مدیرکل صدا و سیمای استان گلستان برای برگزاری برنامه تجمعی در روز تاسوعا در گنبدکاووس خبر داد و گفت: امیدواریم امسال بتوانیم با برنامه‌ریزی منظم و منسجم این عزاداری تجمعی را به بهترین نحو ممکن انجام دهیم.



* مداح نباید جای سخنران را بگیرد/ اشک اسباب دینداری است

امام جمعه گنبدکاووس با تاکید بر اینکه دشمن به دنبال جدا کردن جوانان ما از خیمه‌های عزاداری است، تاکید کرد: همه ما باید قدردان فرصت محرم باشیم و برای بهره‌مندی بهتر و شایسته‌تر از این ایام به ویژه توسط نسل جوان برنامه‌ریزی کنیم.

ترابی با اشاره به اینکه مداح در مراسم عزاداری محور شور و حماسه است، تصریح کرد: اشک اسباب دینداری آینده است و مداح رسالتش زمینه‌سازی حماسه ایجاد اشک در هیئت است و در کنار آن مداح باید با ایجاد شور همه مخاطبان را به سمت محوریت منابر هدایت کنند، زیرا نباید بگذاریم محوریت منبر در هیئت‌ها به مرور از بین برود.

وی با انتقاد از جایگزین شدن نقش مداح و سخنران در برخی مراسمات عزاداری، گفت: هر کدام از این دو محور بزرگ و حیاتی هیئت باید کار خود را انجام دهند و همان طور که گفتم مداح نباید جای سخنران را گرفته و یا با تقویت صرف شور مانع از نگاه جدی به حوزه شعور دینی در منابر شود.

امام جمعه گنبدکاووس با بیان اینکه توسعه و تقویت اخلاق اسلامی در اجتماعی باید از کارکرد‌های هیئت تراز انقلاب باشد، خاطرنشان کرد: خروجی هیئت‌های ما باید بهتر شدن روابط اجتماعی و توسعه مهربانی و اخلاق حسنه در جامعه باشد.


* بهجت و پویایی اجتماعی حاصل عزاداری برای اباعبدالله (ع)

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان گنبدکاووس نیز در این مراسم با اشاره به اینکه گنبدکاووس یکی از قطب‌های برگزاری باشکوه مراسمات دینی و مذهبی و بزرگداشت شعائر الهی است، افزود: امروز شاهدیم که در نخستین روز‌های ماه محرم در تمامی کوچه‌ها و خیابان‌های شهر حتی در محلات سنی‌نشین نیز مراسمات عزاداری و سوگواری برپاست.

حجت‌الاسلام رضا دیلم با بیان اینکه امسال با برگزاری جلسات متعدد با وعاظ، سخنرانان و مبلغان دینی تلاش کردیم با احصای چندین ویژگی دینی و معرفتی برای نهادینه کردن آن‌ها در هیئت‌های عزاداری و جامعه تلاش کنیم، ادامه داد: امیدواریم مبلغان و روحانیون در کنار مداحان عزیز به صورت یک جبهه منسجم و یکپارچه در این راستا به ما کمک کنند.

وی با تاکید بر اینکه امروز برخی بر اشک‌های ما خرده گرفته و آن را مایه اندوه جامعه می‌دانند، گفت: این افراد نمی‌دانند که از بستر این اشک‌ها و ماتم قلبی در غم شهادت بهترین مخلوق خدا بهجت و پویایی نهفته است که آغازگر همه خوبی‌ها، توفیقات، پیروزی‌ها و سربلندی‌ها در تاریخ اسلام بوده است.

گفتنی است در پایان این جلسه نیز تعدادی از مداحان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) با مداحی و مرثیه سرایی حاضرین مجلس را به فیض رسانده و لحظاتی را با اشک بر مظلومیت امام حسین (ع) در تاریخ ماندگار کردند.
منبع: فارس
برچسب ها: آزادی ، مداحان ، محوریت ، منابر
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: