* تردید‌ها در مورد طرح ترامپ برای محاصره دریایی ونزوئلا
پ
کد خبر : ۱۰۱۴۱
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۲ -19 August 2019
مقامات آمریکایی می‌گویند، دونالد ترامپ در حالی مدت‌ها به دنبال اجرایی شدن طرح محاصره دریایی ونزوئلا بوده که با توجه به منابع نیروی دریایی ارتش امریکا و شرایط جغرافیایی به نظر می‌رسد این طرح عملی نباشد.
به گزارش«آزادی»، پنج مقام فعلی و سابق آمریکایی اعلام کردند، دولت دونالد ترامپ به مقامات امنیتی این کشور پیشنهاد داده است که کشتی‌های دریایی آمریکا در سراسر خطوط ساحلی نزدیک به ونزوئلا مستقر شوند تا مانع از ورود و خروج کالا به این کشور شوند.

این مقامات اعلام کردند که ترامپ از حدود یک سال پیش بار‌ها ایده محاصره دریایی ونزوئلا را مطرح کرده و چند هفته پیش نیز چند مرتبه این ایده را بازگو کرد. این در حالی است که بر اساس گزارش ها، پنتاگون این ایده را جدی نگرفته، چون مقامات ارشد نظامی معتقدند این ایده غیرعملی است، هیچ پایه حقوقی ندارد و منابع نیروی دریایی آمریکا را که پیشتر برای مقابله با چین و در ایران اختصاص یافته بود، در اختیار می‌گیرد.

براساس اعلام مقامات آمریکایی، ترامپ گفته است که آمریکا باید محاصره دریایی علیه ونزوئلا را اجرایی کند. یک مقام آمریکایی در این زمینه گفت: ترامپ فکر می‌کند با بحرانی همچون بحران موشکی سال ۱۹۶۲ کوبا روبرو است. اما باید گفت: کوبا یک جزیره است و ونزوئلا یک خط ساحلی گسترده به شمار می‌رود. برای جلوگیری از ورود کالا به ونزوئلا و خروج اقلام مختلف از این کشور به منابع بسیار بسیار زیاد نیاز داریم. منابعی بیشتر از آنی که نیروی دریایی آمریکا بتواند در اختیار بگذارد.

دونالد ترامپ پیش از این به دنبال تحت فشار گذاشتن نیکلاس مادورو رئیس جمهوری ونزوئلا از طریق تشدید تحریم‌ها بود. با این حال مقامات ارشد دولتی آمریکا اعلام کردند که برای کنار زدن مادورو از قدرت بر فشار‌های دیپلماتیک و اقتصادی متمرکز بوده اند و منافع اندکی در گزینه‌های نظامی وجود دارد. البته این مقامات گزینه نظامی در قبال ونزوئلا را رد نکرده اند.

ترامپ به شدت نسبت به این مسئله ناامید شده که مخالفان دولت ونزوئلا بتوانند مادورو را از قدرت کنار بزند. مقامات فعلی و سابق آمریکا معتقدند که ترامپ در این راستا حق دارد. مقامات ارشد کاخ سفید اعلام کردند، ترامپ تمایلی در اعزام نیروی زمینی برای حل و فصل مسله ونزوئلا نداشته، اما بر تشدید فشار‌ها به مادورو و همچنین یافتن راه‌های خلاقانه برای کمک به خوان گوایدو رهبر مخالفان در کنار زدن مادورو از قدرت تاکید دارد.

ونزوئلا به دنبال فشار‌های اقتصادی و غیرقانونی آمریکا علیه این کشور با مشکلات و بحران اقتصادی مواجه شده است. بحران اقتصادی در این کشور باعث کمبود مواد غذایی و دارو، قطعی برق و سیل مهاجرت شده است. طی سال‌های گذشته دست کم سه میلیون نفر از این کشور به کشور‌های دیگر گریخته اند.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: