* آمریکا به دنبال ایجاد پایگاه‌های موقت نظامی در آسیا- پاسفیک
پ
کد خبر : ۱۰۷۶۵
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۰ -01 September 2019
برخی گمانه زنی‌های رسانه‌ای حاکی است: آمریکا که بتازگی براساس سیاست‌های جدیدش قرار است حضور نظامی خود را در خاور دور افزایش دهد، درصدد است با توجه به واکنش‌های احتمالی کشور‌های منطقه، به جای ایجاد پایگاه‌های دائمی اقدام به تاسیس پایگاه‌های موقت نظامی در برخی کشور‌های آسیا- پاسفیک کند.
به گزارش «آزادی» ، مشاور سابق رئیس فرماندهی هند و پاسفیک آمریکا دراین زمینه گفت که پنتاگون درصدد است تا پایگاه‌هایی را در منطقه مورد استفاده قرار دهد که دائمی نیستند تا این پایگاه‌ها برای چرخش سریع نیرو‌های نظامی در منطقه مورد استفاده قرار گیرند.

نیرو‌های نظامی غرب به رهبری آمریکا در دو سال اخیر به بهانه اختلافات ارضی چین با برخی کشور‌های جنوب شرق آسیا در دریای جنوبی چین در این منطقه حضور خود را تقویت کرده‌اند. اما مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا بتازگی اعلام کرد که واشنگتن قصد دارد برای ایجاد پایگاه‌های بیشتری در آسیا و اقیانوسیه سرمایه گذاری کند.

دستیارسابق فرماندهی هند و اقیانوس آرام آمریکا، اما گفته است هر پایگاه نظامی جدید آمریکا در منطقه آسیا و اقیانوسیه احتمالاً برای حداکثر انعطاف پذیری نیرو‌ها و مطابق با توافق با کشور‌ها از جمله فیلیپین "موقتی" خواهد بود.

"جیمز فلوید داونز" مدرس سیاست تطبیقی ​​در دانشگاه چین در هنگ کنگ دراین زمینه به رسانه‌ها گفت که برنامه ایالات متحده برای ایجاد پایگاه‌های موقت می‌تواند برای کشور‌های جنوب شرق آسیا که دارای اختلافات ارضی با یکدیگر هستند، بیشتر وسوسه انگیز باشد. چرا که ممکن است این پایگاه‌ها از نظر ماهیت بیشتر "تشریفاتی" باشند و صرفا دربرخی عملیات آمریکا مورد استفاده قرار گیرند.

طبق این گزارش" اقدام آمریکا در ایجاد پایگاه‌های موقت در شرق آسیا پیشتر در مناطق دیگر نیز سابقه دارد. نیروی هوایی ایالات متحده به منظور پشتیبانی از فعالیت‌های خود در افغانستان به جای ایجاد یک مقر دائمی هوایی در فرودگاه بین المللی ماناس در نزدیکی بیشکک قرقیزستان، در سال ۲۰۰۱ یک "مرکز ترانزیت" ایجاد کرد که این پایگاه در سال ۲۰۱۴ به ارتش قرقیزستان بازگردانده شد. روسیه، چین و برخی کشور‌های دیگر منطقه در این مدت همواره خواستار بسته شدن این مرکز بودند.

"پاتریک کرونین" پژوهشگر اندیشکده انستیتو هادسون واشنگتن نیز ایجاد پایگاه‌های موقت در خاور دور را یکی از علل سرعت بخشیدن و انعطاف بیشتر نظامیان آمریکایی برای افزایش حضور در منطقه آسیا- پاسفیک دانست.

به گفته وی " ایجاد پایگاه موقت آمریکا حتی دربرخی کشور‌های جنوب شرق آسیا مانند ویتنام نیز که مجوز ایجاد هیچ پایگاه نظامی خارجی را در خاکش نمی‌دهد، می‌تواند به دلیل اختلاف نظر‌های تشدید شده با پکن در مورد دریای مورد منازعه جنوبی چین قابل تامل باشد. "

چین و کشور‌های مالزی، ویتنام، فیلیپین، برونئی و تایوان در مورد مالکیت دریای جنوبی چین با یکدیگر اختلافات ارضی مهم و دیرینه دارند.

اما تحلیلگران می‌گویند مهم نیست که پایگاه‌های آمریکایی موقت یا دائمی باشند، چرا که پکن در قبال هر تحرک نظامی آمریکا در منطقه واکنش شدیدی خواهد داشت.
منبع: ایرنا
برچسب ها: آزادی ، آمریکا ، پایگاه ، آسیا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: