* جنگی تازه میان لبنان و رژیم اسرائیل در راه است؟
پ
کد خبر : ۱۰۷۵۹
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۵ -01 September 2019
در پی گسترده شدن دامنه تحرکات رژیم اسرائیل علیه گروه‌های مقاومت از لبنان تا عراق، دبیرکل حزب‌الله لبنان برای دومین بار طی روزهای اخیر از آمادگی برای پاسخ به اقدامات تل‌آویو سخن گفت.

در پی گسترده شدن دامنه تحرکات رژیم اسرائیل علیه گروه‌های مقاومت از لبنان تا عراق، دبیرکل حزب‌الله لبنان برای دومین بار طی روزهای اخیر از آمادگی برای پاسخ به اقدامات تل‌آویو سخن گفت. این اظهارات از یک سو سبب شده ناظران از احتمال جدی بروز درگیری میان لبنان و رژیم اسرائیل سخن بگویند و از سوی دیگر، نگرانی شدید مقامات اسرائیلی از نحوه و مکان پاسخ حزب‌الله را موجب شده است.

به گزارش «آزادی»، سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان با بیان اینکه پاسخ مقاومت به تجاوزات اخیر رژیم اسرائیل قطعی است، اظهار داشت که «پاسخ ما این بار مانند عملیات‌های قبلی منحصر به مزارع شبعا نخواهد بود، بلکه ممکن است در هر جایی از خاک لبنان صورت بگیرد». وی افزود: ما تاکنون صبر زیادی درباره پرواز پهپادهای رژیم اسرائیل در حریم هوایی لبنان به خرج داده‌ایم، لذا باید برای سرنگونی پهپادهای اسرائیلی در حریم هوایی لبنان تلاش کنیم و این حق طبیعی ما است.

سید حسن نصرالله با اشاره به حملات پهپادی اخیر رژیم اسرائیل به ضاحیه بیروت گفت: «پهپاد اول و دوم برای انجام مأموریت‌های انفجاری بود. دو پهپاد حامل مواد منفجره سقوط می‌کنند، اما پهپاد دیگر رژیم صهیونیستی می‌آید و اهداف مشخص را بمباران می‌کند». وی با بیان اینکه رژیم اسرائیل باید بهای تجاوزاتش را بدهد، افزود: «مقاومت لازم نیست بگوید چه نوع پاسخی را به اسرائیل خواهد داد، بنابراین آنچه که درباره نحوه پاسخگویی به اسرائیلی‌ها گفته می‌شود، نادرست است».

در پی سخنرانی نصرالله، صبح روز یکشنبه اعلام شد که ارتش رژیم اسرائیل از بیم پاسخ انتقام‌جویانه حزب‌الله لبنان علیه مواضع خود، رزمایش نظامی هفته جاری خود را به تعویق انداخته است. افزون بر این، نیروهای زمینی، هوایی و دریایی این رژیم در حال آماده‌شدن برای وقوع هر نوع درگیری در مناطق شمالی، مخصوصاً منطقه «الجلیل» در جنوب مرزهای لبنان هستند و حریم هوایی در این منطقه بر روی هواپیماهای غیرنظامی بسته شده است.

همچنین بر اساس گزارش رسانه‌های منطقه، نیروی دریایی اسرائیل سطح آماده‌باش و اقدامات احتیاطی را طی روزهای اخیر از بیم عملیات دریایی حزب‌الله لبنان بالا برده است. ارتش اسرائیل همچنین تمامی مرخصی‌های نظامیان را در 5 تیپ رزمی در منطقه شمال در پی تشدید تنش با حزب‌الله لغو و نظامیان و خودروهای نظامی را از خروج از اردوگاه‌های شمالی در نزدیکی مرزهای لبنان ممنوع کرده است.

به نظر می‌رسد رژیم اسرائیل در حال حاضر علاوه بر ترس از پاسخ حزب‌الله، از نوع و چگونگی این واکنش و نیز روش آن هم نگران است که همین امر موجب افزایش تنش و سردرگمی در میان مقامات و نهادهای این رژیم شده است. روزنامه یدیعوت معتقد است که رژیم اسرائیل باید برای هرنوع سناریویی آماده باشد. این روزنامه اشاره کرده که اسرائیل نباید تجربه‌ها و درس‌های جنگ 2006 را که حزب‌الله چندین‌بار موفق به غافلگیر کردن ارتش آن شد فراموش کند.

در همین راستا، روزنامه «رای الیوم» در مطلبی نوشت که نخست‌وزیر اسرائیل خطای راهبردی بزرگی مرتکب شد و زمانی که به امید پیروزی در انتخابات پارلمانی این رژیم پهپادهای خود را به بیروت ارسال کرد که ساقط شدند، نتایج معکوس و فاجعه‌باری برای وی رقم خورد.

به نوشته این روزنامه، حزب‌الله درباره تمام طرح‌های عملیاتی سکوت کرده و دستوراتی را به تمام نزدیکان به خود صادر کرده است که از اظهارنظر یا ارائه تحلیل درباره این مسئله خودداری کنند. از سوی دیگر، ضاحیه جنوبی، پایگاه حزب‌الله در بیروت، در وضعیت عادی به‌سر می‌برد، در حالی‌که نگرانی فزاینده‌ای میان اسرائیلی‌ها حاکم است.

گفتنی است همزمان با این تحولات، نگرانی‌های بین‌المللی از احتمال وقوع درگیری جدید در مرزهای لبنان با سرزمین‌های اشغالی نیز افزایش یافته است. در همین راستا، مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا در گفت‌وگوی تلفنی خود با سعد الحریری نخست وزیر لبنان بر ضرورت حفظ آرامش تأکید و ابراز امیدواری کرد که پاسخ حزب الله منجر به وخامت اوضاع نشود.

از سوی دیگر، جاناتان آلن معاون نماینده انگلیس در سازمان ملل ضمن محکوم کردن تجاوز اسرائیل به حاکمیت لبنان، دعوت به آرامش و خویشتنداری کرد. بان کوبیچ هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل متحد در لبنان هم در دیدار با میشل عون رئیس جمهور لبنان بر همین ضرورت تأکید کرد.

در عین حال، باید اشاره کرد که تأکید بر ضرورت مقابله با اقدامات رژیم اسرائیل، منحصر به حزب‌الله نبوده و مقامات ارشد دولتی لبنان نیز طی روزهای اخیر موضعی مشابه را بیان کرده‌اند. در همین راستا، پی‌یر رفول مشاور سیاسی میشل عون، رئیس‌جمهور لبنان اعلام کرد، تصمیم عون برای پاسخ به رژیم اسرائیل «چه بخواهند چه نخواهند» اجرایی خواهد شد و تل‌آویو پاسخی سخت دریافت خواهد کرد.

سعد الحریری نیز روز جمعه در تماس تلفنی با دبیر کل سازمان ملل هشدار داد که هرگونه تشدید اوضاع از سوی رژیم صهیونیستی باعث کشیده شدن منطقه به درگیری می‌شود که پیامدهای آن نامشخص است. وی در این تماس تلفنی به گوترش تاکید کرد که «اسرائیل کاملاً مسئول تجاوز غیر قابل توجیه و بی‌سابقه از سال 2006 به منطقه مسکونی در جنوب بیروت و به علاوه نقض چند باره قطعنامه 1701 است».

به این ترتیب، آن‌گونه که مشخص است، حزب‌الله لبنان برای نشان دادن واکنشی جدی به اقدامات اخیر رژیم اسرائیل جدی است و حمایت سیاسی مقامات دولتی لبنان نیز به منزله حمایت از طرح‌های این جنبش در نظر گرفته می‌شود. در مقابل، مشخص نبودن زمان و مکان این پاسخ، رژیم اسرائیل را در وضعیت دشواری قرار داده که مشخص نیست تا چه زمانی برای آن‌ها ادامه پیدا کند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: