* واکاوی انگیزه صهیونیست‌ها از بازی با آتش
پ
کد خبر : ۱۰۵۵۴
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۴ -27 August 2019
رژیم صهیونیستی طی روز‌های اخیر دست به حملاتی در عراق، سوریه و لبنان زده است. دلایل گسترش تجاوزگری صهیونیست‌ها و صحه گذاشتن بر آن و نیز پیامد این اقدامات را یک کارشناس مسائل خاورمیانه تشریح کرده است.
به گزارش«آزادی» ، تفسیر و پژوهش‌های خبری ایرنا، رسانه‌ها طی روز‌های اخیر از حملات تجاوزکارانه اسرائیل به اهدافی در لبنان، سوریه و حتی عراق خبر دادند. پس از آن بود که صهیونیست‌ها این حملات را پیشدستانه و اقدامی جهت مقابله با تهدیدات جمهوری اسلامی ایران عنوان کردند.

در همین ارتباط، گروه «حشد الشعبی» روز یکشنبه شهریور با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که در عملیات پهپاد‌های اسرائیل در نزدیکی مرز سوریه-عراق حداقل یکی از نیروهایش به شهادت رسیده و یک نفر دیگر هم بشدت زخمی شده است.

حشد الشعبی می‌گوید که دو پهپاد اسرائیل در این عملیات که آمریکا به انجام آن کمک کرده است شرکت داشتند. «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی ۲۸ مرداد در مورد انفجار‌های صورت گرفته در پایگاه‌های نیرو‌های حشد الشعبی گفت: از نظر اسرائیل، ایران در هیچ جا مصونیت ندارد. شامگاه پنجشنبه ۳۱ مرداد نیز صریحا اعلام کرد علیه ایران دست به هر اقدامی می‌زند.

در حالی که سخنگوی پنتاگون ۲۹ مرداد هر گونه دخالت آمریکا در حملات به پایگاه‌های نظامی عراق را رد کرد، روزنامه «نیویورک تایمز» جمعه اول شهریور نوشت که دست اسرائیل در کار است. دو مقام ارشد امنیتی آمریکا در گفتگو با نیویورک تایمز مشخصا به حمله به پایگاه آمرلی اشاره کرده و گفتند که انبار تسلیحاتی حشدالشعبی هدف حمله اسرائیل قرار گرفت.

در نخستین واکنش به سخنان نخست وزیر رژیم صهیونیستی، «نوری المالکی» نخست وزیر پیشین عراق و رئیس ائتلاف «دولت قانون» هشدار داد که در صورت تداوم حملات، اسرائیل با پاسخی سخت مواجه می‌شود؛ نظیر چنین موضع گیری را نیز «سیدحسن نصرالله» رهبر حزب الله لبنان عنوان داشت که صهیونیست‌ها پاسخی قاطع را دریافت خواهند داشت.

با توجه به اهمیت موضوع، پژوهشگر ایرنا با «اردشیر پشنگ» کارشناس مسایل خاورمیانه به گفت: وگو پرداخت.

پشنگ در ابتدای این گفت: وگو اظهار داشت: از زمان شروع بهار عربی، دولت سوریه دچار جنگ داخلی با ابعاد منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای شد. حضور بازیگران مختلف در عرصه جنگ داخلی سوریه باعث شد که اسرائیل به عنوان رژیمی که مرز‌های مشترک با سوریه دارد عملا وارد تحولات داخلی سوریه شود، زیرا به ادعای آنان تحولات داخلی سوریه تاثیراتی مستقیم و بسزایی در سرنوشت امنیت و ثبات این رژیم دارد. تل آویو سعی کرده است در همان ابتدا با استراتژی چراغ خاموش، اما فعال در تحولات سوریه تهدید‌های امنیتی را از خود دور کند.

چرا صهیونیست‌ها دست به ماجراجویی زده اند؟

به گفته اردشیر پشنگ، آن چیزی که در مطبوعات و رسانه‌های منطقه‌ای شاهد هستیم اینکه موضع گیری‌های تبلیغاتی رژیم صهیونیستی همزمان شده با حملات گسترده که این رژیم به اهدف مختلف. این حملات حزب الله لبنان، مستشاران نظامی ایران و قلمرو دولت سوریه را نشانه رفته است. در همین حال، پیروزی‌های دولت سوریه که ایران در حمایت از آن نقش بسزایی داشته است یک تهدید جدی برای این رژیم غاصب محسوب می‌شود.

تشکیل نیرو‌های «حشدالوطنی» سوریه، نیرو‌های «حشدالشعبی» عراق و نیرو‌های مشابه در منطقه که ساختار فکری، عملیاتی و ایدئولوژیکی متاثر از ایران دارند یک خطر جدی برای اسرائیل محسوب می‌شوند. تحولات داخلی عراق باعث شد که نیرو‌های حشدالشعبی عملا تبدیل به یکی از قدرت‌های اصلی و نیرو‌های امنیتی در عراق شوند؛ لذا به هم پیوستگی مرز‌های عراق و سوریه و احتمال همکاری حشد الشعبی و حشدالوطنی و متعاقب آن گروه حزب الله ایده منطقه‌ای تقویت محور مقاومت را پررنگ‌تر کرده است و ما شاهد انجام عملیات اسرائیل فراتر از مرز‌های سوریه و طی روز‌های اخیر در عراق بودیم. مقامات تل آویو به طور غیر رسمی مسئولیت این عملیات‌ها را پذیرفته و برخی از مقامات آمریکایی هم این موضوع را تایید کردند.

تسری الگوی بسیج ایران در قالب گروه‌های مختلف در منطقه از شامات تا یمن باعث شده است که قدرت عملیاتی و ایدئولوژیک ایران گسترش پیدا کند و در پی آن اسرائیل بشدت نگران شود. رژیم صهیونیستی با احساس این خطر، آمادگی خود را برای حضور در خلیج فارس و تامین امنیت در طرح آمریکایی‌ها اعلام داشته است.

اردشیر پشنگ

وی گفت: رژیم صهیونیستی تلاش می‌کند حوزه دفاعی و عملیاتی خود در مقابله با ایران در خاورمیانه را گسترش دهد و تحلیل آنان این است که قدرت ایران در سطح منطقه خاورمیانه عینی‌تر وعملیاتی تری شده است.

نتیجه حملات اسرائیل چیست؟

این کارشناس مسایل خاورمیانه در مورد پیامد‌های حملات اخیر رژیم صهیونیستی به مراکز حشدالشعبی گفت: بی شک نتیجه حملات اسرائیل در بخشی‌های از عراق باعث امنیتی‌تر شدن فضای خاورمیانه و مخدوش شدن ثبات سیاسی و امنیتی در کشور‌های منطقه شده است؛ کشور‌هایی که به تازگی بحران بزرگی به نام داعش را پشت سر گذاشتند و مجموع این عملیات‌ها امنیت عمومی منطقه خاورمیانه را تحت الشعاع خود را قرار داده و ناامنی گسترش می‌دهد.

درچنین فضای ناامنی، گروه‌های رادیکال با خط و مشی افراط گرایی همانند داعش، القاعده و گروه طالبان می‌توانند زیست دیگری داشته و در چنین شکاف‌های امنیتی تا حدی بتوانند خودشان را احیا کنند و این مساله ناامنی را به طور خاص عام گسترش می‌دهد.

پشنگ در پایان این گفتگو اظهار داشت: گرچه بر اساس مصوبه‌ای از طرف پارلمان عراق و به دستور نخست وزیر این کشور نیرو‌های حشدالشعبی باید در ارتش عراق تلفیق شوند، اما روند الحاق حشد الشعبی در پارلمان عراق به کندی پیش می‌رود و این امر زمان بری است. به باور من الحاق حشدالشعبی به ارتش عراق باعث به هم ریختگی انسجام نظامی و سیاسی آنان نخواهد شد و این گروه سعی می‌کند انسجام تشکیلاتی خود را تا حدودی و به نوعی حفظ کند. این مساله خوشایند دولت‌هایی همانند آمریکا و عربستان که با ایران در گیرند نیست و در راستای تضعیف چنین نیرو‌های فشار آورده و اقداماتی را انجام می‌دهند.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: