* رایزنی‌های برجامی ظریف در سفر آسیایی
پ
کد خبر : ۱۰۶۲۶
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۲ -28 August 2019
سفر«محمدجواد ظریف» وزیر امورخارجه کشورمان به کشورهای چین و ژاپن با هدف گفت‌ وگو درباره جزئیات رایزنی‌های برجامی با شرکای اروپایی توافق هسته‌ای در رسانه‌های داخلی مورد بررسی قرار گرفت.
به گزارش «آزادی» محمدجواد ظریف کمی بعد از سفر به کشورهای حوزه اسکاندیناوی و حضور در فرانسه و رایزنی‌های فشرده با مقام‌های این کشور دیپلماسی خود را در دیدار و گفت ‌وگو با مقام‌های دو کشور بزرگ آسیایی ادامه داد و با مقام‌های بلندپایه پکن و توکیو به طور مفصل به گفت ‌وگو نشست. ظریف همچنین در گفت وگویی از تلاش‌های اخیر امانوئل مکرون برای حفظ برجام استقبال کرد و تأکید داشت اگر اقدام مؤثری از اروپا انجام شود، ایران گام سوم را در 16 شهریورماه برنمی‌دارد.

ظریف که پس از چین، روزگذشته وارد توکیو شده است در دیدارش با «تارو کونو » وزیر خارجه ژاپن تاکید کرد که هر دو کشور در امنیت بازار انرژی و ثبات در خلیج فارس منافع ویژه‌ای دارند.
 
 بررسی امروز رسانه های داخلی نشان می دهد که رسانه های نزدیک به طیف اصلاح طلب سفر آسیایی وزیر خارجه کشور را ارسال پیام های مهمی برای جهان و به ویژه آمریکا قلمداد کردند که نه تنها قدرت‌های جهانی از سیاست تحریم ظریف آمریکا استقبال نکردند؛ بلکه خواستار تداوم منطق مذاکره و دیپلماسی با ایران هستند. این رسانه ها همچنین گزارش هایی از دیدار و گفت و گوی محمدجواد ظریف با مقام های چین و ژاپن منتشر کردند البته برخی از گزارش های این رسانه ها به نقل از خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) بوده است.

رسانه های منتسب به جریان اصولگرا نیز با اشاره به حضور وزیر خارجه در توکیو دیدارهای وی با مقام های ژاپن و گفت و گو های دیپلماتیک آنان را مورد توجه قرار داد، تغییر رویکرد دیپلماسی ایران و تلاش برای رسیدن به توازن در روابط بین الملل و اظهارات ظریف درباره گام سوم کاهش تعهدات ایران نسبت به برجام و دو رویداد مهم در سفر ظریف به چین از دیگر محورهای مورد بررسی در رسانه های این جریان سیاسی است.

رسانه های اصلاح طلب

عبارت‌های به کار رفته در اخبار و گزارش‌های رسانه‌های نزدیک به جریان اصلاح طلب عبارتند از: ظریف زبان دیپلماتیک ایران در صحنه جهانی است؛ قدرت‌های اروپایی با استقبال از دیدار با ظریف، نشان دادند که حاضر به شرکت در کارزار ضد ایرانی ترامپ نیستند؛ قدرت‌های جهانی رفتارکاخ سفید درباره تحریم ظریف را به عنوان رفتاری غیرمعمول و خارج از عرف و نزاکت بین‌المللی قلمداد کردند؛ چینی‌ها به عنوان یکی از شرکای اصلی برجام، نقش مهمی را در احیا و نجات این توافق ایفا می‌کنند.

دیدارهای دیپلماتیک وزیر خارجه ایران در پکن و توکیو

- به گزارش گروه سیاسی روزنامه ایران، وزیر خارجه ایران در حاشیه سفر خود به پکن در گفت ‌وگو با روزنامه «تاگس آنسایگر» با اشاره به اینکه اروپا تنها درکلام از برجام حمایت می‌کند، گفت: اگر اروپایی‌ها به تعهدات خود عمل کنند از گام‌هایی که برداشته‌ایم، بازمی‌گردیم.ظریف در پاسخ به این سؤال که آیا ایران گام سوم را اجرایی می‌کند، گفت: مگر اینکه اروپا همین حالا دست به اقدام بزند. گام سوم از شش سپتامبر (15 شهریورماه) آغاز می‌شود. اگر بتوانیم با اروپا به یک فهم مشترک برسیم و اروپایی‌ها اجرای آن را آغاز کنند، ما دست به این کار نمی‌زنیم.

پیام‌های مهم سفر ظریف به جهانیان

- روزنامه آرمان در یادداشتی به قلم "نوذر شفیعی" تحلیلگر مسائل بین‌الملل درباره سفرهای «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه کشورمان نوشت: سفرهای اخیر دکتر ظریف به کشورهای اروپایی بلژیک، نروژ و دست آخر فرانسه و استقبال مقامات ارشد این کشورها از وزیر خارجه کشورمان، در وهله اول این پیام را به جهان مخابره کرد که درست برعکس سیاست‌های تحریمی و تخریبی دولت آمریکا، نه تنها قدرت‌های جهانی از سیاست تحریم ظریف آمریکا استقبال نکردند؛ بلکه خواستار تداوم منطق مذاکره و دیپلماسی با ایران هستند. ظریف زبان دیپلماتیک ایران در صحنه جهانی است و قدرت‌های اروپایی با استقبال از دیدار با او، نشان دادند که حاضر به شرکت در کارزار ضد ایرانی ترامپ نیستند. معناداری این اتفاق از آنجاست که در ماه گذشته میلادی، وزارت خزانه‌داری آمریکا به دستور ترامپ، نام ظریف را در فهرست تحریم‌ها قرار داد. دولت آمریکا با این حرکت در تلاش است که موتور محرکه دیپلماسی ایران در صحنه جهانی را کند و ضعیف سازد. اما برآیند رویدادها وحوادث خلاف خواسته آمریکا رقم خورد. قدرت‌های جهانی و حتی همپیمانان آمریکا رفتارکاخ سفید را به عنوان رفتاری غیرمعمول و خارج از عرف و نزاکت بین‌المللی قلمداد کردند و اجرای آن را غیرممکن و نافی صلح و امنیت جهانی برشمردند. از سوی دیگر ظریف هم نه تنها سفرهای دیپلماتیک را به کشورهای منطقه و اروپا کم نکرد بلکه با برنامه‌ای منسجم و با راهبردی روشن، رایزنی‌های منطقه‌ای و بین‌المللی اش را شدت بخشید.

- روزنامه ابتکار در مطلبی با عنوان "دیپلماسی فشرده از غرب تا شرق دور" در بررسی سفر دوره‌ای محمدجواد ظریف به شرق آسیا می نویسد: محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران طی دو هفته بسیار پرکار دیپلماتیک خود، بلافاصله پس از بازگشتش از سفر دوره‌ای اروپا که شامل دیدار و گفت ‌وگو با مقامات کشورهای نروژ، فنلاند، سوئد و فرانسه می‌شد، از بامداد دوشنبه به چین و پس از آن به ژاپن سفر کرد. ... ابتکار درباره اهمیت پکن در تحولات پیچیده کنونی می نویسد: علاوه بر سیاست خاورمیانه‌ای چین و مراودات اقتصادی و سیاسی این کشور با تهران، اکنون ایران در شرایط کنونی با چند واسطه مشغول تعمیق ارتباطات خود با پکن است. نخست اینکه چینی‌ها به عنوان یکی از شرکای اصلی برجام، نقش مهمی را در احیا و نجات این توافق ایفا می‌کنند و قادر خواهند بود به عنوان یک وزنه در مقابل کاهش تحریم‌های آمریکا به ایران کمک کنند. در همین رابطه موضوع جاده ابریشم جدید که تقریباً ایران از آن کنار گذاشته شده و نیز پیمان شانگهای که قرار است ایران را به عنوان عضو دائمی خود بپذیرد، از جمله مواردی است که در کنار فروش نفت و دور زدن تحریم‌های آمریکا، می‌تواند طی روزها و ماه‌های آینده، سطح مناسبات دیپلماتیک میان تهران و پکن را بیش از گذشته افزایش دهد.به همین دلیل است که وزیر خارجه چین روز دوشنبه در جمع خبرنگاران و پس از دو دور رایزنی با محمدجواد ظریف، سطح مناسبات میان ایران و چین را راهبردی توصیف کرد.

این روزنامه همچنین درباره سفر ظریف به ژاپن نوشت: ظریف که پس از چین، روزگذشته وارد توکیو شده است در دیدارش با تارو کونو وزیر خارجه ژاپن تاکید کرد که هر دو کشور در امنیت بازار انرژی و ثبات در خلیج فارس منافع ویژه‌ای دارند. همتای ژاپنی ظریف نیز از تلاش کشورش برای کاهش تنش‌ها در خاورمیانه سخن گفت و اعلام کرد که قصد دارد در این خصوص گفت‌وگوهای صریحی را با ایران داشته باشد.

رسانه های اصولگرا

برخی از عبارت‌های به کار رفته در گزارش‌های رسانه‌های نزدیک به جریان اصولگرا اشاره می‌شود: وزیر خارجه ایران در دیدار با «آبه شینزو» گفت تهران به دنبال به دنبال افزایش تنش‌ها در منطقه نیست؛ ظاهراً دستگاه دیپلماسی بعد از شش سال مدارای دیپلماتیک با غرب، در حال روی آوردن به موازنه‌های جدید جهانی است؛ دیپلماسی ایرانی، اهمیت پرداختن به تعامل با شرق را مد نظر قرار داده است؛ چین و ایران به تقویت تعاملات انسانی ادامه می دهند.

دیدار «ظریف» با مقام های ژاپن

- به گزارش خبرگزاری فارس، «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه ایران که در دومین مقصد سفر آسیایی خود از ژاپن دیدن کرده است، در دیدار با نخست‌وزیر این کشور از مواضع دولت آمریکا و بی‌توجهی آن به مقرات بین‌المللی انتقاد کرده است.بنا بر گزارش «رویترز»، وزیر خارجه ایران در دیدار با «آبه شینزو» نخست‌وزیر ژاپن تاکید کرد که تهران به دنبال به دنبال افزایش تنش‌ها در منطقه نیست، اما هرکشوری باید از حقوق خود طبق قوانین بین‌المللی بهره‌مند شود.

فارس افزود: سفر ظریف به آسیا در حالی انجام شده که بعد از دو بار سفر وزیر خارجه ایران به مقر نشست «گروه ۷» در فرانسه، مقام‌های پاریس ادعاهایی درباره احتمال مهیا شدن زمینه به منظور دیدار روسای جمهور ایران و آمریکا مطرح کردند.«امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه در نشست مشترک با «دونالد ترامپ» در شهر «بیاریتز» ادعایی در این باره مطرح کرد و ترامپ هم بر آمادگی خود برای انجام این دیدار تاکید کرد.«حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران در واکنش به این سخنان تاکید کرد که بدون آنکه آمریکا از تحریم‌ها دست بردارد، شاهد هیچ تحول مثبتی در رابطه ایران با آمریکا نخواهیم بود و کلید تحول در این زمینه در اختیار واشنگتن است.

خبرگزاری فارس نوشت: «تارو کونو» وزیر خارجه ژاپن در دیدار با «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران در یوکوهاما از تهران خواست به توافق هسته‌ای 2015 متعهد باشد.براساس گزارش ژاپن تایمز، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا سال گذشته واشنگتن را از توافق هسته‌ای با ایران خارج کرد و همه تحریم ها را باز اعمال کرد. در پاسخ، ایران خیلی آهسته در حال نقض برخی از تعهداتش در چارچوب این توافق است.

روزنامه ژاپن تایمز در پایان گزارش خود متذکر شد که وزیر خارجه ژاپن از صحبت درباره مشارکت توکیو در ائتلاف دریایی آمریکا در تنگه هرمز و همچنین صحبت درباره خرید نفت خام ایران طفره رفت.

به دنبال افزایش تنش ها در خلیج فارس، آمریکا قصد دارد به بهانه تضمین امنیت تردد دریایی یک ائتلاف دریایی با حضور شرکا و متحدان خود تشکیل دهد. اما تا کنون تنها چند کشور معدود از جمله انگلیس و استرالیا به دعوت واشنگتن پاسخ مثبت داده‌اند.

مقامات ایرانی می‌گویند که خود آمریکا عامل اصلی افزایش تنش ها در منطقه خلیج فارس است و هدف اصلی آن نیز ایران هراسی، تشدید حضور نظامی در منطقه و فروش سلاح به کشورهای عربی منطقه است.

تغییر رویکرد دیپلماسی ایران و تلاش برای رسیدن به توازن در روابط بین الملل

- روزنامه جوان در گزارشی با عنوان "ائتلاف با شرق در گرماگرم شکیبایی با اروپا" نوشت: ظریف از آماده شدن برنامه استراتژیک ۲۵ ساله با چین خبر داده و از آمادگی ایران برای تأمین امنیت خلیج فارس با مشارکت کشورهای منطقه و کشورهایی سخن گفته که «نیاز به نفت و منابع انرژی خلیج فارس» دارند، تا زمینه یک رژیم امنیتی غیر غربی در منطقه فراهم شود. تهران هرچند در فضای تنش‌آلود بعد از خروج امریکا از برجام همچنان بر مدار مدارا با غرب می‌چرخد، ولی در حال برداشتن گام‌هایی جدی در مسیر شراکت با ملل شرقی است.

ظاهراً دستگاه دیپلماسی بعد از شش سال مدارای دیپلماتیک با غرب که نتیجه موردنظر را در پی نداشته، در حال روی آوردن به موازنه‌های جدید جهانی است. این موضوع دیروز در انتشار پیامی به زبان چینی که ظریف درباره نتیجه سفرش به چین در شبکه اجتماعی توئیتر منتشر کرد، مشهود است. ظریف در این پیام با اشاره به اینکه گفتگوهای گسترده و سازنده‌ای با «وانگ یی» همتای چینی‌اش داشته است، نوشت: «دیدگاه‌های مشترکی درباره امور دوجانبه و بین‌المللی داریم.» .... دیپلماسی ایرانی، اهمیت پرداختن به تعامل با شرق را مد نظر قرار داده است. در این راستا، برنامه ۲۵ ساله روابط درازمدت و راهبردی ایران و چین که هفته‌ها و ماه‌های گذشته در دستگاه‌های مختلف ایرانی آماده شده، بیانگر تصویر درازمدتی از همکاری‌های ایران و چین در حوزه‌های مختلف است که در سفر اخیر ظریف به چین هم به آن اشاره شد.

گام سوم کاهش تعهدات ایران نسبت به برجام

-به گزارش تسنیم، "محمدجواد ظریف"، وزیر امور خارجه کشورمان در مصاحبه با روزنامه آلمانی «زوددویچه سایتونگ» در پاسخ به اینکه "شما گفتگوهای خود با رئیس جمهور فرانسه را سازنده توصیف کرده‌اید و چه اتفاقی باید بیفتد تا توافق هسته‌ای نجات یابد؟" گفت: توافق هسته‌ای بر 2 ستون استوار است؛ یکی اینکه ایران خود را ملزم می‌کند که برنامه اتمی‌اش منحصراً در راستای اهداف صلح‌آمیز استفاده شود و دیگری اینکه جامعه بین‌المللی و به‌خصوص دیگر احزاب (شرکت‌کننده در این توافق) تضمین کنند که مناسبات اقتصادی ایران با بقیه دنیا به‌حالت معمولی درآید. ایران تعهدات خود را انجام داده است و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی 15 بار این مسئله را تأیید کرده است که 5 بار آن بعد از خروج آمریکا از برجام بوده است. اما مناسبات اقتصادی ایران با دنیا نرمال نشده است، در واقع این مناسبات امروز خیلی بدتر از قبل از توافق هسته‌ای است، این بدین مفهوم است که طرف مقابل این توافق را اجرا نکرده است.وی درباره گام سوم کاهش تعهدات ایران نسبت به برجام در صورت عمل نکردن طرف مقابل به تعهداتش نیز گفت: در 6 سپتامبر (15 شهریور) مرحله سوم آغاز خواهد شد. اگر ما با اروپا به تفاهم برسیم و طرف اروپایی اجرای آن را آغاز کند ما این گام سوم را برنمی‌داریم.

ظریف در پاسخ به این پرسش که گام سوم کاهش تعهدات ایران نسبت به برجام چگونه خواهد بود گفت: ما هنوز آن را نمی‌دانیم. یک دیدگاه این است که گام بعدی ما مانند دو مورد قبلی باید در جهت لغو و کاهش تعهدات باشد. یک دیدگاه دیگر این است که ما تا به حال 120 روز به اروپا مهلت داده‌ایم و حالا زمان انجام اقدامات سختگیرانه‌تر و قاطعانه‌تر فرا رسیده است.

دو رویداد مهم در سفر ظریف به چین

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رادیو بین المللی چین، در جهان امروز که یکجانبه گرایی متداول شده و سیاست زورگویی پابرجاست، چین و ایران مشترکا از نظام چندجانبه گرایی دفاع می کنند و روابط دوجانبه خود را روز به روز پیش می برند. روز دوشنبه چهار شهریور دو رویداد مهم در رفت و آمدها بین چین و ایران رخ داد: وزیر امور خارجه ایران از چین دیدار کرد و شبکه چینی خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران راه اندازی شد.در هر صورت، چین و ایران به تقویت تعاملات انسانی ادامه می دهند و روحیه جاده ابریشم را به نسل های بعدی منتقل خواهند کرد؛ امیدواریم رسانه های دو کشور در این زمینه نقش مثبتی ایفا کنند.
منبع: ایرنا
برچسب ها: آزادی ، رایزنی ، برجامی ، ظریف ، آسیا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: