* ترامپ و نتانیاهو مقابل دموکرات‌ها
پ
کد خبر : ۱۰۰۹۴
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۸ -18 August 2019
مخالفت رژیم صهیونیستی با سفر دو نماینده دموکرات مجلس آمریکا به فلسطین اشغالی، از نگاه برخی رسانه‌های خارجی به زیان تل آویو تمام می شد و دوستی صهیونیست‌ها و دموکرات‌ها را خدشه دار می سازد.
به گزارش«آزادی»، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، رژیم صهیونیستی تصمیم اولیه خود علیه دو نماینده دموکرات مجلس آمریکا را تغییر داد و با سفر یکی از آن ها موافقت کرد. در این راستا مقام های این رژیم اعلام کردند به «ایلهان عمر» اجازه ورود به فلسطین را نمی دهند و تنها «رشیده طلیب» می تواند به دیدار خانواده اش در اراضی اشغالی برود.

با این حال، طلیب در واکنش به سیاست های این رژیم از پذیرش این مجوز خودداری کرد و شروط و اقدامات تل آویو علیه خانواده های فلسطینی را ظالمانه خواند. وی عنوان داشت که رویکرد وی هنوز بر مبنای مقابله با نژادپرستی و بی عدالتی استوار است و با نپذیرفتن این مجوز پایبندی خود به اصول را ثابت می کند.

پیش از این رژیم صهیونیستی بیان داشت این دو نماینده کنگره را تحریم کرده است و به آن ها اجازه ورود نمی دهد. مقام های این رژیم دلیل راه ندادن طلیب و دیگر نماینده دموکرات را تلاش آن ها درجهت تصویب قانونی در کنگره برای تحریم و ممنوعیت سرمایه‌گذاری در اسرائیل با راه اندازی کارزار (.B.D.S) اعلام کردند.

رژیم صهیونیستی برای مقابله با تلاش های تحریمی در کنگره اعلام کرده بود به فعالان جنبش فوق و افرادی که از این تحریم ها حمایت می کنند، اجازه ورود نمی‌ دهد.

ترامپ علیه دموکرات ها

رشیده طلیب اصالتی فلسطینی ‌دارد اما متولد ایالات متحده است و ایلهان عمر سومالیایی تبار هم در کودکی به آمریکا مهاجرت کرده است. این دو نماینده پیش از این هم هدف حملات نژادپرستانه ترامپ قرار گرفته بودند. ارزیابی برخی کارشناسان حکایت از آن دارد که تل آویو در ابتدا تحت تاثیر سخنان «دونالد ترامپ» قرار گرفته بود که عنوان داشت در صورتی که اسرائیل به این نمایندگان دموکرات اجازه ورود بدهد ضعف بزرگ خود را نشان می دهد. ترامپ حتی دموکرات هایی را که مخالف سیاست های اسرائیل هستند، مایه شرمساری توصیف کرده بود.

اما اقدامی که صهیونیست ها در مورد دو نماینده در ابتدا انجام داد دقیقا برخلاف ادعایی بود که سفیر این رژیم چند ماه قبل در مورد آزادی سفر همه نمایندگان کنگره عنوان کرده بود. از این رو اقدام رژیم صهیونیستی توهینی به ارزش های دموکراتیک خوانده می شود. جالب اینجا است این رژیم همزمان ادعا دارد تنها دموکراسی واقعی در منطقه است.

تارنمای نشریه «Nation» بر این باور است که بحث بر سر چگونگی سفر طلیب و عمر به فلسطین حتی موجب شکاف میان دموکرات ها بر سر تحریم و بایکوت سرمایه گذاری در اسرائیل هم شد.

این گزارش ممنوعیت ورود دو نماینده دموکرات به فلسطین را به علت فشارهای رئیس جمهوری آمریکا و به علت کارزار تحریمی دانست. با این حال همه دموکرات ها و حتی سازمان های یهودی به جای حمله به رئیس جمهوری آمریکا از «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی انتقاد کردند. کارشناسان اعتقاد دارند دولت و کنگره آمریکا سالانه ۴ میلیارد دلار کمک به اسرائیل اختصاص می دهند و به همین دلیل حتی لابی آیپک (AIPAC) در ایالات متحده هم به این تصمیم تل آویو تاخت.

بنابر تحلیل فوق، این بخشی از راهبرد ترامپ و حزب جمهوریخواه است که از چند ماه قبل آغاز شد و هدف آن ایجاد شکاف در میان نمایندگان حزب دموکرات در کنگره بود. با اینحال مخالفان نتانیاهو تاکید می کنند وی به خاطر منافع کوتاه مدت خود و به علت روابطش با ترامپ به اتحاد بلندمدت دوحزب با اسرائیل لطمه وارد می کند.

تضعیف روابط دیرینه واشنگتن-تل آویو

بسیاری از تحلیلگران این اقدام را نقطه ضعفی برای تل آویو می دانند که به برگ برنده ای برای مخالفان رژیم صهیونیستی تبدیل شده است. برخی ارزیابی ها نیز از تضعیف روابط آمریکا و اسرائیل سخن به میان می آورند.

روزنامه «واشنگتن پست» در گزارشی این تحولات را به نفع دموکرات ها ارزیابی کرد. اعتقاد نویسنده گزارش آن است که اگر این دو فرد به صورت معمول سفر خود را انجام می دانند و ماهیت اصلی سفر را به نمایش می گذاشتند تردیدها در زمینه رویکردهای ضداسرائیلی آن ها از بین می رفت.

این روزنامه بروز شکافی کشنده میان دموکرات ها و اسرائیل را از پیامدهای تصمیم اخیر تل آویو دانست و افزود تنشی ناگهانی بر سر جلوگیری از ورود دو نماینده دموکرات به اسرائیل پس از پیام ترامپ ایجاد شد که موجب اختلاف نظراتی گردید و بسیاری آن را برخلاف مسیر روابط دو متحد ارزیابی کردند. حتی برخی نامزدهای دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ هم نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند.

تحلیلگران این رخداد را بر آینده روابط واشنگتن-تل آویو و حتی کمک های مالی و نظامی آمریکا موثر می دانند. این منازعه حمایت دو حزب از اسرائیل را تحت تاثیر قرار می دهد. به اعتقاد «جرمی بن آمی» تحولات نشان می دهد که روند ۶۰ ساله روابط دو طرف در حال دگرگونی در حوزه های بسیار مهمی است و بسیاری از قانونگذاران دموکرات را به حمایت از همکاران واداشته است.

طبق تحلیل واشنگتن پست، اگرچه در این شرایط شخص برنده دونالد ترامپ است که رقبای دموکرات را مورد سخت ترین حملات قرار داده است اما به حمایت های آمریکا از اسرائیل آسیب می رساند. برای ده ها اسرائیل جایگاه ویژه و منحصر به فردی را برای کاخ سفید داشت ولی این تصمیم خدشه ای جبران ناپذیر برای این فرایند بلندمدت ایجاد می کند.

البته افکار عمومی آمریکا در مورد رژیم صهیونیستی در سال های اخیر به نسبت منفی شده است. نظرسنجی موسسه «پیو» که در ماه آوریل انجام شد نشان داد که ۵۱ درصد مردم آمریکا نسبت به اسرائیل دیدگاهی منفی دارند. در این مسیر اختلاف شدیدی میان دموکرات ها و جمهوریخواهان به چشم می خورد.

روزنامه «نیویورک تایمز» نیز رویکرد تل آویو به این موضوع را دارای اثرات منفی توصیف کرد که در نهایت موجب تضعیف روابط دو طرف می شود. طبق این تحلیل چنین رفتاری موجب برهم خوردن حمایت های حزبی و در نتیجه شکسته شدن پشتیبانی از اتحاد دو کشور بیان شده است. این روزنامه آمریکایی در گزارش خود با عنوان «ترامپ و نتانیاهو حمایت دوحزب از اسرائیل را دچار مخاطره کردند» عنوان داشت تل آویو همیشه مدعی بود دیدار از قلمرو اش باعث تغییر دیدگاه ها می شود اما با چنین رفتاری دیگر نمی توان چنین ادعایی را تکرار کرد.

بخشی از این گزارش تحولات اخیر را در چارچوب مسائل انتخاباتی و دعوای دو حزب دیده و آورده است: ترامپ و نتانیاهو کمک کردند تا طلیب و عمر همچون قربانی در افکارعمومی مطرح شوند و جایگاه خود را در میان چپ های لیبرال تقویت کنند. بعلاوه این امر موجب تقویت شاخه «پیشرو» (progressive) حزب دموکرات شد که چند نماینده تازه وارد آن را راه اندازی کرده اند. این گروه از دموکرات ها به شدت منتقد دولت نتانیاهو و سیاست های این رژیم هستند و خط مشی های اسرائیل را به یکی از مباحث انتخباتی سال ۲۰۲۰ تبدیل کرده اند.

«دیوید میلر» از مذاکره کنندگان پیشین صلح خاورمیانه اعتقاد دارد این رویکرد ترامپ و نتانیاهو که دموکرات ها را همچون شیطان به نمایش گذاشتند، موجب تضعیف روابط نزدیک دو طرف می شود که تاکنون شکل ویژه ای داشته است. اگرچه این دو باعث نابودی روابط نمی شوند اما سال های زیادی برای بی اثرکردن تجربه حضور این دو مورد نیاز است.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: