* فرود هواپیمای حامل ظریف در محل برگزاری اجلاس گروه ۷
پ
کد خبر : ۱۰۴۶۲
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۸ -25 August 2019
طبق اطلاعات سایت «فلایت ۲۴»، امروز یک هواپیمای ایرانی که از تهران عازم شده، در شهر «بیاریتز» فرانسه، محل برگزاری اجلاس گروه ۷، فرود آمده است.

به گزارش تابناک، خبرگزاری فرانسه نیز روز یکشنبه از فرود یک فروند هواپیمای ایرانی در شهر «بیاریتز» فرانسه، محل برگزاری اجلاس سران گروه هفت خبر داد.

همزمان خبرنگار کانال ۱۳ تلویزیون اسرائیل به نقل از یک دیپلمات غربی مدعی شد که «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی وارد شهر بیاریتز شده و قرار است در حاشیه اجلاس گروه ۷ دیدار‌هایی داشته باشد.

به نظر می‌رسد این همان هواپیمایی است که در روز‌های گذشته از هلسینکی به استکهلم، از استکهلم به اسلو، و از اسلو به پاریس پرواز کرده است. این مسیرها، همگی مسیر‌های سفر‌های اخیر محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران است.

این پرواز به گمان‌زنی‌ها درباره این که آیا یک مقام ارشد ایرانی مسافر این هواپیما بوده، دامن زده است. طبق برنامه کاری آقای ظریف، قرار بود او امروز عازم چند کشور آسیایی شود.

خبرگزاری فرانسه مدعی شد هواپیمایی که احتمالا حامل محمد جواد ظریف است در محل برگزاری نشست گروه ٧ فرود آمد.

سخنگوی وزارت خارجه در توییتر حضور محمد جواد ظریف در نشست گروه هفت را به دعوت وزارت خارجه فرانسه تایید کرد.

موسوی اضافه کرد: در این سفر با هیات آمریکای ملاقات یا مذاکره‌ای صورت نخواهد گرفت

گروه هفت چیست؟

گروه هفت در واقع یک سازمان بین‌المللی است مانند هر سازمان بین‌المللی دیگر.

بر اساس تبلیغات خود کشور‌های تشکیل دهنده این سازمان، اعضای آن "هفت اقتصاد پیشرفته" جهان هستند: کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا. (البته نماینده اتحادیه اروپا نیز در این نشست حضور دارد تا همه ۲۸ عضو اتحادیه را نمایندگی کند.).

اما توصیف "اقتصاد پیشرفته" یک عبارت قابل تفسیر است و ویژگی‌هایش بر اساس نوع نگاه و تعاریف گوناگون، متغیرند.

در حال حاضر اعضای این گروه مدعی هستند که از صنعتی‌ترین اقتصاد‌های دنیا برخوردارند.

اما واقعیت قضیه این است که اکنون سالهاست که جی هفت از یک کلوب اقتصادی به کلوبی سیاسی-ایدئولوژیک تغییر ماهیت داده و اعضایش از یادآوری این موضوع نیز ابایی ندارند.

در توضیحی که وب‌سایت وزارت خارجه آلمان درباره جی هفت منتشر کرده تاکید شده که این گروه یک "جامعه ارزشی" است؛ "صلح، امنیت و حق تعیین سرنوشت در سراسر جهان. همراه با آزادی و حقوق بشر، دموکراسی، حاکمیت قانون در کنار رفاه و توسعه پایدار" ارزش‌های بنیادین این گروه توصیف شده‌اند.

بدین ترتیب حتی اگر کشور‌هایی مانند چین روزی موفق شوند به ترتیبی مدعی شوند که به اقتصادی "پیشرفته" دست یافته‌اند، ورودشان به این کلوب اختصاصی با موانع ایدئولوژیک مهمی روبه‌رو خواهد شد؛ موانعی که از سوی جوامع غربی به عنوان "ارزش‌های غربی" تبلیغ می‌شوند و در برخی جوامع دیگر، تفاسیر متفاوتی از آن حاکم است.
برچسب ها: ظریف ، جی 7
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: