* تلاش مخفیانه مقامات آمریکا برای تحریم رهبران چین / تحریم هایی شبیه به تحریم روسیه در انتظار چین
پ
کد خبر : ۱۰۶۵۴
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۹ -29 August 2019
این گزارش پس از آن منتشر میشود كه رئیس جمهور آمریكا دونالد ترامپ از رویارویی علنی با رهبر چین شی جینپینگ در اجلاس G7 در فرانسه امتناع ورزید هرچند که وی را "رهبری بزرگ" خطاب کرد.

بنا بر گزارش ها ، قانون گذاران و مقامات دولت آمریکا به دنبال اعمال تحریم بر چین هستند. ام با این حال ظاهراً در تصمیم گیری در مورد این که بهترین شکل تحریمها چه خواهد بود، مشکل دارند و گفته می شود که این بحث ها اکنون هفته ها است که ادامه دارد.

به گزارش «آزادی» روزنامه دی بیست با استناد به سه منبع آگاه از موضوع گزارش داد که مقامات دولت آمریكا و سناتورهای جمهوریخواه بی سر و صدا و در پشت صحنه مشغول پیدا کردن راه هایی برای "مجازات" چین به خاطر دخالت های این کشور در اعتراضات دامنه دار در هنگ كنگ هستند.


این گزارش پس از آن منتشر میشود كه رئیس جمهور آمریكا دونالد ترامپ از رویارویی علنی با رهبر چین شی جینپینگ در اجلاس G7 در فرانسه امتناع ورزید هرچند که وی را "رهبری بزرگ" خطاب کرد.


به گفته منابع مورد استناد روزنامه دیلی بیست، اقدامات تنبیهی در نظر گرفته شده از سوی مقامات آمریکایی از ممنوعیت سفر تا مسدود کردن دارایی برخی از رهبران چین را شامل میشود.


یکی از این منابع گفته است: "از روز اول این دولت، چین یکی از دغدغه های امنیت ملی بوده است. اعتراضات در هنگ کنگ فقط دلیل دیگری بر این امر است که چرا ما باید توجه خود را معطوف به یافتن راه هایی برای فشار علیه پکن کنیم. ما مسیرهای دیگری را برای مقابله با چین، به ویژه از نظر اقتصادی، در پیش گرفته ایم. پیش نویس قانون تحریمی از بسیاری جهات همانند برخی از تحریم هایی که بر روسیه اعمال کرده ایم است".


بنا به گزارش ها، سناتورهای جمهوریخواه هم بر روی قانون برای اعمال تحریم ها علیه چین کار می کنند. ماهیت مجازات هایی که اعمال خواهد شد هنوز ناشناخته است و گفته میشود که هفته ها پیش از این، بحث ها در خصوص آن آغاز شده.


یکی از مقامات ارشد ترامپ گفته: "دولت اکنون مدتی است که به دنبال گزینه های دردسترس است. اما اکنون مسائل به پیش می رود و به محض بازگشایی کنگره، این قانون به بررسی نهایی گذاشته میشود. ما به دنبال راه های هوشمندانه برای پرداختن به موضوع سرکوب چین در هنگ کنگ هستیم و قطعاً این یک شروع مناسب است".


اعتراضات در هنگ کنگ از ماه مارس امسال و پس از آنکه دولت خودمختار این منطقه لایحه ای را پیشنهاد داد که امکان استرداد مجرمان به تعدادی از سرزمین ها از جمله تایوان و سرزمین اصلی چین را صادر می کند، آغاز شد. در حال حاضر گفته می شود جنایتکاران تحت تعقیب در چین در تلاش برای فرار از مجازات در هنگ کنگ پنهان میشوند.


پکن این تظاهرات و اعتراض ها را به عنوان اقداماتی رادیکال و غیرقانونی محکوم کرده و بر لزوم مقابله با خرابکاری برخی معترضین تأکید کرده است. این کشور همچنین خواستار احترام به قانون شده و آنچه را كه مداخله خارجی در حمایت از معترضین می نامد، محكوم كرده است.


اعتراضات در ماه اوت با گزارش حملات خشونت آمیز علیه پلیس، اموال و مقاومت معترضین تشدید شد. این خشونت ها منجر به آن شد که پکن شروع به اعزام نیروهای نظامی به اطراف مرز هنگ کنگ کند که انتقاد دولت های غربی را به دنبال داشت.


تلاش دولت و سنای آمریکا برای تحریم چین همچنین در حالی صورت میگیرد که جنگ تجاری میان دو کشور به بالاترین حد تنش خود طی چند ماه اخیر رسیده است. چندی پیش ترامپ خیر داد که از اول اکتبر، ایالات متحده تعرفه های کالاهای چینی با حجم 250 میلیارد دلار را از 25 درصد به 30 درصد افزایش خواهد داد. رهبر آمریكا همچنین گفت كه از اول سپتامبر عوارض كالاهای وارداتی از چین به ارزش 300 میلیارد دلار، به جای 10 درصد به شامل تعرفه 15 درصدی خواهند شد.


دونالد ترامپ، همچنین روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری در حاشیه نشست گروه 7 در فرانسه گفت: چین دیشب با مذاکره‌کنندگان تجاری ما تماس گرفت و گفت بیایید به میز مذاکره برگردیم پس ما به میز مذاکره برمی‌گردیم و فکر می‌کنم آنها می‌خواهند کاری انجام دهند. آنها ضربه خیلی بدی خورده‌اند.


با این حال گنگ شوانگ، سخنگوی وزارت خارجه چین روز سه‌شنبه گفت: «درباره تماس‌هایی که آمریکا گفته چیزی نشنیده‌ام. اقدامات تلافی‌جویانه اخیر چین در خصوص تعرفه‌ها نشان می‌دهد پکن آماده پذیرفتن صدمات مالی ناشی از جنگ تجاری است.

برچسب ها: آمریکا ، چین ، چین و آمریکا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: