کد خبر : ۱۰۰۴۲
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۹ -17 August 2019
واعظ آشتیانی در گفت‌وگو با «آزادی»:
واعظ آشتیانی با تاکید بر اینکه «اکنون ایجاد وحدت میان اصولگرایان بسیار سخت است» گفت: «من فکر می‌کنم که طرح چنین موضوعاتی در ایجاد انشقاق اثرگذار است. قالیباف می‌گوید نواصولگرایی و حداد عادل می‌گوید اسلام‌‌گرایی. این ها در ایجاد وحدت مشکل ایجاد می‌کند».

دلواپس‌ها بازگشتند این بار اما با نامی جدید؛ «اسلام‌گرا»ها. این نام را غلامرضا حداد عادل که پیش‌تر نیز با واژه‌سازی‌های خود در مرکز توجه‌ها قرار گرفته بود، برگزیده و معتقد است که این جریان با اتکا به نارضایتی‌های موجود در جامعه در انتخابات‌های پیش رو پیروز خواهد شد. وی هفته گذشته و در بیستمین همایش انجمن‌های اسلامی مستقل سراسر کشرو در دانشگاه خوارزمی اظهارات جنجال‌آفرینی داشت. اظهاراتی که برخی از رسانه‌ها آن را شروع یک «بازی خطرناک» نامیدند.


به گزارش «آزادی»، حداد عادل در این نشست گفت: «نارضایتی کنونی جامعه برای جریان اسلامگرا در انتخابات پیش‌رو یک فرصت است.» وی همچنین با اشاره به ریشه تقابل اسلامگرایی و غربگرایی در ایران گفت: «جریان غربگرا در ایران پیش از همه چیز سکولار است، این جریان تمایلی به قانون کردن احکام دینی و شرعی ندارد و مانند یک کشتی که در حال غرق شدن است و همه داشته‌های خود را برای نجات به دریا می‌ریزد هر بار سرمایه‌های دینی را به دریا پرتاب و از اجرای احکام دینی عقب‌نشینی می‌کند. جلوه دیگری از غربگرای در ایران اعتماد به غرب است که در برجام آن را دیدیم. وقتی مذاکرات برجام شروع شد ما اعلام کردیم که دلواپسیم اما ما را مسخره کردند و اسم خود را هم دل‌آرام گذاشتند، با دشمن می‌خندیدند و به ما اخم می‌کردند اما امروز ثابت شد که حق با دلواپسان بوده است.»


اظهارات حداد عادل این گمانه را ایجاد کرد که وی اصولگرایی را هم‌ردیف اسلام‌گرایی و جریان سیاسی رقیب یعنی اصلاح‌طلبی را در تضاد و تعارض با اسلام‌گرایی می‌بیند اما بخش دیگری از سخنان وی در دانشگاه خوارزمی ثابت کرد که گسترده اسلامگرایان مورد نظر وی محدودتر از این حرف‌ها است و خود اصولگرایان را نیز به نحوی به خودی و ناخودی تقسیم می‌کند. مصداق این مدعا آن است که گفت: «اگر در انتخابات آینده جریان انقلابی و اسلامگرا نتواند به فهرست واحد برسد هیچ امیدی به پیروزی وجود ندارد».


بسیاری از فعالان سیاسی اصولگرا با بخش اول سخنان حدادعادل یعنی استفاده از نارضایتی موجود در جامعه موافق هستند اما بخش دوم یعنی استفاده از تعبیر اسلام‌گرایی و مرزبندی ضمنی که در آن مستتر است را نمی‌پذیرند. این گروه معتقدند که این نگاه موجب انشقاق شده و خود آسیب‌های بسیاری در پی دارد. امیررضا واعظ آشتیانی یکی از همین افراد است.


او در گفت‌وگویی با «آزادی» ضمن تاکید بر اینکه «بحث نارضایتی مردم حرف جدیدی نیست» گفت: « به هر حال دولت با عملکرد خود موجب نارضایتی در جامعه شده و مردم به لحاظ معیشت و مسائل اقتصادی تحت فشار هستند. برخی تصور می‌کنند که مردم عادت می‌کنند و به سمت بهبود اوضاع نمی‌روند اما اینطور نیست. حال اگر آقای حداد یا هر کسی بگوید رضایتمندی در جامعه وجود ندارد، حرف جدیدی نیست.»


وی در پاسخ به اینکه آیا نارضایتی موجود لزوما در انتخابات آتی به نفع جریان اصولگرا و منتقد دولت تمام خواهد شد؟ گفت: « خیر این طور نیست. در مورد وجود نارضایتی تردیدی نیست اما رفع این مشکلات و نارضایتی‌ها موفقیت نظام است. دولت تافته جدابافته نیست و متعلق به نظام است. ما نباید از بابت ناتوانی دولت ذوق‌زده شویم. اگر همه گروه‌های سیاسی این را بیاموزند که هر دولت کاستی‌های دولت قبلی را رفع کند، به یک نتیجه خوبی می‌رسیم.»


این فعال سیاسی اصولگرا تاکید کرد: «اینکه بگوییم دولت ناتوان است و چون ناتوان است اسلام‌گرایان یا اصولگرایان پیروز می‌شوند، درست نیست. ما هنوز مردم ایران را نشناخته‌ایم. سیاسیون ما هنوز فکر می‌کنند که رای مردم پیشاپیش در جیبشان است. مردم ایران همیشه نشان داده‌اند که غیرقابل پیش‌بینی هستند. به نظر من خوب است که در یک رقابت سیاسی یا حتی یک رقابت ورزشی خود را از پیش برنده ندانیم زیرا اتفاقاتی حادث می‌شود که همه معادلات را برهم می‏زند.»


وی ادامه داد: « در عین حال شانس اصولگرایان به مراتب از اصلاح طلبان بالاتر است زیرا گروه‌های مختلف اصلاح طلبی مشغول برائت جستن از عملکرد دولت هستند. مواضع اصلاح ‌طلبان که بحث عبور از روحانی را طرح کرده یا همچنان پای دولت ایستاده‌اند نشان می‌دهد که سهامدار این دولت هستند و مردم نیز این موضوع را می‌گویند. بنابراین روی کاغذ شانس اصولگرایان بیشتر است و اگر بتوانند با درایت و منطق هم‌اندیشی نسبی خوبی ایجاد کنند، خواهند توانست برنده نسبی انتخابات باشند».


وی در واکنش به بخش دوم اظهارات حداد عادل و استفاده از واژه «حداد عادل» نیز گفت: «‌این یک لفظ است. اصولگرایان خود را معتقد به اصل نظام، انقلاب و ولایت می‌دانند و با واژه اصوگرایی به این اعتقاد راسخ خود تاکید می‌کنند. حالا این عبارت به اسلام‌گرایی تغییر کند هم اتفاقی نمی‌افتد باید دید که مردم و طرفداران اصولگرایی چه تصمیمی می‌گیرند و به آن‌ها رای می‌دهند یا خیر.»


واعظ آشتیانی با تاکید بر اینکه «اکنون ایجاد وحدت میان اصولگرایان بسیار سخت است» گفت: «من فکر می‌کنم که طرح چنین موضوعاتی در ایجاد انشقاق اثرگذار است. قالیباف می‌گوید نواصولگرایی و حداد عادل می‌گوید اسلام‌‌گرایی. این ها در ایجاد وحدت مشکل ایجاد می‌کند».


این فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به اینکه آیا استفاده از واژه اسلام‌گرا به جای اصولگرا در روند ایجاد انسجام ملی که به اعتقاد همه سیاسیون مورد نیاز است، مشکل ساز نخواهد بود؟ گفت: « اول اینکه باید نگاه آقای حداد یا هر کسی دیگری برای ما محترم باشد. اگر به نگاه یکدیگر احترام بگذاریم قطعا ضریب درگیری‌ها کمتر می‌شود. آقای حداد هم نظر خود را گفته است اما من فکر می‌کنم ای کاش در زمانی که به وحدت و انسجام نیاز داریم از طرح برخی موضوعات پرهیز کنیم زیرا برای جامعه و خود گروه‌های سیاسی شائبه ساز می‌شود. برخی ممکن است گمان کنند یک خط‌کشی در حال انجام است و این چالش می‌شود. رفع این چالش زمان‌ می‌برد و این یعنی از دست دادن فرصت‌ها. به تعبیری خودمان با دست خودمان سرمان را به سقف می‌کوبیم».

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: