* اگر قرار باشد منافع ملی خدشه‌دار شود هیچ واکنشی نخواهیم داشت/ برخورد جناحی با موضوع فساد امکان مقابله با آن را می‌گیرد
پ
کد خبر : ۱۰۴۰۳
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۷ -24 August 2019

رسانه‌های اصولگرا از خبر بازداشت محمد عزیزی، نماینده ابهر و فریدون احمدی، نماینده زنجان به اتهام معاونت در اخلال در بازار خودرو چندان استقبال نکرده و ترجیح دادند که ضمن سکوت از کنار موضوع عبور کنند این درحالی است که تصور واکنش آن‌ها درصورتی که دو نماینده مذکور به جریان سیاسی رقیب منصوب بودند، کار سختی نیست. رویکرد اصلاح طلبان و رسانه‌هایشان نسبت به این ماجرا اما بسیار قابل تامل و توجه بود. روزنامه‌های این جریان کاملا دست به عصا عمل کرده و ضمن تاکید بر فراجناحی بودن مساله مبارزه با فساد، به انتشار گزارش‌هایی حاوی معرفی دو نماینده مذکور و شرح داستان اکتفا کردند.


به گزارش «آزادی»، اگر نمایندگان بازداشتی به اصلاح طلبان نزدیک بودند، هیچ بعید نبود که بلوایی به پا شود و تبعات آن تا انتخابات آتی پایدار بماند. اکنون که اصولگرا هستند اما وضع فرق می‌کند. دلیل این تفاوت نیز در تفاوت نگاه و رویکرد اصلاح طلبان و اصولگرایان ریشه دارد. اصلاح طلبان با علم به اینکه رقیب در چنین مواقعی چطور عمل می‌کند، به نگاه اصولی و مبتنی بر منافع ملی خود اصرار داند. مصداق این مدعا پاسخی است که محمدرضا عارف اخیرا در جمع اعضای شاخه جوانان جامعه اسلامی مهندسین به یکی از سوال‌کنندگان داد. او در پاسخ به سؤالی درباره اینکه چرا برخی اصلاح‌طلبان به سمت اپوزیسیون نظام جذب شدند، گفت:

«اولا باید در نظر داشت که اصلاحات و هواداران آن طیف گسترده‌ای را شامل می‌شود، از سوی دیگر نباید از نظر دور داشت که متأسفانه اصلاح‌طلبان همیشه مورد هجمه و تخریب قرار گرفته‌اند و چه برچسب‌هایی که به اصلاح‌طلبان زده نشد. اصلاح‌طلبان این ظرفیت را دارند که هیچ‌گاه به رقیب خود انگ و برچسب نزنند؛ مثلا در بحث جاسوسی و بازداشت‌های صورت‌گرفته در ادوار مختلف چرا بیشتر این بازداشت‌ها مربوط به یک طیف سیاسی خاص است؟ آیا نمی‌شود از این موضوع برای اهداف جریانی استفاده کنیم، ولی هیچ‌گاه این موضوعات را برای رقیب خود مطرح نمی‌کنیم و حساب فرد یا افراد محدود منسوب به یک جریان را به حساب کل جریان نمی‌گذاریم».


این نگاه اصلاح طلبان که عارف آن را توضیح داده است در موارد دیگر از جمله بحث مبارزه با فساد نیز صدق می‌کند. زهرا نژاد بهرام، عضو شورای شهر تهران یکی از اصلاح طلبانی است که همین باور را دارد. او در گفت‌وگو با «آزادی» گفت: «من موضوع فساد را فارغ از اینکه به چه گروهی مربوط است، می‌بینم و معتقدم که نباید آن را در فضای سیاسی وارد کرد. زیرا اگر این کار را انجام دهیم هیچ وقت امکان مبارزه با فساد مهیا نمی‌شود.»


این فعال سیاسی اصلاح طلب ادامه داد: «اگر امروز اصلاح طلبان موضوع دستگیری دو نماینده مجلس اصولگرا را به عنوان ابزاری برای رقابت‌های سیاسی به کار بگیرند، با توجه به اینکه نسبت اصوگرایان در قوه قضاییه بیش از اصلاح طلبان است، ممکن است در صورت تکرار موارد اینچنینی شاهد برخورد و دستگیری نباشیم. در واقع به صلاح منافع ملی است که موضوع فساد را فارغ از اینکه مفسد در کدام جریان سیاسی قرار دارد، بررسی و با آن برخورد کرد.»


نژاد بهرام با تاکید بر اینکه «پیشگیری از فساد و مبارزه با فساد مثل موضوع دفاع از میهن است و نباید آن را جناحی دید» گفت: «فراموش نکنیم که سال گذشته موضوع پرونده برادر رئیس جمهور و برادر آقای جهانگیری نیز مطرح بود. البته آن‌ها آشوبی به پا کردند اما اشکالی ندارد. داستان ما (اصلاح‌طلبان) داستان مادری است که نزد قاضی می‌رود و قصد اثبات مادری خود را دارد. وقتی حکم می‌دهند که فرزند را دوپاره کنید مادر اصلی می‌گوید که من اصلا مادر نیستم. حکایت ما نیز همین است. اگر قرار باشد منافع ملی کشور خدشه‌دار شود اصلاح طلبان هیچ واکنشی نسبت به این موضوع نشان نمی‌دهند.»


عضو شورای شهر تهران افزود: « نگاه به جناحی به موضوع فساد و این‌نوع واکنش‌ها ابزار کند کننده تیغ پیشگیری از فساد و مبارزه با فساد است. من شخصا از هر اقدام قوه قضاییه در راستای مبارزه با فساد حمایت می‌کنم و اصلا وارد فضای جناحی نمی‌شود چون مبارزه با فساد را در ردیف منافع ملی، دفاع از کشور و آرمان‌های جمهوری اسلامی می‌دانم. مطمئنم که همه اصلاح طلبان با همین رویکرد به مساله فساد و مبارزه با آن نگاه می‌کنند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: