* حملات ناکام رژیم صهیونیستی در لبنان
پ
کد خبر : ۱۰۵۱۰
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۸ -26 August 2019
در پی تجاوز هوایی دو پهباد رژیم صهیونیستی به آسمان لبنان و سقوط آنها در جنوب بیروت، و همچنین واکنش دبیر کل حزب الله لبنان به این اقدام خصمانه، رسانه های داخلی، بازتاب ها و دلایل سیاست های تهاجمی اخیر رژیم غاصب اسراییل را مورد توجه و بررسی قرار دادند.
به گزارش «آزادی» بامداد دیروز (یکشنبه) رسانه‌ها از سرنگون شدن دو پهپاد رژیم صهیونیستی در ضاحیه بیروت خبر دادند و ساعاتی بعد «محمد عفیف» مسئول رسانه‌ای در حزب‌الله لبنان اعلام کرد: حزب‌الله هیچ پهپادی را ساقط نکرده است... پرنده اول بدون اینکه آسیبی بزند، سقوط کرده و دومی بمب‌گذاری شده بوده و منفجر شده و به ساختمان مرکز رسانه‌ای حزب‌الله در ضاحیه آسیب زده است.

دبیرکل حزب‌الله لبنان روز گذشته طی سخنرانی خود به مناسبت دومین سالروز آزادی جرود عرسال و حمله بامداد دیروز رژیم صهیونیستی به لبنان تأکید کرد که باید به این رژیم پاسخ داد. سید حسن نصـــرالله، حملات پهپادی رژیم صهیونیستی به خاک لبنان را تحول بسیار خطرناکی عنوان کرد و گفت که حزب‌الله با همه امکاناتی که در دست دارد هرگز اجازه نخواهد داد اینگونه تجاوزها تکرار شود و بعد از این، همه پهپادهای صهیونیستی را سرنگون خواهد کرد.

به گزارش گروه نشریات خبری، بررسی روزنامه‌ها، تارنماها و خبرگزاری‌های داخلی نشان می‌دهد که این رسانه ها ضمن بازتاب واکنش ها به تجاوزهای رژیم صهیونیستی، علت حملات اخیر اسرائیل در منطقه را واکاوی کرده و معتقدند نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با تشدید تنش اخیر در لبنان و سوریه به دنبال دستیابی به برخی دستاوردهای انتخاباتی است.

رسانه های داخلی همچنین پاسخ تهدیدآمیز دبیرکل حزب‌الله لبنان علیه این رژیم را به طور ویژه ای بازتاب داده اند. در این ارتباط رسانه های اصولگرا در تیتر های نخست خود سخنان سید حسن نصرالله را برجسته کرده اند.

رسانه‌های اصلاح طلب

عبارت‌های به کار رفته در اخبار و گزارش‌های رسانه‌های نزدیک به جریان اصلاح طلب عبارتند از:

13 سال از جنگ 33 روزه اسرائیل و حزب‌الله لبنان می‌گذرد، ولی تنش میان دو طرف هیچ‌گاه متوقف نشد؛‌ قطعا این عملیات های دیوانه‌وار، آخرین دست و ‌پا زدن های رژیم صهیونیستی خواهد بود؛‌ نتانیاهو به‌دنبال القای این گزاره است که بیش از هرکس دیگری در میان ایجاد تشکل‌های حزبی قادر به تحقق امنیت اسرائیل است ؛‌ نتانیاهو برای خنثی کردن تبلیغات رقبای خود سیاست تهاجمی را در پیش گرفته است؛‌ نتانیاهو در کمپین‌های انتخاباتی خود روی تهدید تمرکز می‌کند و از طریق ترساندن اسرائیلی‌ها رای آن‌ها را می‌گیرد.

تداوم تنش ها

روزنامه شرق در یادداشتی با عنوان «حمله به بهانه دفاع » نوشت: حدود 13 سال از جنگ 33 روزه اسرائیل و حزب‌الله لبنان می‌گذرد؛ جنگی که گرچه با قطع‌نامه 1701 شورای امنیت سازمان ملل در آگوست 2006 به پایان رسید، ولی تنش میان دو طرف هیچ‌گاه متوقف نشد. در جدیدترین تحول که به افزایش تنش میان دو طرف منجر شده، بامداد یکشنبه اسرائیل با دو هواپیمای بدون سرنشین (پهپاد) به منطقه‌ای در جنوب بیروت که پایگاه حزب‌الله لبنان به‌شمار می‌رود، حمله کرد. محمد عفیف، یکی از سخنگویان گروه حزب‌الله لبنان، در گفت‌وگو با رسانه‌ها، با تأیید این خبر گفت که یک پهپاد کوچک و حاوی مواد منفجره بامداد یکشنبه روی سقف یکی از مراکز رسانه‌ای حزب‌الله در حومه ضاحیه سقوط کرد. به‌گفته این مقام حزب‌الله، پهپاد اول منفجر نشد ولی حدود یک ساعت بعد، پهپاد دیگری در نزدیکی همان منطقه سقوط کرد و خساراتی به ساختمان و دفتر مطبوعاتی وارد کرد. آن‌طور که محمد عفیف به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته، حزب‌الله لبنان هیچ‌کدام از این دو پهپاد را منفجر نکرده است. عفیف گفته است که احتمالا اسرائیل پهپاد دوم را برای انفجار پهپاد اول فرستاده تا از رهگیری پهپاد اول جلوگیری شود.ساکنان این منطقه شیعه‌نشین بیروت هم از یک انفجار بزرگ خبر داده‌اند که به گفته آنها منطقه را در اولین ساعات روز یکشنبه لرزانده است.

واکنش ها به تجاوزهای رژیم صهیونیستی

به گزارش خبر آنلاین حساب توئیتری منتسب به سردار سلیمانی بخشی از سخنان فرمانده سپاه قدس درباره اسرائیل را منتشر کرده است.در این پست توئیتری که در واکنش به تجاوزهای بامداد (یکشنبه) رژیم صهیونیستی به لبنان و سوریه منتشر شده، به به نقل از سردار سلیمانی آمده است؛ قطعا این عملیات های دیوانه‌وار، آخرین دست و ‌پا زدن های رژیم صهیونیستی خواهد بود.

روزنامه ابتکار نوشت: «جبران باسیل» وزیر خارجه لبنان در واکنش به تجاوز دو پهپاد صهیونیستی به جنوب بیروت، از نماینده دائم لبنان در سازمان ملل خواست که در اعتراض به تجاوز رژیم صهیونیستی به خاک کشورش به شورای امنیت شکایت کند. وزیر خارجه لبنان از نماینده این کشور در سازمان ملل خواست که شکایتی علیه نقض حریم هوایی لبنان توسط رژیم صهیونیستی، به شورای امنیت تقدیم کند. از سوی دیگر خبرگزاری ملی لبنان گزارش داد که میشل عون رئیس‏جمهوری لبنان، سرنگونی پهپادهای رژیم صهیونیستی در جنوب بیروت را تجاوز آشکار به خاک این کشور خواند.

دلایل تشدید سیاست های تهاجمی اسرائیل

دنیای اقتصاد در یادداشتی تحلیلی نوشت: نتانیاهو به‌دنبال القای این گزاره است که بیش از هرکس دیگری در میان ایجاد تشکل‌های حزبی قادر به تحقق امنیت اسرائیل است. این اقدامات در واقع پاسخی به رقبای سیاسی او که وی را به ضعف در برابر حماس و حزب‌الله و فقدان نیروی بازدارندگی در برابر گروه‌های مقاومت متهم می‌کنند، است. به خصوص که آویگدور لیبرمن اکنون نتانیاهو را به‌عنوان فرد ترسویی ترسیم کرده و می‌خواهد از او در راستای اهداف سیاسی خودش بهره‌برداری کند. لیبرمن، وزیر دفاع پیشین اسرائیل اخیرا در واکنش به تهدیدات بنیامین نتانیاهو علیه حزب‌الله لبنان، نخست‌وزیر اسرائیل را به سگی تشبیه کرد که فقط پارس می‌کند. لیبرمن در پی تنش اخیر با نوار غزه با انتقاد شدید از عملکرد نتانیاهو، او را «رهبر ضعیف» خواند و تاکید کرد «درحالی‌که نتانیاهو برای گرفتن عکس انتخاباتی به اوکراین رفته مردم ما در جنوب گروگان وضعیت امنیتی بی‌سابقه‌ای هستند.» در حقیقت نتانیاهو برای خنثی کردن تبلیغات رقبای خود سیاست تهاجمی را در پیش گرفته است.

روزنامه اعتماد در یادداشتی با تیتر «آخرین شانس‌های بی‌بی» نوشت: برخی سیاستمداران دنیا وقتی که جایگاه خود را در خطر می‌بینند دست به هر کاری می‌زنند تا بتوانند به نحوی از جایگاه خود حفاظت کنند. فرقی نمی‌کند شما ویکتور اوربان در مجارستان باشید یا دونالد ترامپ در امریکا، هرکاری می‌کنند تا در مقام خود باقی بمانند. اگر توان آن را داشته باشند قانون اساسی را تغییر می‌دهند یا حتی یک جنگ را آغاز می‌کنند تا موقعیت خود را نجات دهند. حالا همین اتفاق برای بنیامین نتانیاهو رخ داده است. او که اکنون شرایط خوبی را در داخل و خارج از سرزمین‌های اشغالی ندارد، سعی می‌کند بار دیگر با ایجاد یک موج امنیتی در منطقه به نحوی یک مانور را انجام دهد تا نشان دهد که تنها اوست که می‌تواند امنیت اسراییل را به خوبی حفظ کند. برگ‌های برنده دونالد ترامپ که در دور قبلی انتخابات برای نتانیاهو رو شد دیگر به پایان رسیده و حالا نتانیاهو مجبور شده تا بازی تکراری را آغاز کند شاید بتواند به نحوی از این شرایط خلاص شود.

ایسنا نیز عنوان کرد: تحلیلگران و کارشناسان معتقدند که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با تشدید تنش اخیر در لبنان و سوریه به دنبال دستیابی به برخی دستاوردهای انتخاباتی است و این تحولات امنیتی یک بعد داخلی در اسرائیل دارد که با انتخابات کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) در ارتباط است.

«علی‌اصغر زرگر» کارشناس مسائل بین‌الملل در تشریح دلایل و پیامدهای حملات هوایی رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: خوی تجاوزگری اسرائیل از دهه‌ها پیش تا به امروز بر هیچکس پوشیده نیست و در این مدت انواع و اقسام جنایت و قانون شکنی‌ها از سوی این رژیم را خواه یا ناخواه دیده‌ایم. اینکه چرا اسرائیل در این بازه زمانی و آنهم به کشورهای همسایه ایران تجاوز نظامی به وسیله جنگنده‌های خود را کلید زده دلایل گوناگونی دارد که البته پس از شروع این عملیات‌ها باید سوال شود که چرا «شدت» آن در حال افزایش است. مساله نخست که تلویحاً از سوی محافل غربی مورد نظر قرار گرفته نمی‌شود و تنها در راهبردهای پنهانشان آن را برجسته می‌کنند، جبهه مقاومت است. قدیم‌الایام می‌گفتند که این جبهه تنها در ایران و لبنان وجود دارد اما ما امروزه می‌بینیم که مقاومت در عراق، سوریه، یمن و حتی نیجریه هم حیات دارد.

دکتر رحمان قهرمانپور، کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتگو با فرارو اظهار داشت: نتانیاهو در کمپین‌های انتخاباتی خود روی تهدید تمرکز می‌کند و از طریق ترساندن اسرائیلی‌ها رای آن‌ها را می‌گیرد. بنابر این یک دلیل حملات اخیر می‌تواند این باشد که نتانیاهو در آستانه انتخابات مهرماه قصد دارد فضا را امنیتی کند و رای دهنده‌ها را بترساند تا رای آن‌ها را بگیرد و دوباره پیروز شود. این پیروزی برای نتانیاهو اهمیت حیاتی دارد، چون می‌داند که پرونده فساد مالی خودش و همسرش در دیوان عالی اسرائیل به جریان افتاده و چندین بار توسط پلیس بازجویی شده است. مانند برخی نخست وزیران قبلی ممکن است دادگاه عالی اسرائیل او را حتی زندانی کند. بنابر این این مساله انتخابات مهرماه بعد از شکست ائتلاف خیلی برای نتانیاهو حیاتی است.

رسانه‌های اصولگرا

در ادامه به برخی از عبارت‌های به کار رفته در گزارش‌های رسانه‌های نزدیک به جریان اصولگرا اشاره می‌شود:

تا بیخ گوش مرزهای رژیم صهیونیستی نفوذ کرده و این رژیم برای دفاع از منافع خود، چیزی برای از دست دادن ندارد؛‌ نتانیاهو با تشدید تحرکات نظامی علیه امنیت منطقه به دنبال قدرت نمایی برای فرار از شکست انتخاباتی است؛ پهپادهایی که در ضاحیه سقوط کردند، تهاجمی آشکار به لبنان و ملت آن بود؛‌ اسرائیل مانند گربه‌ای که در گوشه‌ای گیر افتاده باشد، به همه چیز چنگ می‌اندازد.

احساس نا امنی اسرائیل

روزنامه جوان در تیتر نخست خود را «انتحار تل‌آویو از ترس مرگ!» برگزید و نوشت: حملات صهیونیست‌ها به پایگاه‌های مقاومت در منطقه، در شرایطی است که رژیم صهیونیستی و امریکا در پیشبرد سیاست‌های خود برای سرنگونی دولت بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه و تلاش برای کاهش نفوذ ایران در منطقه ناکام مانده‌اند و سعی دارند با این موشک پرانی‌ها، بخشی از شکست‌های خود در برابر محور مقاومت را جبران کنند. حملات صهیونیست‌ها به دمشق در زمانی انجام شده است که ارتش سوریه در روزهای اخیر منطقه خان‌شیخون در استان ادلب را آزاد کرده و در آستانه آزادسازی آخرین دژ گروه‌های تروریستی است، اقدامی که به هیچ وجه خواسته مقامات تل‌آویو نیست. همزمان، اسرائیل اکنون از پنج محور مقاومت «ایران، عراق، یمن، سوریه و لبنان» محاصره شده است و برای از بین بردن این تهدیدات امنیتی به هر وسیله‌ای متوسل می‌شود، چرا که ایران تا بیخ گوش مرزهای رژیم صهیونیستی نفوذ کرده و این رژیم برای دفاع از منافع خود، چیزی برای از دست دادن ندارد و همچون گربه‌ای که در گوشه‌ای گیر افتاده باشد، به همه چیز چنگ می‌اندازد تا شاید از این شرایط دشوار خلاص شود. یوری‌بارجوزف استاد مسائل امنیت ملی دانشگاه حیفا در هاآرتص نوشته که وضعیت امنیتی اسرائیل طی ۷۰ سال گذشته هیچ‌گاه بدتر از امروز نبوده است.

روزنامه سیاست روز در گزارشی نوشت: نتانیاهو نخست وزیر صهیونیست‌ها که دورانی بحرانی را سپری می‌کند، با تشدید تحرکات نظامی علیه امنیت منطقه از جمله تجاوز پهپادی به لبنان و اقدام علیه سوریه و عراق به دنبال قدرت نمایی برای فرار از شکست انتخاباتی است در حالی که اجماع مقاومت علیه این رژیم می‌رود تا این رویا را به کابوسی وحشتناک برای وی مبدل سازد.

واکنش ها

به گزارش فارس، «وئام وهاب» رئیس حزب «التوحید» لبنان در صفحه توئیتر خود نوشت: پهپادهایی که در ضاحیه سقوط کردند، تهاجمی آشکار به لبنان و ملت آن بود و دولت باید به شورای امنیت شکایت کند. حماس تجاوز پهپادی رژیم صهیونیستی به لبنان را محکوم کرد و افزود، برای مقابله با اقدامات خصمانه رژیم صهیونیستی در کنار لبنان و مقاومت ایستاده است. همچنین حریری نخست وزیر لبنان با اشاره به پرواز پهپاد جاسوسی رژیم صهیونیستی بر فراز آسمان این کشور، گفت: آنچه در ضاحیه بیروت رخ داد تجاوز آشکار به لبنان بود. الحریری تأکید کرد که با میشل عون، رئیس جمهور لبنان و نبیه بری، رئیس پارلمان این کشور درخصوص گام هایی که باید در آینده درقبال تجاوز رژیم صهیونیستی اتخاذ شود، رایزنی می کند. همچنین عون رئیس‌جمهور لبنان، «تجاوز پهپادهای اسرائیلی» به جنوب بیروت را محکوم و آن را نشانه «مقاصد تجاوزکارانه اسرائیل» توصیف کرد.

به گزارش سیاست روز عبدالامیر قبلان رئیس مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان اعلام کرد، رژیم صهیونیستی در حال بازی با آتشی است که این رژیم را در جنگ غرق خواهد کرد، جنگی که به قیمت موجودیت آن است. این در حالی است که وزارت امور خارجه لبنان قصد دارد بعد از اقدام «دو پهپاد اسرائیل به نقض حریم هوایی لبنان» از رژیم صهیونیستی در سازمان ملل، شکایت کند. در بیانیه وزارت خارجه لبنان آمده است که ارتفاع بسیار کم پهپادهای اسرائیل «دلیلی بر تلاش اسرائیل جهت تجاوز به اموال و خود شهروندان لبنانی بوده که این امر نقض فاحش حاکمیت ملی و تجاوزی واضح به لبنان و تهدیدی جدی برای ثبات در منطقه است».

نشست اضطراری کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی بعد از سخنرانی سید حسن نصرالله

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از المیادین، به نظر می‌رسد از زمان پایان سخنان یکشنبه شب «سیدحسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان، کابینه رژیم صهیونیستی و ساکنان اراضی اشغالی منتظر انتقام‌هایی از جنس حزب‌الله لبنان هستند. «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی خواستار آن شده است جلسه اضطراری کابینه امنیتی در صبح دوشنبه (امروز) برای بررسی تحولات امنیتی اخیر با نوار غزه و با جبهه شمالی، تشکیل شود.
منبع: ایرنا
برچسب ها: آزادی ، حملات ، ناکام ، لبنان
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: